וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: ארדואן סוגר חשבון עם הגנרלים

אלון ליאל

31.7.2011 / 15:56

ההסתלקות הפתאומית של כל צמרת צבא טורקיה היא שיאו של תהליך הדרת הגנרלים מהשלטון, וחיסול השריד האחרון של הרפובליקה הכמאליסטית. איך זה קרה? אלון ליאל מסביר

צבא טורקיה תמיד הובל על ידי חמישייה: הרמטכ"ל וארבעת מפקדי החילות - ים, אוויר, יבשה וג'נדרמריה (משמר הגבולות). החמישייה הזאת גם הייתה תמיד הנציגות הצבאית בדיוני המועצה לביטחון לאומי, הקבינט המדיני-ביטחוני שניהל את המדינה ביד רמה בשנות ה-80 וה-90. ביום שישי האחרון נפל דבר. ארבעה מתוך החמישייה הפותחת, ובהם הרמטכ"ל, התפטרו בו זמנית. היחיד שמיאן לעשות זאת, נג'דט אוזל, מפקד הג'נדרמריה, יהיה - כך מסתמן - הרמטכ"ל הבא של טורקיה החל מיום שני. הרמטכ"ל החדש כבר ייצג את הצבא בדיוני המועצה שיחלו באותו יום. כל המהפך הזה למה, ומה משמעותו?

הוויכוח בין ראשי הצבא המתפטרים לבין ההנהגה האזרחית של טורקיה נסב על מעמדם של כ-200 קציני צבא המואשמים בשני נסיונות שונים להדיח את ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן. הקצינים עומדים עתה לדין, וראשי הצבא, הגורסים כי מדובר בטענות שלא הוכחו, ביקשו לקדם בדרגה חלק מהם כבר בישיבה הקרובה של המועצה לביטחון לאומי. ארדואן התנגד - והקצינים הבכירים ראו בכך התערבות בוטה בתהליך המינויים בשורות הצבא והתפטרו.

חיילים עורכים חילופי משמרת מחוץ למוזוליאום לזכר מוסטפא כמאל אתאטורק, אנקרה, 31 ביולי 2011. רויטרס
טקס חילופי משמר, היום במוזוליאום לזכרו של אתאטורק, היום באנקרה/רויטרס

כמובן שהמתיחות היא עמוקה ורחבה הרבה יותר. מאז עלייתו לשלטון, לפני קרוב לתשע שנים, הצליח ארדואן לשנות באופן בסיסי את מעמדו של הצבא בטורקיה, שעד להגעתו ניהל למעשה את המדינה. ההנהגה הפוליטית הסכימה בעבר למעמד המיוחד של הצבא, בהיותו חלק ממורשתו של אבי הרפובליקה הטורקית, מוסטפא כמאל אתאטורק האגדי. זאת, אף שלא אחת הייתה זו דווקא ההנהגה הפוליטית ששילמה את המחיר: ארבע פעמים מאז 1960 ועד ימי ארדואן היא הודחה מהשלטון בידי הצבא.

משלהי 2002, אין עוד כמאליסט בשלטון, טורקיה הפכה פוסט-כמאליסטית, וארדואן, שהוכנס לכלא במחצית השנייה של שנות ה-90 על ידי הגנרלים עצמם, החליט לסגור עמם חשבון: הם הודרו בהדרגה מהמתרחש בחיים האזרחיים של טורקיה; הרכבה של המועצה לביטחון לאומי שונה, והשליטה בה עברה לידים אזרחיות. על הגנרלים, שהורגלו לשלוט במדינה במשך עשרות שנים, חרב העולם.

כמו ברחבי טורקיה כולה, יש כיום בצבא הטורקי, בניגוד לעבר, דעות פוליטיות שונות ומגוונות. ארדואן תמיד יצליח למצוא קצינים בכירים כלבבו. יש רק לקוות בשבילו שבווילה של הרמטכ"ל המיועד אוזל, אין חריגות בנייה שיסבכו את העניינים.

אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, הוא מחברו של הספר "דמו אסלאם - דמוקרטיה אסלאמית בתורכיה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully