וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכיר ישראלי הודה: המוסד חיסל את המדען האירני"

ה"דר שפיגל" הגרמני ראיין "גורם ביטחוני בכיר בישראל", שטען בפניו כי ישראל עמדה מאחורי שלושה חיסולים בטהרן. עוד נטען שהמוסד מנסה לסכל מתקפה אווירית באירן כי הדבר יפגע ביוקרתו

אירן אמנם טענה כי האיש שחוסל בטהרן על ידי אלמונים לפני עשרה ימים לא היה אלא סטודנט תמים, וכי נורה בשוגג בשל טעות בזיהוי. היא האשימה את המערב בחיסולו, אך לא ידעה להסביר מדוע סוכנים זרים יחסלו אזרח אירני שלא פשע מעולם. הלילה (שלישי) מובא באתר האינטרנט של ה"דר שפיגל" הגרמני, דיווח מפי מקור ביטחוני בישראל, המאשר כי האיש שחוסל אכן היה מדען גרעין - וכי המוסד אחראי להתנקשות בחייו.

מאז חיסולו של דריוש רזא'אי, ישראל שמרה על שתיקה וסירבה להתייחס במפורש למותו. עם זאת, דוברת מחלקת המדינה בוושינגטון, ויקטוריה נולנד, מסרה את תנחומיה למשפחתו של המנוח, והבהירה כי לארצות הברית אין קשר להתנקשות בחייו. היא גם ניצלה את ההזדמנות כדי למסור מסר ברור לטהרן: "אל תנצלו את התקרית כדי לסטות מהדיאלוג הבינלאומי בנושא תכנית הגרעין".

עוד בנושא:
הדיווח הראשוני: יריות נורו בלב טהרן
לא בטוחים מי נרצח, אך "ישראל אשמה"

הכור האירני בבושהר. רויטרס
ארה"ב לאירן: "אל תנצלו את ההתנקשות כדי להתעלם מהנושא". הכור הגרעיני בבושהר/רויטרס

ה"דר שפיגל" מפרסם סקירה רחבה של מאמצי מדינות המערב ובראשן ישראל - באמצעות המוסד - לעצור בשנה האחרונה את תכנית הגרעין האירנית. לפי המאמר, מאמצים אלה מתבטאים בחיסול מדענים אירנים בכירים. גורם בכיר שהתראיין בעילום שם לכתבת העיתון, אולריקה פוץ, אישר בפניה כי חיסולו של רזא'אי בשבוע שעבר היה "מעשה ידיו הראשון של תמיר פרדו", ראש המוסד הטרי, שמונה לתפקידו במקומו של מאיר דגן.

לפי מרבית הדיווחים שהגיעו למערב, רזא'אי היה פרופסור לפיזיקה, בן 45, שהיה מעורב באופן אישי בשלב הסופי בפיתוח פצצת הגרעין: הנחת המרעומים ובהם החומר הבקיע של האטום, על גבי הפצצות או הטילים הבליסטיים. ה"דר שפיגל" מדווח כי גורמים בכירים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, אישרו את זהותו. בכך, העיתון פוסל את טענות האירנים, לפיהן חוסל בטעות סטודנט תמים.

בנוסף, העיתון מזכיר כי לא רק רזא'אי "שילם בחייו על עבודתו", כלשון המאמר. שני מדענים נוספים שהיו מעורבים בשלבים האחרונים האחרונים בפיתוח הפצצה האירנית, חוסלו אף הם בשנה וחצי האחרונה: המדען מסעוד עלי מוחמדי חוסל בינואר 2010, ומדען נוסף, מג'יד שהרייארי, חוסל בחודש נובמבר של אותה שנה. עמיתו, פירודאן עבאסי, ניצל מהתנקשות שאירעה באותו חודש.

לפי ה"דר שפיגל", המוסד אחראי גם למות:
עלי מוחמדי, שנהרג בפיצוץ מטען חבלה מסתורי
חיסול מג'יד שהרייארי - "המדען הנודע שנרצח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כדי לשמור על תקציביו ויוקרתו, המוסד מסכל תקיפה אווירית באירן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מצוין במאמר מפי גורמים ביטחוניים בישראל, כי המוסד נאבק על מעמדו בתקופה האחרונה. קציניו נאבקים כדי לסכל מתקפה אווירית על מתקני הגרעין של אירן, וזאת, ייתכן כי בין היתר הם מעוניינים להמשיך ולבצע מבצעים חשאיים בתחומה - התחום שבו מתגאה האירגון, והתחום שמזכה אותו "בתקציבי ענק", כלשון המאמר. העיתון מציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נתון ללחץ בנושא. "עד מתי ימשיך נתניהו למלא אחר עצותיהם של אנשי המוסד?" השאלה, לפי העיתון, מסקרנת - מפני שעצותיהם של קציני המודיעין, ייתכן, נגועות לעתים באינטרסים אישיים.

עם זאת, חיסולי המדענים, לפי ה"דר שפיגל", הצליחו לפי שעה לעכב במעט את פיתוח תכנית הגרעין האירנית. לכן, מסתמן, מתקפה אווירית על מתקני הגרעין באירן אינה צפויה בעתיד הקרוב מאוד.

אירן כבר האשימה את המוסד בחיסולים שאירעו בשטחה. רק בינואר האחרון, הודיע משרד החוץ האירני כי המשטרה עצרה "מחבלים" שירו למוות במדען הגרעין מוחמדי. אלה, נטען, השתייכו ל"רשת מרגלים" של המוסד. אותה רשת סבוכה, נמסר בשעתו, טורפדה" על ידי מנגנוני הביטחון האירניים. גם לאחר חיסולו של שהרייארי מיהרו האירנים להטיל את האשמה על ישראל. לאחרונה, כזכור, דיווח העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" כי חיזבאללה ניסה להתנקש בחייו של קונסול ישראל באיסטנבול - כנקמה על חיסולו של מוחמדי, שאירן מעולם לא אישרה באופן רשמי כי היה מעורב בפיתוח פצצה גרעינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully