וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת המטס: 600 שוטרים ללא נשק יוצבו בנתב"ג

איילה חננאל, יהושע בריינר וניר יהב

6.7.2011 / 17:41

במשטרת ישראל נערכים להתמודד עם כ-1,000 פעילים פרו-פלסטינים הצפויים לנחות בישראל בסוף השבוע. הכוחות המתוגברים יוצבו בנמל במשך עשרת הימים הקרובים

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

לקראת הגעת מאות פעילים לישראל במה שנקרא המטס הפרו-פלסטיני הבהירו היום (רביעי) במשטרה כי מרבית הפעילים צפויים לנחות בישראל בלילה שבין חמישי לשישי וכי כבר בשבוע האחרון גורשו שלושה פעילים פרו-פלסטינים לאחר שהגיעו לישראל. גורמים במשטרה אומרים כי אדם שלא יוגדר כמסורב כניסה לישראל מראש ולא יפר את הסדר, יורשה להיכנס לארץ, גם אם יצהיר כי הוא בדרכו לגדה המערבית. במסגרת המטס, צפויים להגיע לישראל בין 500 ל-1,000 פעילים ממדינות אירופיות שונות וכן מארצות הברית וכי הכוננות ותגבור הכוחות שנפתחה אתמול, תימשך כעשרה ימים, עד ל-16 בחודש.

עוד בנושא המטס:
כוננות לקראת המטס: עשרות שוטרים הוצבו בנתב"ג
רה"מ על המטס: "נפעל בנחישות נגד הפרובוקטורים"
נערכים למטס: המתפרעים ייכלאו, השאר יגורשו מיד

כ-600 השוטרים שהוצבו בנתב"ג הונחו להתייחס לשטח שדה התעופה כמו בתכנית הטלוויזיה "האח הגדול". "ידוע לנו שעיקר מטרת המטס היא תודעתית, וליצור פרובוקציה מול השוטרים כאשר 'כלי הנשק' של הפעילים יהיו הטלפונים שבאמצעותם והתיעוד שיפיצו ברחבי העולם במטרה להביך את ישראל", אמרו גורמים במשטרה.

מדובר בכ-50 טיסות נכנסות, החשש הוא שסירוב כניסה או מעצר חלק מהפעילים יוביל למהומה בשדה התעופה. "המטרה שלנו היא לאפשר את שגרת הטיסות בנתב"ג ולכן נעשה הכל על מנת למנוע את הפרות הסדר", אמרו הגורמים. חלק מהתכנון הוא ליצור אפקט של "דלת מסתובבת" כאשר מסורבי כניסה יגורשו כבר עם הגעתם ארצה. בנוסף, הוחלט כי השוטרים לא יינשאו נשק, זאת מחשש שהפעילים ינסו לחטוף את כלי הנשק ולעשות בו שימוש כנגדם. כמו כן, אין כוונה לעשות שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. במשטרה מעריכים כי הפעילים לא ינשאו כלי נשק מסוג כלשהוא זאת מכיוון שהם מגיעים במטוסים ועברו את כל בדיקות הביטחון הנהוגות בשדות תעופה בינלאומיים.

שוטרים בנתב"ג , הערכות לקראת הגעת פעילים פרו פלסטינים במחאה על הסגר על עזה, יולי 2011. אורי לנץ
להתייחס לשדה התעופה כמו ב"האח הגדול". נתב"ג, היום/אורי לנץ

"התגובה הישראלית מוגזמת"

עוד נודע כי בכוונת חלק מהפעילים להגיע גם ללוד ולאל-עראקיב בדרום במחאה על הריסת בתים שם. בנוסף, במשטרה נערכים למנוע מעשרות פעילי שמאל ואנרכיסטים ישראלים לעשות את דרכם לנתב"ג במהלך נחיתת הפעילים, זאת לאחר שנודע למשטרה כי כבר החלה התארגנות של אותם פעילים שמתכוונים לסייע לכאורה להפרות הסדר אם יפרצו בשדה התעופה. עוד נודע כי חלק משמותיהם וזהותם של משתתפי המטס ידועה.

בנוסף, בהסתמך על אמנות בינלאומיות, תנסה ישראל לגרום לחלק מחברות התעופה לסרב להטיס את הפעילים וזאת מחשש לנזק כלכלי מאחר וחברת תעופה שהטיסה ארצה מסורב כניסה תיאלץ להטיסו חזרה על חשבונה. גם בשב"ס ערוכים לקלוט עצורים מהמטס והוכנו להם תאים מיוחדים.

בתוך כך, מאזן קומסייה, המתאם הפלסטיני של המטס, אמר לוואלה! חדשות כי כל הפעילים האירופים שצפויים להגיע בטיסות לנמל התעופה בן גוריון "הם אנשי שלום המתנגדים לאלימות". קומסייה הבהיר כי כל הארגונים העומדים מאחורי אירוח הפעילים הם ארגונים המתנגדים לאלימות, "וכך גם הפעילים, שאף יוחתמו על התחייבות שלא לפעול באלימות". קומסייה אמר שהוזמנו פעילים רבים שהביעו נכונות להגיע וכי הם צופים שיגיעו "מאות פעילים".

"אני חושב שהתגובה הישראלית למטס מוגזמת לגמרי", הוסיף. "מדוע אדם שמגיע לנתב"ג ואומר שהוא רוצה לבקר בחיפה ובנצרת מורשה להיכנס למדינה, אך אדם שאומר את האמת שהוא רוצה לבקר ברמאללה ובבית לחם מגורש? זה לא הגיוני. הרי הוא אומר את האמת ויש לכבד אותו על כך. למה לשקר? ממשלת ישראל עושה טעות בהתנהלותה מול המטס".

לדברי קומסייה, בכוונת המארגנים הפלסטינים לקחת את הפעילים שיגיעו לביקור בן שבוע בשטחים, במהלכו יבקרו בגדר ההפרדה, בהתנחלויות, בירושלים ובערים הפלסטיניות. "הם מגיעים כדי להביע סולידריות עם אנשים שחיים תחת כיבוש. כשנתניהו קורא למשתתפים חוליגנים הוא טועה. מדובר באנשי שלום שבאים למטרות שלום ולא נוהגים באלימות. זה גם מה שאנו דורשים מהם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

גם פעילים ישראלים מתארגנים לקבל הפעילים

גם הפעילים עצמם הבהירו כי אין בכוונתם לנהוג באלימות. "אני לא יודעת אם לצחוק או לבכות אבל זה טירוף, אין לנו שום קשר למשט", סיפרה אוליביה זימור, אזרחית צרפת מהוועדה לתיאום לשלום במזרח התיכון. לדבריה, ישראל נוהגת בהיסטריה מיותרת שכן "אין לנו שום תכנית להפגין בנמל התעופה בן גוריון אלא ללכת לבקר משפחות בבית לחם". היא הוסיפה כי בין 500 ל-600 הפעילים שיגיעו לישראל מצפות גישות בגדה המערבית וכי אין להם שום קשר לחמאס או לפתח. "מספרים שאנחנו רוצים להביא אתנו פליטים פלסטינים אבל אנחנו רק פועלים עם המשפחות שבאים לבקר פלסטינים ואין לנו שום תכנית אחרת. אנחנו מכבדים את כל הנהלים שיש בנמל התעופה וננהג לפיהם".

זימור הדגישה כי ב-9 ליולי, כמדי שנה, מתקיימת ועידה אליהם הוזמנו בנוגע לחומת ההפרדה. "אנחנו באים לומר לפלסטינים בגדה המערבית שאנחנו, פעילים ממספר מדינות, לא שוכחים אותם. כולם מוזמנים להגיע לנמל התעופה ולראות שאנחנו אנשים שלווים. אני מתחננת שתבואו, אל תאמינו לסיפורים עלינו. איננו פושעים ולא חוליגנים אלא פעילים תמימים. ההיסטריה שלכם מיותרת".

כפי שאמרו גורמים במשטרה, בישראל מתגבשת קבוצה הקוראת לעצמה "מרחבא לפלסטין" שבכוונתה "להביע מחאה על הגבלות התנועה המתמשכות שמטילה ישראל על כניסה ויציאה מהרשות הפלסטינית, ועל הדיכוי המתמשך של הזכויות הפלסטיניות". הקבוצה שמורכבת מישראלים הצהירה כי תמתין בשדה התעופה לפעילים שינחתו עם שלי "ברוכים הבאים".

עימות בין שוטרי חמאס ומפגינים במעבר ארז, יוני 2011. רויטרס
"לא חלק מחמאס, לא חלק מפתח"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully