וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה בכווית: מדוע המשטר משתיק ביקורת נגד סוריה?

ניר יהב

25.7.2011 / 10:42

השלטונות בכווית סיטי החליטו להעניש בחומרה שייח' מקומי ש"העז" לתקוף את "המשטר הרוצח". כיצד ייתכן שכווית הנמנית על הציר המתון במזה"ת, מונעת ביקורת על בת בריתה של אירן?

השייח' נביל אל-עודי הוא איש דת ומטיף כוויתי ידוע ומשפיע. במשך שנים ארוכות הוא נוהג לשאת מדי יום שישי את דרשתו בפני הקהל במסגד. ביום שישי האחרון הוא נשא דרשה שנגעה לנושאים אקטואלים ובעיקר לנעשה בסוריה. במהלך הדרשה, תקף את המשטר הסורי ואת מפלגת השלטון בסוריה, מה שגרם למשרד הדתות הכוויתי לאסור עליו לשאת דרשות בארבעת החודשים הקרובים.

מה בדבריו של אל-עודי כה הסעיר את השלטונות הכוויתים, עד כדי הרחקתו מהמסגדים לתקופה כה ארוכה, הכוללת בין היתר את חודש הרמדאן? על פי הדיווחים, אל-עודי סקר בדרשתו את ההיסטוריה של מפלגת הבעת' (מפלגת השלטון בסוריה – נ.י), את העקרונות שעליהם היא מבוססת ו"את הפשעים שהיא ביצעה במהלך ההיסטוריה".

אל-עודי העיד כי הופתע מההחלטה להרחיקו מהמסגדים לארבעה חודשים. "בכל הכנות, ציפיתי שמשרד הדתות יודה לי על כך ששפכתי אור על הפשעים של משטר הרוצח את עמו ושופך את דמו". לדבריו, ההחלטה של משרד הדתות הכוויתי למנוע ממטיפים לשאת דברים באירועים פוליטיים, חברתיים או כלכליים נועדה להפריד את הדת מהמדינה.

פוליטיקאים הביעו הזדהות עם השייח'

"קיבלתי שיחות טלפון מעורכי דין בכווית שאמרו שהם מוכנים להתנדב ולהגיש תביעה נגד משרד הדתות, אך טרם החלטתי בנושא", הוסיף. פוליטיקאים ואנשי דת רבים בכווית הביעו אף הם הזדהות עם אל-עודי. הבכיר בהם הוא חבר הפרלמנט ואליד טבטבאי שאמר כי ידרוש להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק את ההחלטה נגד אל-עודי.

השאלה המעניינת ביותר היא מדוע כווית, הנמנית על הציר המתון במזרח התיכון, משתיקה ביקורת נגד סוריה, הנחשבת לבת-בריתה של אויבתה, אירן? "ראשית, כווית זהירה", הסביר לוואלה! חדשות דיקן הפקולטה למדעי הרוח והמזרחן פרופ' אייל זיסר. "כווית חבה לסוריה את העזרה ממלחמת המפרץ הראשונה, אך הזהירות שלה נובעת מהחשש הבסיסי לא לאפשר למטיפי דת להפוך את נאומיהם לפוליטים".

לדברי פרופ' זיסר, ללא קשר לביקורת על סוריה או על כל מדינה אחרת, בכווית – כמו בכל מדינה ערבית – חוששים מאיבוד שליטה. "ברגע שמטיף דת מתחיל לדבר על משהו, הוא לא יעצור שם. לכן לשלטונות הכוויתים עדיף שלא ידבר בכלל. ברגע שנותנים למטיף לדבר על נושאים פוליטים ואקטואלים, מאבדים שליטה, לכן משטרים דיקטטורים לא אוהבים את זה. בעיניהם, עדיף שיתמקד בנושאי דת".

עוד על הנעשה בזירה הסורית:
על רקע המהומות בסוריה: אסד מינה מושלים חדשים
עריק סורי: "חיילים שמסרבים לירות - מחוסלים"
דיווח בסוריה: "טרוריסטים" הורידו רכבת מהפסים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully