וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה בכנסת: "להחמיר עם ח"כים שפוגעים במדינה"

פנחס וולף

18.7.2011 / 15:26

ח"כ ציפי חוטובלי, שיזמה את ההצעה, סבורה כי העונש שהוטל על ח"כ זועבי עקב השתתפותה במשט - הרחקה ל-3 שבועות מדיונים - אינו מספיק. "כדי לייצר הרתעה אפקטיבית צריך להחמיר הענישה"

על רקע החלטת ועדת האתיקה של הכנסת מהיום (שני), לפיה ח"כ חנין זועבי (בל"ד) תורחק מדיוני הכנסת בשל השתתפותה במשט הטורקי לעזה, תדון מחר ועדת הכנסת בהצעה של ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) להחמיר את הענישה לחברי כנסת שיחרגו מהמותר להם על פי כללי האתיקה, במקרים דומים להשתתפות במשט של ח"כ זועבי.

חוטובלי, החברה בוועדת האתיקה, גילתה במהלך הדיונים כי כוחה של ועדת האתיקה מוגבל בענישת חברי כנסת. לדבריה, הענישה שהוטלה על זועבי, השוללת השתתפות בדיוני מליאה וועדות למשך שלושה שבועות, היא ענישה קלה מדי. "כדי לייצר הרתעה אפקטיבית צריך להחמיר את הענישה על חבר כנסת שפוגע במדינה", אמרה חוטובלי בשיחה עם וואלה! חדשות.

בין היתר, הוועדה תדון במתן אפשרות לוועדת האתיקה לשלול שכר מחברי כנסת גם בשל פגיעה בכבוד הכנסת, ולא רק על היעדרויות מופרזות או נושאים כלכליים. חוטובלי אף מציעה לאפשר לוועדת האתיקה במקרים מסוימים לפעול עד כדי הדחת חבר כנסת שפוגע במשכן. לדבריה, "לא יכול להיות שחבר כנסת יוכל לעשות כל מה שירצה בלי לעמוד בסכנת הדחה. העיקרון הוא שצריך להחמיר בענישה".

חוטובלי לא מרוצה לחלוטין מההחלטה הסופית של ועדת האתיקה. "ההחלטה היא קריאת כיוון האומרת שמקומם של חברי כנסת שמשתפים פעולה עם ארגוני טרור מחוץ לכותלי הכנסת", אמרה חוטובלי. "אבל מדובר בענישה שהיא סמלית ולא מספקת בהתאם לאפשרויות העומדות בפני הוועדה. לכן מחר יתקיים הדיון בוועדת הכנסת שידבר על האפשרות להחריף את הענישה על מעשים כאלו. חברי כנסת שמנצלים את הדמוקרטיה הישראלית ופוגעים בה, מקומם לא בכנסת".

הח"כים החרימו את הוועדה

ההחלטה של ועדת האתיקה בנוגע לח"כ זועבי סיימה סאגה שנמשכה למעלה משנה, כאשר עד לפני מספר שבועות, עת כיהנה בראשות הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), הוועדה כלל לא דנה בעניין בנימוק שהנושא תלוי ועומד בערכאות שיפוטיות. הדבר גרם, לראשונה מזה שנים בכנסת, למרד בוועדה. חברי הכנסת חוטובלי, אריה אלדד (האיחוד הלאומי) ולמשך תקופה קצרה גם רחל אדטו (קדימה) החליטו להחרים את דיוני הוועדה בטענה שהשיקולים של יחימוביץ' הם פוליטיים, וכי העניין המשפטי מהווה תירוץ בלבד. הח"כים אף נפגשו בעניין עם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין.

יו"ר ועדת האתיקה הנוכחי, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), מסרב לבקר את פעולתה של יחימוביץ'. לדבריו, "שלי שקלה את השיקול הרוחבי. נמנענו מלדון בנושא, כמו שנהגנו עם כל חברי הכנסת כאשר עניינם היה אצל המבקר או היועץ המשפטי לממשלה. אבל מאחר שכולנו ידענו על משט נוסף שצפוי להגיע, דבר שיכול לגרום לעוד ח"כים לעלות על המשט, החלטנו לזרז את ההליכים. ביקשתי ממנהלת הוועדה להוציא את ההחלטות של ועדת האתיקה על כל הח"כים מהעבר. קיבלנו טבלה ואני חושב שנהגנו עם זועבי במידה אחת של סלחנות אבל החמרנו עם העניין של הרחקה שזה תמרור אזהרה בשבילה".

הוועדה תחל מחר לדון בעוד 15 תלונות מימין ומשמאל על התנהגות חברי הכנסת בדיון שנערך במליאה יומיים לאחר המשט. לדברי וקנין, "שבועיים לאחר שנכנסתי לתפקיד, הוצאתי מכתב ליועץ המשפטי לממשלה כדי לסיים את העניין של פרשת המשט. לפני שבועיים קיבלתי מכתב ממנו בו אמר לי שהעניין מסתיים אבל צריך כמה הבהרות. עברו שבועיים ואמרתי שאי אפשר למשוך את הדבר יותר ודנו בזה שבוע שעבר. היום קיבלנו את ההחלטה. ההערכה שלי שבעקבות ההחלטה שלנו תהיה החלטה בקרוב של היועץ המשפטי לממשלה. מה הייתה הבעיה לקבל החלטה? שנה שלמה אי אפשר לקבל החלטה על המשט?". ח"כ יחימוביץ' סירבה להגיב לכתבה.

עוד באותו נושא:
בעקבות המשט: זועבי הורחקה מדיוני הכנסת
ח"כ זועבי: "ועדת האתיקה מצטרפת לטירוף הגזעני"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully