וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מהווים יערות ירושלים מוקד לשריפות?

אריאל נוי

17.7.2011 / 22:01

ב-34 השנים האחרונות פרצו בהרי י-ם מעל ל-3,000 דליקות. מפקד שירותי הכבאות לשעבר באזור חיפה, משה ריבק, הסביר כי הדבר נגרם בשל היעדר ברזי כיבוי ביערות וקושי בדרכי הגישה אליהם

שירותי הכיבוי טרם הצליחו להשיג שליטה מלאה על השריפה שפרצה היום (ראשון) ביער ירושלים, אך הישנות התופעה מעלה מספר שאלות: מדוע הידרדרה השריפה לכדי אירוע מתמשך, ולמה חוזרות ונשנות השריפות דווקא באזור הרי ירושלים?

עוד באותו נושא:
שריפה בירושלים: הושגה שליטה חלקית, חשד להצתה
אש בתמונות: השריפה שהפחידה את תושבי ירושלים
3 יישובים פונו בשל שריפת הענק בהרי ירושלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההיערכות להגנת הבתים והנכסים צריכה להיות גבוהה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד שירותי הכבאות לשעבר באזור חיפה, טפסר (בדימוס) משה ריבק, המשמש כיועץ בכיר לחקירת שריפות והנדסת כבאות, סיפר לוואלה! חדשות על המתרחש במקרים כאלה. לדבריו, "המיוחד בשריפה זו הוא הקרבה של הבעירה למבנים ציבוריים ולשכונות מגורים".

ריבק הסביר, כי "קרבת היערות לבתי מגורים הינה מאפיין של רוב היערות בארץ, והיא מכתיבה את ההיערכות להגן קודם כל על הבתים, השכונות ומתקני דלק וגז". בעיה נוספת העומדת בפני הכבאים, לדברי ריבק, היא "שביערות בישראל יש קושי בדרכי גישה ואין ברזי כיבוי בתוך היערות". הוא טען כי "החשש הכבד הוא שהאש תגיע לצמרות העצים, כי אז היא מתפשטת במהירות".

ריבק טען עוד כי "מכיוון שאין לנו בארץ יער המשתרע על פני מספר דונמים גדול, כמו בארצות הברית, בו הכבאים יכולים ליצור לעצמם חיץ ובאמצעותו לעצור את השריפה, ההיערכות כאן היא שונה. כאן בישראל, במיוחד בירושלים, יש לנו מלחמה על הבית. ההיערכות להגנת הבתים והנכסים צריכה להיות גבוהה".

שריפה גדולה ביער ירושלים, יולי 2011. עומר מירון
רוב השריפות הן מעשי ידי אדם/עומר מירון

הרי ירושלים המיוערים והצפופים היוו לא פעם אזור המועד לפורענות. ביולי 2010 התחוללה שריפת ענק ביער עמינדב, שכתוצאה ממנה פונו שלושה יישובים מתושביהם ונשרפו עשרות כלי רכב ומעל ל-1,000 דונם של יער נטוע וחורש טבעי. חודש לאחר מכן, שוב הוקפצו כוחות הכיבוי להרי ירושלים, בעקבות שריפה שכילתה כ-300 דונמים של חורש טבעי. כמו כן, ביולי 2009 הוזעקו כוחות כיבוי מכל אזור המרכז על מנת לעצור שריפה גדולה בירושלים, שכילתה כ-300 דונמים של חורש טבעי.

בין השנים 1987-2011 פרצו בהרי ירושלים מעל ל-3,000 שריפות, שהביאו לשריפתם של אלפי דונמים. ממחקר ישראלי שבחן את הישנותן של השריפות עולה כי שריפות היער בישראל מושפעות מתנאים אטמוספריים ומקיץ חם ויבש, הנמשך מאפריל עד אוקטובר, המעלים את הסיכויים להתפשטות השריפות. כמו כן, רוב השריפות הן מעשי ידי אדם.

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully