וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק החרם: התעשיינים מרוצים, בשמאל מודאגים

יהושע בריינר, ניר יהב

11.7.2011 / 14:16

הצעת החוק השנויה במחלוקת מעוררת תגובות סוערות מצד פוליטיקאים ותעשיינים. בשמאל גינו החוק וטענו כי הוא מנציח את הכיבוש. לעומתם, אומרים התעשיינים: "החוק יגן על פרנסת הפלסטינים"

הצעת "חוק החרם" צפויה לעלות היום (שני), בעידודו של יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין, להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. בינתיים, כך נראה, היא מעוררת תגובות סוערות, הן מצד פוליטיקאים והן מצד תעשיינים. בעוד ראשי התעשיינים והיצרנים ביהודה ושומרון ברכו על הצעת החוק, בשמאל נשמעו זעקות מחאה. ואף נטען כי מדובר בחקיקה אנטי-דמוקרטית.

עוד בנושא "חוק החרם":
יועבר למליאה: חוק להחרמת מחרימי המתנחלים
נתניהו: תומך ב"חוק החרם", אין מניעה לקיים ההצבעה
הכנסת תדון ב"חוק החרם": "פגיעה אנושה בדמוקרטיה"

חברי כנסת מהגוש השמאלי הסבירו כי החוק מנציח את הכיבוש הישראלי, ואף תורם לדה לגיטימציה שישראל חווה בשנים האחרונות. "זה חוק נוסף בשרשרת של חוקים שישאירו כתם אפל על אופייה ודמותה של החברה הישראלית", אמר ח"כ דניאל בן סימון (העבודה). ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) הוסיף כי "הימין מבקש למעשה לחייב את הציבור לקבל את ההתנחלויות, ולאמץ את מדיניות הימין ולהפקיע אפילו את זכות המחאה נגד הכיבוש. אנחנו נמשיך לקרוא לציבור להחרים את מוצרי ההתנחלויות ולהתנגד לכיבוש". כמו כן, ציין ח"כ דב חנין (חד"ש) כי "הימין הקיצוני דוחק את ישראל החוצה מהמעגל הדמוקרטי והצעת החוק הזו היא תרומה דרמטית נוספת לדה-לגיטימציה של ישראל בקרב שוחרי החופש והדמוקרטיה בעולם".

הנצחת הכיבוש או גשר לדו-קיום?

כצפוי, הביעו התעשיינים והיצרנים ביהודה ושומרון, שביעות רצון מהמהלך, וטענו כי המפעלים מהווים גשר לדו-קיום. הם סיפרו על הקשיים הרבים בהם נתקלו בעקבות הפסקת רכישת מוצריהם, בין היתר בקרב הרשות הפלסטינית. "מי שקורא להחרים אותנו בעצם פוגע במדינת ישראל. אני מעסיק עשרות עובדים, מחציתם פלסטינים מהכפרים שבאזור והם זוכים בדיוק לאותם תנאים סוציאליים של העובדים הישראליים. מי שפוגע בנו פוגע בפרנסה של מאות פלסטינים", אמר יהודה כהן, מנכ"ל חברת ליפסקי.

מפעלו של כהן ממוקם באזור תעשייה בשומרון, הנתון לביקורת מצד ארגוני שמאל רבים. לדבריו, "מאז שהחל החרם עלינו ברשות הפסדנו 17 אחוזים ממחזור ההכנסות וכי כשהחוק יעבור, אהיה מהראשונים לתבוע". עוד הוסיף כהן כי "כבר שנה וחצי שאני עומד בחזית האינתיפאדה החדשה ועד היום אף אחד בממשלה לא הושיט לי עזרה. עכשיו סוף סוף יש לי תחושה שכתעשיין מישהו עומד מאחורי ונוקט בצעד הגיוני".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה, הצטרף גם הוא לקריאת התעשיינים ואמר כי "התעשייה ביהודה ושומרון היא אחד מעמודי התווך בארץ והיא יוצרת גשר אמיתי לחיים משותפים ולדו-קיום בין יהודים לערבים. מצער שהשמאל הקיצוני שרוממות השלום וזכויות הערבים בגרונם כביכול, דווקא הם מנסים לפגוע במשלח ידם של אלפי משפחות פלסטיניות".

זכויות מתנגשות

עם זאת, בשמאל התעקשו כי "חוק החרם" מהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה, ואף השוו את מחאת הקוטג' למחאה נגד הכיבוש. "החוק להגנת מוצרי ההתנחלויות מנפץ ברגל גסה את עקרונות היסוד של חירות הביטוי והמחאה בישראל. הזכות להחרים מוצרי התנחלויות שווה לזכות להחרים קוטג' יקר או בשר לא כשר", אמר ח"כ חנין. טענה דומה נשמעה ממנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד, שאמר כי "מדובר בחקיקה פוליטית, אנטי-דמוקרטית, מהסוג שהכנסת הנוכחית מקדמת חדשות לבקרים. חרם צרכנים, בין אם אנו מזדהים עם תוכנו ובין אם לאו, הוא כלי מחאה לגיטימי וחלק מחופש הביטוי". אלעד אף הביעה תמיהה לגבי גבולות המחאה, "מה ההיגיון בכך שלאזרחי ישראל יהיה מותר להחרים את הקוטג', אבל לא את הכיבוש?"

פעיל גוש שלום, הח"כ לשעבר אורי אבנרי התייחס לעיתוי ההצבעה על החוק, המתקיימת במקביל לכינוס הקווארטט הצפוי להתקיים היום. "בשעות האחרונות נראה כי ראש הממשלה ואנשיו מתחילים להסס לגבי 'חוק החרם', וכי מחלחלת בקרבם ההבנה בדבר גודל האסון שהחוק המתועב הזה יביא על מדינת ישראל. צודק ראש הממשלה במחשבתו כי לא טוב להעביר חוק כזה ביום בו מתכנס הקווארטט בוושינגטון לישיבה מכרעת – אך יטעה אם יחשוב שאפשר רק לדחות אותו בשבוע או שבועיים על מנת למנוע ביקורת בינלאומית". לדבריו, "חוק זה ישדר לעולם כולו שמדינת ישראל אינה רוצה בשלום, וכי היא נחושה לרדוף את שוחרי השלום בתוכה עצמה ולהפכם לעבריינים ואת פעילותם למען השלום להפרת חוק."

יחד עם זאת, טענו התעשיינים כי החרמת המוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית מהווה פגיעה בזכויות הקניין, ואף הזהירו כי יהיו לכך השלכות בטווח הארוך. "מי שקורא היום להחרים התנחלויות שלא יתפלא שזה יגיע אליו מחר לתל אביב", אמר ארז בן סעדון, מנכ"ל 'יין טורא'. הכרמים שלו בשילה ובהר ברכה הפכו בעל כורחם לוויכוח פוליטי, למרות שלדבריו היין שלו ממשיך להימכר גם למתנגדיו. לדבריו, "בעצם הקריאה לחרם עלינו יש משהו אנטי דמוקרטי, מכיוון שיש כאן קריאה להחרים אותי מסחרית על רקע משהו פוליטי או על רקע מקום מגורים. זו פגיעה עצומה בחופש העיסוק וזכות לקניין ומשתמשים בנו לצורך ניגוח פוליטי", והוסיף כי "חרם הוא אסון למדינה ולכן יש חשיבות רבה לחוק הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully