וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: "נתניהו מייצג כלכלה של מספרים, לא אנשים"

פנחס וולף

28.7.2011 / 9:20

יו"ר האופוזיציה לבני תקפה את רה"מ על רקע מחאת הדיור: "הוא נגרר לאמירות מנוגדות לאמונותיו בתחום הכלכלי-חברתי וירק דם עד שאמר: 'המדינה תתערב בבנייה'". היום היא צעדה עם הרופאים

לאורך הקדנציה הנוכחית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרבתה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (קדימה) לבקרו בתחום המדיני. לבני הצהירה מעל כל במה שישראל מידרדרת מדינית וביטחונית ושראש הממשלה לא מוביל מדיניות אלא נגרר. בשבועיים האחרונים משהו השתנה. עם פרוץ מחאת הדיור, הבינו הפוליטיקאים שלציבור עניינים בוערים יותר מהתהליך המדיני המקרטע.

עוד על מחאת הדיור
מחאת הדיור: חסימות כבישים וצעדות ברחבי הארץ
ארדן: "עיני לא יכול להפיל את ממשלת נתניהו"
יו"ר ההסתדרות מאיים: נצטרף למחאה בכל האמצעים

והנה, הבוקר (חמישי) הצטרפה לבני לצעדת המחאה של הרופאים בצומת שמשון, בדרכם לירושלים. "חוסר ההתערבות של נתניהו בשביתה הוא חוסר מנהיגות שפוגע בישראל", אמרה בצעדה. נראה כי על רקע המחאה המתרחבת, הזמנים השתנו. בראיון לוואלה! חדשות חידדה לבני את ההבדלים בינה לבין ראש הממשלה תוך שהיא מתמקדת דווקא בהיבט הכלכלי-חברתי. "נתניהו אדם לחיץ שלא סופר את הציבור", אמרה. "הוא עסוק בכלכלת המספרים ומתענג על נתוני צמיחה. הוא לא שואל את עצמו - וזה לא אכפת לו - האם נתוני הצמיחה מתורגמים לאיכות חיים לאזרחים או לא. הוא לא רואה אותם, ואני אומרת את זה כי עבדתי איתו. אני יודעת איך הוא חושב כלכלית-חברתית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לבני צועדת לצדו של יו"ר ההסתדרות הרפואית, ליאוניד אידלמן, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לנתניהו לא אכפת מהאזרח הקטן?

"לא אכפת לו והוא נותן לעצמו איזו תשובה שהוא הולך לישון איתה, אבל האזרחים לא יכולים לישון איתה, שבסוף הצמיחה תחלחל. זאת תפיסה כלכלית שלא רק שהיא אטומה, היא מיושנת. מי שנהנה היום אלו אותן חברות שנמצאות במס סביר לגמרי של 24 אחוזים, ולא צריך להוריד את זה יותר. בפועל המקור למימון התהליך הזה הוא במיסים העקיפים. תתחיל להוריד את המע"מ ותפסיק את הורדת מיסי החברות. תגבה יותר מס מהעשירונים העליונים. אבל זה מנוגד להשקפת עולמו".

"המוחים לא מקבלים זאת בהבנה כי הם לא מיוצגים. הממשלה הזאת לא מייצגת אותם. היא שילוב של ממשלה סקטוריאלית שמייצגת חלקים בחברה הישראלית, אבל לא את כולם, ואידיאולוגיה כלכלית-קיצונית של נתניהו. נדמה לו שאם ידבר על המונופולים והתחרות זה מספיק. זה לא מספיק".

אתם גם כאלה. נראה שלליכוד ולקדימה יש פערים גדולים בתחום המדיני, אבל בנושא הכלכלי, שניכם ימין כלכלי.

"יש מנעד. בנושאים הכלכליים חברתיים יש בימין הקיצון את נתניהו ובשמאל הקיצון דב חנין ואחרים. בקרב חלק מחברי הליכוד הפן החברתי מקבל יותר ביטוי. גם בקדימה יש אנשים שמייצגים יותר את הפן החברתי ויש כאלה שמייצגים יותר את הפן הכלכלי. אבל הבעיה של הליכוד הפכה להיות שנתניהו מייצג רק את הפן הכלכלי של המספרים ולא של האנשים".

בהתייחסה לנאום ראש הממשלה, במהלכו הוא הודיע על תכנית הדיור שלו, אמרה לבני כי "יש תופעה שנתניהו וברק שכללו: 'אני הצופה מהצד. כולם אשמים חוץ ממני, ועכשיו ננתח את המצב'. הוא מסביר לעם ישראל שיש מונופול שנקרא מנהל מקרקעי ישראל. מישהו צריך לספר לנתניהו שממשלת ישראל היא העומדת בראש הגוף הזה ומתווה את מדיניותו. נצל את ההזדמנות. תן להם הנחיה שאומרת: 'התפקיד שלכם זה לא להרוויח, לא לספסר בקרקעות'".

"נתניהו מסרב לפעול לדיור בר השגה באופן אמיתי. בחלק מהמקומות, בנגב למשל, לא רק שאתה צריך לתת חינם קרקעות, העלויות המרכזיות שם הן עלויות הפיתוח. אז סבסד את העלויות. שיגידו שכל יזם מסדר גודל מסוים של מכירות מקבל עוד 20 אחוז לדיור בר השגה. הוא נואם, הוא לא מנהל. בסוף זה לא רק אידאולוגיה ב-40 אלף רגל. זה לדפוק על השולחן, לזמן ולשאול מה קורה".

"נתניהו נגרר לאמירות שמנוגדות לאמונותיו הבסיסיות. בתחום הכלכלי חברתי הוא ירק דם עד שהוא אמר את המילים האלה של מעורבות מדינה בבניה למעונות סטודנטים או דיור להשכרה. היה לו קשה. בסוף אנשים אומרים: הוא לא מתכוון. אותו דבר היה בתחום המדיני. הוא אמר 'שתי מדינות', והעולם אמר שהוא לא מתכוון באמת. אכבד אדם שיש לו השקפת עולם שונה משלי. שיגן עליה, נתמודד על זה בבחירות".

צעדת מחאה על מחירי הדיור. אורי לנץ
"הממשלה הזאת לא מייצגת את המוחים". ההפגנה בתל אביב על יוקר המחייה/אורי לנץ

בליכוד טוענים: אנחנו לא האשמים היחידים במצב. קדימה היתה בשלטון תקופה ארוכה לפנינו.

"תשובה אחת שהיא עובדה היסטורית נכונה היא שבכל הממשלות הללו נתניהו היה בתפקיד בכיר יותר ממני, למשל שר האוצר. כשביקשתי לתת מענקי מקום, הוא עמד בפרץ והתנגד. התשובה העובדתית השניה היא שהנחנו שלוש תכניות שהממשלה הזאת הקפיאה: עידוד פריפריה, דיור ציבורי ודיור להשכרה. זאת התשובה הפורמלית. אבל מעבר לכך, אני שואפת להיות ראש ממשלה כדי לשנות סדרי עולם, לעשות תיקון במה שקיים. נניח שהוא מצא שזה בעייתי לפני שנתיים. כבר שנתיים ורבע אתה ראש ממשלה. חוץ מלדבר, מה עשית? אני לא יודעת מה יותר גרוע: לא לדעת שיש בעיה או לדעת שיש בעיה ולא לטפל".

לכאורה, קדימה היתה אמורה למנף את המאבק הנוכחי להצלחתה בדעת הקהל. אבל לא נראה שאת מצליחה למנף את המאבק להגברת הכוח שלכם בעם.

"מאז הבחירות קדימה מתחזקת. היום, גם אנשים ששאלו את עצמם אם נכון ללכת לאופוזיציה, אומרים שזאת היתה החלטה נכונה. הצעירים ברחובות נמצאים שם מכל מיני סיבות עם השקפות עולם שונות. יש מכנה משותף אחד: הם כועסים כי מרגישים לא מיוצגים בממשלה הזאת. קדימה בראשותי זאת האלטרנטיבה היחידה שיכולה לא רק להיות שותפה בממשלה כלשהי אלא לנצח את הבחירות באופן אמיתי".

"לכן אין לי ספק שהתוצאה של תחושת האי צדק החברתי תבוא לידי ביטוי בקלפי. הציבור זכאי לדעת שמי שנמצא שם חושב עליו ומייצג אותו והוא סומך עליו. הממשלה הזאת איבדה את זה, ולכן מעבר לשאלה מה השקפת העולם הספציפית של כל הקבוצה הזאת, קדימה היא המפלגה של מעמד הביניים, של הקבוצה הציונית התורמת, העובדת, שרוצה לחיות פה".

זה מחדד עוד יותר את השאלה, איך זה שהמאבק הזה לא מגיע לידי כוח אלקטורלי?

"גם בסקר בו נשמר שוויון בכוחה של קדימה, זה לא שהיא מאבדת מכוחה, מקסימום זה נשאר אותו דבר, ונתניהו בהתרסקות, אז בסוף זה משליך. את האהדה ברחוב אני רואה כבר הרבה מאוד זמן".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully