וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד כבש את חמה: "מנצל את הפוקוס על מובארק"

טנקים של צבא סוריה התמקמו במרכז העיר, וממשיכים להפגיז את ריכוזי ההתנגדות. עשרות פליטים נמלטים. קלינטון נועדה לראשונה עם נציגי אופוזיציה סורים, מועצת הביטחון ממשיכה בדיוניה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

בעוד עיני העולם הערבי נשואות לעבר פתיחת משפטו של חוסני מובארק במצרים, משלים נשיא סוריה, בשאר אסד, את כיבושה של העיר המורדת חמה, בתום שלושה ימים של מתקפה דורסנית שבה נטבחו יותר מ-100 מתושבי העיר. תושבי העיר דיווחו היום (רביעי) כי הטנקים של הצבא, שממשיכים ללא הרף בהפגזות, השלימו את כיבוש מרכז העיר, והתמקמו בכיכר אורונטס המרכזית, שם נערכו רוב ההפגנות ההמוניות נגד השלטון.

מניין ההרוגים בעיר ממשיך לעלות כל העת, לפי דיווח רשת "אל ערבייה", עוד חמישה מתושביה נהרגו היום, בנוסף על עוד ארבעה בערים אחרות. במקביל, דיווחה רשת "אל-ג'זירה" על עשרות פליטים הנמלטים מהעיר.

הסלמה בסוריה - כותרות השבוע:
מפגינים תיעדו את הטבח בחמה: "ירי חסר הבחנה"
באו"ם דנים בגינוי: "פעולה בסוריה - לא אופציה"
אובמה מתחייב: "נגביר הלחץ על אסד ונבודד אותו"

צבא סוריה טובח באזרחים בעיר חמה, מתוך סרטונים שהועלו לאתר יוטיוב, 31 ביולי 2011. רויטרס
ענן עשן אופף את העיר המופגזת, השבוע/רויטרס

"כל אמצעי התקשורת נותקו", סיפר לרויטרס תושב העיר, שהשתמש בטלפון לווייני. "השלטון מנצל את העבודה שכל הפוקוס התקשורתי היום מרוכז במובארק, כדי לגמור את חמה". לדבריו, עיקר ההפגזות הן ברובע אל-חדר בעיר, שנחרב כבר פעם אחת, ב-1982, אז טבח חאפז אסד, אביו של בשאר, באלפים מתושבי העיר שהתמרדו.

עוד מדווחים תושבים בעיר בת 700,000 התושבים, כי אמש, לאחר סעודת שבירת צום הרמדאן, ניסו תושבים בשכונת עלמיין בעיר לצאת בתהלוכת מחאה, אך הם פוזרו על ידי כוחות צבא שפתחו עליהם באש.

טנקים של צבא סוריה פושטים על העיר חמה, מתוך סרטוני חובבים שהועלו לאתר יוטיוב, 1 באוגוסט 2011. רויטרס
טנקים במרכז חמה/רויטרס

על רקע ההסלמה הקשה בסוריה השבוע, נועדה אתמול מזכירת המדינה של ארה"ב, הילרי קלינטון, לראשונה, עם נציגים של האופוזיציה הסורית, כדי לבחון אם ניתן לסייע להם בדרכים אלו או אחרות להוביל את המדינה לדמוקרטיה. "אנחנו צריכים שהנשיא אובמה ישבח את האומץ של בני העם הסורי, ויקרא בפה מלא להדחתו של אסד", אמר בתום הפגישה אחד הפעילים שהשתתפו בה, מוחמד אל-עבדאללה. אובמה וקלינטון כבר אמרו בעבר כי אסד "איבד לגיטימיות", אך עד כה לא קראו באופן מפורש להדחתו.

איטליה החזירה השגריר מדמשק, "בגלל הדיכוי"

במקביל להסלמה בשטח, נמשכו אתמול בניו יורק, זה היום השני ברציפות, דיוני מועצת הביטחון של האו"ם בנושא סוריה - אך המדינות לא הצליחו להגיע להחלטה מוסכמת כלשהי. דיפלומטים דיווחו כי חילוקי דעות משמעותיים עדיין מונעים החלטה על גינוי סוריה, או על הטלת סנקציות עליה. מדינות המערב דורשות החלטה נחרצת, אך רוסיה וסין מנסות לקדם החלטה מתונה יותר.

עוד במסגרת הלחץ הבינלאומי על סוריה, הודיעה אתמול איטליה כי היא משיבה לרומא את השגריר שלה מדמשק. בהודעה של משרד החוץ ברומא נאמר כי המהלך נעשה על רקע "הדיכוי הנורא של האוכלוסיה האזרחית בידי שלטונות דמשק". עוד נאמר בהודעה, כי איטליה קוראת לכל מדינות האיחוד האירופי לנהוג כמוה.

האיחוד, בינתיים, ממשיך להרחיב את הסנקציות על סוריה, ואתמול הוסיף את שר ההגנה הסורי, עלי חביב, ומספר בכירים ביטחוניים נוספים, לרשימת האישים הסורים שנכסיהם הוקפאו והוטלו עליהם הגבלות תנועה. בסוף השבוע נוספו לרשימה חמישה בכירים, בהם ראש מערך ביטחון הפנים וראש המודיעין בעיר חמה.

"אסד יילחם עד הסוף, לא ייפול כל כך מהר"

האם שלטון אסד קרב לסיומו? "אני סבור שהמשטר לא ייפול כל כך מהר", העריך היום בשיחה עם וואלה! חדשות פרופ' משה מעוז, מרצה ללימודי האיסלם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים. "לפי שעה, יחסי הכוחות הם לטובת המשטר והוא נלחם על שרידותו. באופן אישי, אסד נלחם על חייו ועל חיי משפחתו ועדתו, ולכן הוא יילחם עד הסוף".

לדברי פרופ' מעוז, למרות הדיווחים האחרונים על עריקות של קצינים, רוב הצבא עדיין נאמן לאסוד, וגם מעמד הביניים תומך בו במידה רבה. עם זאת, הוא מסכיר כי "רוב חיילי הצבא הם סונים ולא עלאווים, ואם יערקו גדודים או חטיבות יחד עם הקצינים והנשק - זה יוכל לשנות את המאבק. כרגע, עם זאת, אין שום סימנים לכך.

מצב של מלחמת אזרחים כוללת, כמו בלוב, אינו אפשרי להערכתו בסוריה. "בלוב יש שני אזורים שבעבר הם היו מפוצלים, וגם על רקע זה יש מאבק", הוא מסביר. "בסוריה יש גם הבדלים בין אזורים שונים, אבל אני לא מתאר לעצמי שזה יגיע עד כדי כך. בסוריה, זה או הכול או כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully