וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: גבוהים - בסיכון גדול משמעותית לסרטן

המחקר המקיף בדק יותר ממיליון נשים בגיל העמידה, ומצא כי בכל עלייה של 10 סנטימטרים בגובה, עולה ב-16% הסיכון ללקות בעשרה סוגי סרטן נפוצים. מדוע? התשובה כנראה עוד רחוקה מאיתנו

ככל שאדם גבוה יותר - כך עולה באופן משמעותי רמת הסיכון שלו ללקות בלפחות עשרה סוגים נפוצים וקטלניים של מחלת הסרטן - כך עולה ממחקר חדש, המקיף ביותר שנערך עד היום בנושא הקשר בין גובה למחלה הקשה, שפורסם היום (חמישי) בבריטניה.

הקשר בין גובה לסיכון ללקות בסרטן כבר היה מוכר, אולם המחקר הנוכחי מגלה עד כמה הקשר הוא חזק ומשמעותי. נבדקו במסגרתו 1.3 מיליון נשים בריטיות בגיל העמידה בין השנים 1996 ל-2001, ש-97,000 מהן לקו בסרטן. גובהן של הנבדקות נע בין 1.52 מטר ל-1.75 מטר. בניתוח סטטיסטי התברר כי בכל עלייה של 10 סנטימטרים בגובה, עולה שכיחות הסרטן ב-16%. פער בסיכון בין הנשים הנמוכות ביותר בקבוצה לאלו הגבוהות ביותר עמד על 37%.

המחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד פורסם בכתב העת המדעי "לנצט" לאונקולוגיה. אף שקבוצת המחקר של כללה נשים בלבד, עורכיו מסיקים, בין היתר בהתבסס על מחקרים קודמים, כי המסקנות תקפות לאוכלוסייה הכללית, וגם לגברים.

"מובן שהגובה עצמו אינו הגורם לסרטן", הסבירה ל-BBC ראש צוות המחקר, ד"ר ג'יין גרין. "אבל לגובה יש זיקה למגוון תופעות אחרות, שהן אלו שמהוות מקדם סיכון לסרטן". מדענים רבים בעולם מעריכים כיום - אף שהדבר טרם הוכח - כי ישנו מנגנון ביולוגי אחד המשותף להתפתחות כל סוגי הסרטן. במנגנון זה, לפי אחת ההערכות, מעורב הורמון הגדילה.

ישנן שתי תיאוריות בולטות לגבי הקשר בין הורמוני גדילה להתפתחות סרטן. הראשונה גורסת כי אצל אנשים גבוהים יותר יש יותר תאים בגוף - והיות שבכל תא קיים אותו סיכון להתפתחות סרטן, הסיכון הכולל גדל. אחרת נוגעת לקצב החלוקה הגבוה יותר של תאים אצל אנשים גבוהים - המייצר פוטנציאל גדול יותר לתהליכים ממאירים, שבמסגרתם תאים מתרבים ללא שליטה ויוצרים גידול. "אולם יש לומר את האמת", הבהירה ד"ר גרין. "אנחנו לא באמת יודעים".

מחלת הסרטן - עוד כותרות מהתקופה האחרונה:
מחלת הסרטן - עדיין הרוצחת הגדולה בישראל
מחקר בארה"ב: הקלקר בכוסות עלול לגרום לסרטן
ארגון הבריאות העולמי: הסלולרי עלול לסרטן
מחקר: סרטן שכיח יותר בקרב הומוסקסואלים
"פעוט בן שנתיים נרפא מסרטן בעזרת מריחואנה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully