וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגזר הערבי הצטרף למחאה - "לנו אין אדמה לבית"

ניר יהב וגלעד גרוסמן

28.7.2011 / 10:02

מאהל מרשים הוקם בבאקה אל גרבייה. למרות שהבעיות שם שונות מבת"א, המקימים מודים: "כשיורד גשם, כולנו נרטבים". בליכוד, בינתיים, טוענים: גם עם עופר עיני, המחאה לא תפיל את נתניהו

לאחר כמעט שבועיים של מחאת דיור כלל-ארצית, גם המגזר הערבי מצטרף להפגנות. מאהל מחאה הוקם בכניסה לבאקה אל-גרביה, ותושבי העיר אמרו הבוקר (חמישי) כי בכוונתם לתאם את הפגנתם עם ראשי המחאה במגזר היהודי. עם זאת, בניגוד לחבריהם בערים היהודיות, יושבי המאהל בבאקה מוחים בעיקר על מיעוט הקרקעות המיועדות לבנייה בעירם. הם אינם לנים באוהל, ונאלצים ללכת לעבודה, ולפקוד אותו כמה בשעות בערב.

עוד בנושא מחאת הדיור:
מפה: איפה נמצאים המאהלים המרכזיים?
גלעד ארדן: ההסתדרות לא תסייע למאבק
במאהלים דווקא מברכים: עיני יחזק אותנו
הפגנות מול ביתו של רה"מ, כבישים נחסמו

אוהל מחאה על מצוקת הדיור בבקה אלגרבייה, 27.7.2011. פאנט
מקימי המאהל בבאקה מזדהים עם חבריהם היהודים: "כשיורד גשם, כולנו נרטבים"/פאנט

אתמול בערב באו למאהל ערבים רבים כדי להביע הזדהות עם מקימיו. בין המבקרים במקום היו חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה מבל"ד, ומוחמד ברכה ועפו אגבריה מחד"ש. יו"ר הוועדה העממית בבאקה, סמיח אבו-מוח, אמר לוואלה! חדשות כי המאבק אינו ייחודי לעיר, והעריך כי המחאה תתפשט למגזר הערבי כולו. לדבריו, יש בעיה חמורה של מיעוט אדמות המשווקות לקבלנים בסביבת העיר. "אצל היהודים המחאה היא נגד העלאת המחירים, אבל אצלנו אין בכלל אדמה כדי לבנות בית - אז מצבנו עוד יותר גרוע", אמר.

על השלטים שהוצבו בפתחי המאהל נכתבו סיסמאות שונות, בהן "במקום להרוס, צריך להשקיע" ו-"לא למדיניות הריסת בתים". למרות שאבו-מוח מביע פסימיות מסוימת, ואומר כי מרבית הפתרונות למצוקת הדיור נוגעים אך ורק למגזר היהודי, "כאילו שהערבים אינם קיימים", הוא עדיין סבור כי המאבק המשותף יוכל להשיג מטרות מסוימות. "אולי הפעם, אם נלך ביחד, זה ישתנה. הרי כשיורד גשם, הוא יורד על כולנו".

פעילי שמאל התבצרו בבניין הבורסה בתל אביב

ובינתיים, במגזר היהודי, נמשכת מחאת הדיור, לצד המחלוקות השונות שליוו אותה אז החלה ב-14 ביולי. כשישים סטודנטים הפגינו הבוקר במכללת בית ברל, לאחר שלטענתם, אסרה עליהם הנהלת המוסד להקים אוהלים בשטח הקמפוס. מנכ"ל משרד האוצר, בא הבוקר למכללה, אך הסטודנטים שהתגודדו מחוץ לשערי הקמפוס סירבו לאפשר למכוניתו להיכנס לשעריה. ראשי המכללה, אגב, אמרו כי המשטרה היא שאסרה על קיום ההפגנות בשטחה - אך גורמים במשטרה אמרו כי הנושא כלל אינו באחריותה.

ובתל אביב, כמה מפעילי תנועת השמאל הלאומי עלו לקומה העליונה של בניין הבורסה לניירות ערך ברחוב אחד העם, ואחרים מנעו מכמה עובדי הבורסה להיכנס לקומה התחתונה. בהודעה שהפיצה דוברות התנועה לתקשורת, נכתב כי "עשר חברות שולטות על כ-80% מאחזקות הציבור בבורסה, ולכן הבורסה לניירות ערך בלעה לתוכה את כל הצמיחה הכלכלית. זו אחת הסיבות לכוח הקנייה הנמוך של הציבור, ולכך שמעמד הביניים לא מסוגל לגמור את החודש".

כמו כן, בית המשפט בתל אביב ביטל את תנאי ההרחקה לשלושה מפעילי מאהל המחאה המרכזי בשדרות רוטשילד. השלושה נעצרו ביום שבת, בתום ההפגנה הסוערת ברחוב אבן גבירול. המשטרה הגיעה להסכם עם בית המשפט, בתיווכה של האגודה לזכויות האזרח. השלושה אמרו הבוקר כי בכוונתם לשוב וללון במאהל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ערעור על הרחקתם של מספר מפגינים שהתפרעו בהפגנת האוהלים הגדולה ממתחם המאהל, יולי 2011. נמרוד סונדרס
שלושת המפגינים, שבית המשפט ביטל היום את הרחקתם מהמאהל ברוטשילד/נמרוד סונדרס

נראה כרגע שהממשלה אינה מתרגשת, בשלב זה, מהמחאה הגוברת. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר הבוקר כי הצטרפותה של ההסתדרות למאבק לא תביא להפלתו של בנימין נתניהו. בראיון לקול ישראל, אמר ארדן כי אינו שותף להערכה לפיה יש בכוחו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להביא לסיום כהונתו של ראש הממשלה. "עופר עיני הוא בעל יכולות מרשימות. יש מפגינים שלא בדיוק קובעים מה הם מבקשים שהממשלה תעשה - ויש כאלה דוגמת עיני, שאמורים לקבוע מטרות ולהיכנס לדיאלוג", אמר. לדברי השר ארדן, "ראש הממשלה פועל, ולא פחות מעיני, כדי לעשות דברים שישפרו את איכות החיים במדינה".

בכירים אחרים בליכוד, שהעדיפו לא להזדהות, אמרו כי "יש במחאה אפקט דומינו שקשה לעצור אותו, ועיני הצטרף לזה. כל אחד מנסה לגזור קופון. איפה היה עיני עד היום? המחאה קיימת כבר שבועיים (...) לא נראה שהוא עושה את הדברים 'לשם שמים', נראה יותר שהוא עושה זאת כדי לבנות את עצמו. צריך לזכור שהוא לא היה בזירה הציבורית כמעט שנה וכעת הוא כופה עצמו על המאבק".

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully