וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בצלם": "0.11% מילדי הגדה שנשפטו בישראל זוכו"

יהושע בריינר

18.7.2011 / 5:16

לפי דו"ח שמפרסם הארגון, אחד מתוך 835 ילדים פלסטינים שהועמדו לדין בגין יידוי אבנים בחמש השנים האחרונות זוכה. "הפגיעה בזכויותיהם של קטינים פלסטינים מתחילה כבר במעצר ובחקירה"

ילד פלסטיני אחד בלבד מתוך 835 קטינים שהועמדו לדין בשש השנים האחרונות באשמה של יידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון בבתי הדין הצבאיים ביהודה ושומרון, זוכה, כך עולה מדו"ח שמפרסם ארגון זכויות האדם "בצלם". על פי הדו"ח, במסגרתו נבדקו מאות תיקים שנפתחו לילדים פלסטינים בין השנים 2005-2010, 93% מהילדים ריצו עונשי מאסר בפועל ו-97% מכלל התיקים הסתיימו בעסקאות טיעון.

על פי נתוני הדו"ח, שפורסם תחת הכותרת "ילד אסור, ילד מותר", כרבע מהקטינים בני 14 ו-15 שהואשמו ביידוי אבנים ריצו עונש מאסר של למעלה מארבעה חודשים, ומקרב בני ה-16 וה-17 ריצו כ-60% עונש מאסר של תקופה זהה. "החוק הישראלי, כמו חוקים במדינות רבות אחרות בעולם, מעניק לקטינים החשודים בעבירות על החוק הגנות רבות יותר בהליך הפלילי מאשר בגירים. בגדה המערבית, החוק הצבאי כמעט שאינו מעניק הגנות כאלה וקטינים נשפטים כמעט כמו בגירים", מסבירים בארגון.

"הפגיעה בזכויותיהם של קטינים פלסטינים מתחילה כבר במעצר ובחקירה", אומרים ב"בצלם", "לא פעם הם נעצרים באישון לילה ונלקחים לחקירה לבדם, בלי שיוכלו להתייעץ עם הוריהם או עם עורך דין. לעיתים קרובות אף מופעלת נגדם אלימות במהלך המעצר והחקירה. כל הגורמים העוסקים בנושא מודעים היטב למציאות המתוארת בדו"ח".

צה"ל: "הדו"ח מסתמך על סקרים עלומי שם"

"אף על פי כן, בפועל, מלבד הצהרות מפי כמה מהשופטים על הצורך בהחלת עקרונות חוק הנוער הישראלי והבעת אי נחת מהתנהלות כזו או אחרת של המשטרה או הצבא, לא נעשה דבר על מנת להביא להפסקת הפגיעה בזכויותיהם של הקטינים. השינויים שנעשו בחקיקה הצבאית במקביל להקמת בית המשפט לנוער הם שוליים ואין בהם כדי להביא לשינוי משמעותי ביחסה של המערכת הצבאית לקטינים", הוסיפו בארגון. בארגון קוראים בעקבות הדוח להשוות ללא דיחוי את הוראות החוק הצבאי להוראות חוק הנוער הישראלי ולהשוות את גיל הבגירות של פלסטינים (16) לזה החל בישראל (18).

בתגובה לדו"ח הגיש צה"ל מסמך בן 11 עמודים שטוען כי הצבא פועל להטיב את נושא מעצרם של קטינים פלסטינים, אולם נתקל, בין היתר, באי שיתוף פעולה מצד הפלסטינים. "לא ניתן לבצע בדיקה של טענות בדבר שיעור האלימות כלפי קטינים בעת מעצרם הנסמכות על סקרים עלומי שם. שקיפות בפרסום הוא דבר אלמנטרי בעת פרסום האשמות בפומבי ובמיוחד למול ארגון 'בצלם' הידוע לטובה כמי שיודע להגיש תלונות למצ"ח", לשון התגובה, "למרות שמערכות משפט הקמות מכוח דיני מלחמה אינן כוללות הוראות מיוחדות לשיפוט קטינים בנפרד, בשנה האחרונה הוקם בית משפט לנוער באופן ששיפר את ההגנה על זכויות הקטינים. בית המשפט לנוער מאפשר דיון של קטינים בלא נוכחות בגירים, מקנה חופש ביטוי חופשי יותר לקטינים וגם מאפשר לדון ביתר הרחבה על אחריות ההורים כתחליף לענישה".

עוד נכתב, כי "עבריינות מסוג זה, במיוחד כאשר היא מבוצעת באזור המצוי תחת תפיסה לוחמתית ובשונה מישראל, אינה זוכה לגינוי חברתי. לעובדה זו חשיבות עת נדונה האפשרות לשלוח לתסקיר מבחן נאשם המצוי בסביבה שדוחה מן היסוד את הלגיטימיות של בתי המשפט הצבאיים מחד ולא תוכל להוות משען לקטין שיניא אותו מן הדרך העבריינית-אידיאולוגית מאידך".

עוד בנושא:
תיעוד ”בצלם”: מתנחל מצית שדה של פלסטיני
”בצלם”: זינוק חד בקצב הריסת הבתים בשטחים
”בצלם” לצה”ל: הפסיקו השימוש בכלבים נגד שב”חים

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully