וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד ברמז לאסד: "להעניק זכויות לאזרחים"

ניר יהב

12.7.2011 / 12:44

לדברי מקורות בטורקיה, שר החוץ דאווט אולו ניצל את ביקורו בטהרן כדי להפעיל לחץ על האירנים להפסיק את הסיוע הלוגיסטי לסוריה. צרפת: שתיקת האו"ם בעניין סוריה - "בלתי נסבלת"

טהרן מפעילה לחץ מרומז על דמשק - בעידודה של אנקרה. נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, אמנם לא הזכיר במפורש את סוריה בדברים שאמר בתום פגישה עם שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, אולם כלי התקשורת האירניים דיווחו הבוקר (שלישי) כי המצב בסוריה עמד במרכז סדר היום של הפגישה, שנערכה אמש, ובסיומה קרא אחמדינג'ד למשטרי האזור להנהיג רפורמה דמוקרטית. במקביל, פירסם עיתון ערבי כי דאווט אולו ניצל את הביקור כדי להפעיל לחץ על שלטונות טהרן לחדול מתמיכתם בשלטונו של אסד.

עוד על יחסי סוריה, טורקיה ואירן על רקע המהומות:
המתח בין סוריה לטורקיה בשיאו: נגמ"שים בגבול
טורקיה לאסד: יש לך שבוע להפסיק שפיכות הדמים
דיווח: אירן העבירה לסוריה ציוד לפיזור הפגנות
"אסד נוהג בדרכה של בעלת בריתו - אירן"

שר החוץ של טורקיה, אחמד דאווט אולו, בלפגישה עם נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, טהרן, 11 ביולי 2011. רויטרס
דאווט אולו נכנס לפגישה עם נשיא אירן אחמדינג'ד, אתמול בטהרן/רויטרס

"כל תושבי האזור צריכים ליהנות משוויון זכויות - מהזכות לבחור, הזכות לביטחון והזכות לכבוד", צוטט אחמדינג'ד. "אף משטר אינו יכול לסרב לדרישות עמו, לספק לו חירות וצדק. הרפובליקה האיסלמית של אירן מאמינה כי כל מדינות האזור צריכות להנהיג רפורמות ולהיענות לדרישות אזרחיהן". יום קודם לכן קיים דאווט אולו פגישה עם מקבילו האירני, עלי אכבר סלחי, שצוטט באומרו כי "אירן, סוריה וטורקיה הן בנות משפחה, ובמקרה שיש בעיות, כל המשפחה צריכה להיות מעורבת בפתרון".

על פי דיווח הבוקר בעיתון "א-שרק אל-אווסט", הרואה אור בלונדון, במהלך ביקורו ביקש דאווט אולו במפורש מהאירנים להפסיק את תמיכתם הלוגיסטית בדיכוי הפגנות המחאה על ידי המשטר הסורי. לפי דיווחם של מקורות טורקיים לעיתון, "השלטונות האירניים הכחישו, וטענו כי אין להם שום השפעה על מה שקורה בתוך סוריה".

עוד גילו המקורות, כי דאווט אולו, שיבקר בימים הקרובים גם בסוריה, צפוי להעביר מסר להנהגה בדמשק, "שיכלול המלצה שלא להעניק לציבור הסורי ויתורים באיחור". לדבריהם, לו היה אסד מקדם את הרפורמות שהוא מציע היום, עוד לפני שהחלה ההתקוממות או ממש בתחילתה, "זה היה מצוין". אלא שאסד, על פי המקורות, "תמיד מאחר בביצוע". עוד לדברי המקורות, בחודש האחרון שורר נתק בין אסד לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, ולא היו כל מגעים ביניהם.

"אסד עבר כל גבול"

הלחץ הבינלאומי על סוריה נמשך גם במישורים נוספים, בין היתר בעקבות האירועים אתמול בדמשק, שם תקפו מאות מנאמני אסד את שגרירויות ארה"ב וצרפת. הן בארה"ב והן בצרפת, מאשימים באופן מפורש את שלטונות סוריה באחריות לתקריות.

דברים קשים בנושא אמרה הלילה מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, שקבעה בין היתר כי "שלטון אסד איבד את הלגיטימיות שלו". הדברים זכו הבוקר להד חוזר מכיוונו של ראש ממשלת צרפת, פרנסואה פיון. "מה שקרה מוכיח שהממשל הסורי הולך ומאבד שליטה על הנעשה", אמר. "עם כל יום שחולף, הישארותו של בשאר אסד בשלטון נראית פחות ופחות סבירה".

פיון גם חזר על קריאת צרפת לקבל במועצת הביטחון של האו"ם החלטה על נקיטת צעדים בינלאומיים נגד סוריה, לנוכח המשך הדיכוי האלים של בני העם הסורי המתקוממים. "הנשיא אסד עבר כל גבול", אמר, והזכיר כי רוסיה וסין הן שמונעות את קבלת ההחלטה במועצה. "שתיקתה של המועצה בנושא סוריה היא בלתי נסבלת".

בהמשך היום, הודיע דובר משרד החוץ של צרפת, ברנאר ולרו, כי צרפת קוראת לקיים דיון במועצת הביטחון על תקיפת השגרירויות. "אנו מקווים שהמועצה תגנה את התקיפות", אמר.

בדמשק, פירסמו היום שלטונות סוריה גינוי חריף לדבריה של קלינטון. בהודעה שפורסמה בצהריים בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית SANA, נכתב כי "אלו דברים פרובוקטיביים, שכל מטרתם להגביר את המתח הפנימי בסוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully