וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: תומכי אסד פרצו לשגרירויות ארה"ב וצרפת

ניר יהב

11.7.2011 / 18:08

מתיחות שיא בין דמשק לשתי המעצמות, בעקבות ביקור שגריריהן בעיר חמה בסוף השבוע, שעורר את זעם השלטונות הסוריים. המונים הצליחו להיכנס לשגרירות ארה"ב, והוברחו בירי משגרירות צרפת

עימות חסר תקדים בין סוריה לשתי מעצמות מערביות: קבוצות של נאמני הנשיא בשאר אסד ניסו היום (שני), במקביל, לפרוץ לשגרירויות ארצות הברית וצרפת בדמשק. גם לאחר שהוצאו מהן, המשיכו ההמונים להקיף את השגרירויות ולהפגין נגדן, במחאה על הביקור שערכו שגרירי ארה"ב וצרפת בעיר חמה בסוף השבוע, כדי להביע הזדהות עם תושביה המתקוממים נגד השלטונות. כמה כלי תקשורת ערביים דיווחו בשלב מסוים כי במהלך העימותים בשגרירות ארה"ב נהרגו אחד המאבטחים ושניים מהמפגינים, אולם לא התקבל לכך אישור נוסף. בשגרירות צרפת, דווח על שלושה פצועים. במקביל, ניסו תומכיו של אסד לתקוף גם את ביתו של השגריר האמריקאי בדמשק.

מהומות בסוריה - התפתחויות אחרונות:
"דיאלוג לאומי" בסוריה: השלטון מדבר עם עצמו
הרוגים בהפגנוות ביום שישי: "המשטר משקר"
בשבוע שעבר: הרוגים בחמה, טנקים צרים על העיר

הפגנה של תומכי בשאר אסד מול שגרירות ארה"ב, דמשק, סוריה, 8 ביולי 2011. AP
מפגין תומך אסד מול השגרירות האמריקאית בדמשק, השבוע/AP

מאז הביקור שערכו השגרירים רוברט פורד ואריק שבלייה בחמה ביום שישי, שוררת מתיחות עזה בין סוריה לארה"ב וצרפת. אתמול אף זימן משרד החוץ הסורי את שני השגרירים לשיחות נזיפה, וכלי התקשורת הרשמיים בסוריה דיווחו כי בכירים במשרד החוץ הביעו בפניהם מחאה חריפה, על כך שהגיעו לעיר ללא אישור רשמי. הדבר מהווה, לטענת הבכירים, "הפרה של יחסים האוסרים התערבות בעניינים פנימיים של מדינות שבהן עובדים דיפלומטים". לדברי גורם בכיר שצוטט בסוכנות הידיעות הסורית, "זוהי עדות למעורבות ארה"ב באירועים בסוריה ונסיונותיה לגרום להסלמה במצב, תוך הפרה של הביטחון והיציבות בסוריה".

במקביל למהלומות הדיפלומטיות, נערכות מאז שבת הפגנות של מאות נאמני אסד מול שתי השגרירויות, והיום הן הפכו לאלימות, כשעשרות מנסים לפרוץ אל תוך שתי השגרירויות.

בשגרירות הצרפתית, פתחו המאבטחים הצרפתים באש חיה, והבריחו את התוקפים. באירוע המקביל בשגרירות האמריקאית, הצליח הקהל לפרוץ פנימה, אך בהמשך נסוג החוצה.

הפגנה של תומכי בשאר אסד מול שגרירות ארה"ב, דמשק, סוריה, 8 ביולי 2011. Muzaffar Salman, AP
הפגנה של תומכי אסד, בסוף השבוע בדמשק/AP, Muzaffar Salman

גורם בשגרירות האמריקאית מסר לרויטרס כי תגובת הרשויות הסוריות לאירוע הייתה "איטית ולא יעילה", ובמקביל נמסר ממחלקת המדינה בוושינגטון כי בקרוב יזומן הנציג הרשמי הסורי הבכיר בוושינגטון לשיחת הבהרה גם הוא. "אנחנו מזמנים את הנציג הסורי כדי להתלונן בפניו", מסר לרויטרס גורם במחלקת המדינה. "הם כשלו בהגנה על הדיפלומטים האמריקאים, ואנחנו מתכוונים לגנות את תגובתם האיטית".

עדכון ראשון: 17:18

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully