וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דיאלוג לאומי" בסוריה: השלטון מדבר עם עצמו

ניר יהב

10.7.2011 / 12:05

נציגי האופוזיציה מחרימים את הכינוס שנפתח בדמשק, בו משתתפים רק נציגי המשטר והמפלגות המזוהות איתו. פעיל זכויות אדם: מתחילת המהומות נעצרו 60,000 אזרחים כ"מסר של הפחדה" מהשלטון

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ')

"הדיאלוג הלאומי" - כך נקרא כינוס שנפתח הבוקר (ראשון) בדמשק, בהתאם להתחייבות הנשיא בשאר אסד בנאומו בחודש שעבר, ובו מקיים המשטר הסורי דיונים עם נציגי המפלגות השונות על רפורמה שלטונית במדינה. אלא שלמרות ניסיונותיו של אסד להציג את האירוע כדו-שיח אמיתי עם האופוזיציה, ראשיה טוענים כי אין מדובר בדיאלוג אמיתי, ולכן כלל לא שיגרו נציגים מטעמם. בסופו של דבר, כ-180 בני אדם משתתפים ב"דיאלוג": 40 מהם ממפלגת הבעת' של אסד, וכל היתר - ממפלגות אחרות המזוהות עם השלטון.

מהומות בסוריה - כותרות אחרונות:
הרוגים בהפגנוות בסוריה ביום שישי: "המשטר משקר"
בשבוע שעבר: הרוגים בחמה, טנקים צרים על העיר
עדות מסוריה: צלם תיעד צלף יורה בו למוות

הפגנה של תומכי בשאר אסד מול שגרירות ארה"ב, דמשק, סוריה, 8 ביולי 2011. Muzaffar Salman, AP
הפגנת תמיכה באסד שאורגנה על ידי השלטונות, בסוף השבוע בדמשק/AP, Muzaffar Salman

את הכינוס, שאמור להימשך יומיים, פתח הבוקר סגן הנשיא, פארוק א-שרע, שהציג בדברים שנשא את חזונו: "אני מקווה שנגשים את המעבר למדינה דמוקרטית ופלורליסטית, הנהנית משוויון לכל אזרחיה, שישתתפו בקביעת גורלם". כלי התקשורת הממלכתיים בסוריה הציגו הבוקר תמונות של הפגנות תמיכה ב"דיאלוג הלאומי" שנערכו בסוף השבוע, וטענו כי "הסורים תומכים בדיאלוג הלאומי ובתוכנית הרפורמה הכוללת".

אך מנגד, נמשכו בסוף השבוע ההפגנות נגד השלטון שאינן פוסקות כבר ארבעה חודשים, בהשתתפות מאות אלפי מפגינים. בסוף השבוע הזה אף מיקדו המצפגינים את קריאותיהם בהתנגדות להידברות, תחת הסיסמה "לא לדיאלוג". בתמונות וסרטונים שהעלו חובבים לרשת נראים עימותים קשים של מפגינים בערים חמה, חומס ולאטקייה ובפרברי דמשק עם הצבא - שממשיך להשתמש בטנקים. בסרטונים מהעיר חמה מיום שישי האחרון נראית שוב הפגנת ענק, בדומה לזו מסוף השבוע שעבר, וגם הפעם השתתפו בה לטענת האופוזיציה כחצי מיליון בני אדם, שקראו יחד שוב ושוב את הקריאה שהפכה לסמל ההתקוממויות בעולם הערבי: "העם רוצה להחליף את השלטון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"הדלת המסתובבת: משחררים מאות, עוצרים אלפים"

כוחות הביטחון המשיכו בדיכוי האלים של ההפגנות, ולפי דיווחי פעילי זכויות אדם, בסוף השבוע נהרגו 15 מפגינים. מתחילת ההתקוממות, לפי ההערכות, נהרגו בסוריה כ-1,300 בני אדם.

בסוף השבוע, לפי הדיווחים, גם נעצרו עוד כ-200 מתנגדי משטר. בהקשר זה, מגלה היום העיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון כי מאז תחילת ההתקוממות בסוריה באמצע חודש מרץ, נעצרו בסך הכל כ-60 אלף בני אדם על ידי השלטונות. פעיל זכויות האדם הסורי יאסין חאג' סאלח, שהיה עצור בעצמו בשנים 1980-1996, הסביר לעיתון כי רוב העצורים שוחררו לאחר תקופה קצרה במעצר, אך כ-11,000 מהם, שנעצרו "באופן אקראי", עדיין נמצאים בבתי המעצר. "כך השלטונות משגרים מסר של הפחדה לעם", הסביר.

הפגנה נגד שלטונות סוריה, חג'אר אל-אסווד, פרבר של דמשק, 8 ביולי 2011. רויטרס
גם ההפגנות נגד השלטון נמשכו בסוף השבוע. מפגינים בפרבר חג'אר אל-אסווד של דמשק/רויטרס

"אילו היינו אוספים את כל האנשים שנעצרו בסוריה בארבעת החודשים האחרונים ושהו באחת מבתי המעצר של אחת מזרועות המודיעין בסוריה, היה מספרם עולה על 60 אלף בני אדם", אמר סאלח. עוד גילה כי המשטר עושה שימוש במגרשי ספורט ובמחסנים והופך אותם לבתי מעצר.

לדבריו, רוב האנשים נעצרו לתקופה קצרה שאינה עולה על שבוע: "הם משוחררים ואחריהם נעצרים אנשים אחרים שלא ביצעו שום עבירה. המשטר הסורי עושה שימוש בשיטת 'הדלת המסתובבת' כשהוא עוצר סורים. הוא משחרר עשרות ואז עוצר מאות. לאחר מכן הוא משחרר מאות ועוצר אלפים. בתי הכלא במדינה מלאים עד אפס מקום וזו הסיבה שאנשים רבים משוחררים תוך זמן קצר".

בתוך כך, משרד החוץ הסורי זימן היום לבירור את שגרירי ארה"ב וצרפת בדמשק, על רקע ביקור שערכו השניים בסוף השבוע בעיר חמה, במהלך הפגנות המחאה נגד המשטר. כלי תקשורת רשמיים בסוריה דיווחו כי בכירי המשרד הביעו בפני השניים מחאה חריפה על כך שהגיעו לעיר ללא אישור משרד החוץ, דבר המהווה "הפרה של היחסים הדיפלומטים האוסרים על התערבות בעניינים פנימיים של מדינות".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully