וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים לווינשטיין: "חוק החרם פוגע בכבוד האדם"

גלעד גרוסמן

14.7.2011 / 10:49

34 פרופסורים למשפטים מפקולטות ומכללות שונות חתמו על עצומה, שתועבר ליועץ המשפטי לממשלה. הם מתריעים: "חוק החרם נועד לסתום פיות נגד העמדה הפוליטית האחרת"

המאבק בחוק החרם נמשך: 34 פרופסורים למשפטים מפקולטות ומכללות למשפטים חתמו על עצומה נגד החוק שתישלח היום (חמישי) ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין."אנו, פרופסורים למשפטים במוסדות ההוראה בישראל, קראנו בקפידה את החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם התשע"א. אנו משוכנעים ללא צל של ספק כי חוק זה איננו חוקתי, באשר הוא פוגע אנושות בחופש הביטוי הפוליטי ובזכות המחאה בישראל פגיעה שיש בה כדי לפגוע בכבוד האדם", נכתב בעצומה.

בין החותמים נמנים דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה פרופ' ניבה אלקין-קורן, דיקן בית הספר למשפטים במרכז האקדמי ברמת גן פרופ' משה כהן-אליה, פרופ' מרדכי קרמניצר ושלושה דיקנים לשעבר של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב: חנוך דגן, אריאל פורת ומני מאוטנר. כמו כן חתומים על העצומה שורה של אנשי אקדמיה בולטים נוספים, בהם אוריאל פרוקצ'יה, עמנואל גרוס, אייל גרוס, יובל שני ויורם רבין.

חוק החרם - הכותרות האחרונות:

האיחוד האירופי: "מודאגים מהשלכות חוק החרם"
נתניהו מגן על חוק החרם: "אסור להחרים את אחינו"
גוש שלום עתרה לבג"ץ: "חוק החרם - כתם שחור"

שלום עכשיו תציג את הקמפיין החדש הקורא לחרם על מוצרים מההתנחלויות בתל אביב, יולי 2011. אורי לנץ
"החוק פוגע בחופש הביטוי". החתמה על חרם נגד מוצרים המיוצרים בהתנחלויות/אורי לנץ

יוזמי העצומה הם פרופ' אלון הראל מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ופרופ' פרנסס רדאי מהמכללה למינהל. פרופ' הראל סיפר הבוקר כי הפנייה נעשתה רק לפרופסורים למשפט, וכי רק מעטים סירבו לחתום על העצומה, מרביתם מכיוון שכבר הביעו התנגדות פומבית לחוק. "מדובר בחוק בלתי חוקתי ללא שום צל של ספק. הוא לא עומד על שום קו אדום", אמר הראל. "אני חושב שהיועץ טעה כשהוא קבע שהחוק חוקתי. ברור שקשה מאוד לאיש שעובד בשירות המדינה לצאת נגד המדינה, אבל אם אדם כזה אומר שהחוק על הקו האדום, זה אומר דברים קשים על החוק. העובדה שהיועץ המשפטי של הכנסת יצא נחרצות נגד החוק, רק מחזקת את הטענות".

לדברי הראל, חוק החרם מהווה "רודנות הרוב, שמנסה לנצל את הכוח שלו לא כדי לקדם את השקפת עולמו, אלא כדי להשתיק את המיעוט. מדובר בחוק שנועד לנטרל חרם צרכני פוליטי, שהוא כלי מקובל. החוק מכוון כל כולו נגד השמאל. החוק מגן על עמדה פוליטית מסוימת ונועד לסתום פיות לעמדה פוליטית אחרת. הוא לא מונע להחרים את טורקיה, הוא לא מונע חרמות על אל-על כי הם טסים בשבת. הוא רק נועד להגן על עמדה פוליטית אחת מפני חרם, והוא פוגע בלבה של חופש הביטוי הפוליטי".

פרופ' הראל הוסיף כי לדעתו הצעת החוק החדשה של הח"כים זאב אלקין ויריב לוין, לפיה ועדת החוקה תערוך שימועים למועמדים לבית המשפט העליון, נועדה להפעיל לחץ על בית המשפט בבואו לדון בחוק החרם. "זה לא מקרי שעוד לא יבשה הדיו על החוק וכבר יצאה יוזמה חדשה להקים ועדות סלקציה לשופטים", אמר. "זה רמז עבה לבית המשפט העליון, שנועד להפחיד ולהשתיק. אני מאוד מקווה שהמהלך הזה ייבלם, ושראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים יבטיחו שבית המשפט יוכל לדון בחוק ביחס לחוקיותו, ולא בעקבות איומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully