וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: מדי שנה נהרגים בממוצע 144 ילדים בתאונות

אריאל נוי

28.6.2011 / 12:42

ארגון "בטרם" פרסם דו"ח לפיו נמשכת מגמת הירידה בהיפגעות ילדים בישראל אולם המצב עדיין מדאיג ו"מחייב מענה מיידי". עוד עולה: שיעור תמותת הבנים גבוה משמעותית מזה של הבנות

ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים פרסם היום (שני) את דו"ח בטרם לאומה - תמונת מצב של היפגעות ילדים בישראל. מהדו"ח עולה כי נמשכת מגמת הירידה בתמותת ילדים מהיפגעות בתאונות. בעשור האחרון נרשמה ירידה בתמותה מהיפגעות - מממוצע שנתי של 216 ילדים בשנים 1997-1995 לממוצע שנתי של 144 ילדים הרוגים בשנים 2008-2006. למרות זאת, התמונה העולה מן הדו"ח עדיין מדאיגה.

בישראל חיים כ-2.4 מיליון ילדים עד גיל 17. בכל אחת מהשנים 2008-2006 מתו בממוצע 144 ילדים עקב היפגעות, כ-24,000 ילדים התאשפזו בבתי חולים, וכ-182,000 ילדים הגיעו לחדרי המיון. לפי הערכות, כמחצית מילדי ישראל נפגעים באופן שדורש טיפול רפואי בקהילה. ברובן המכריע של המקרים מדובר בפגיעה לא מכוונת. ברשימת מדינות ה - OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) ישראל ממוקמת במקום ה- 15 מתוך 34 מדינות בבחינת שיעור תמותת הילדים כתוצאה מהיפגעות.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר היפגעות של ילדים כאחת ממג?פות האלף השלישי. בישראל, בדומה למדינות מפותחות אחרות, היפגעות של ילדים מהווה בעיה חמורה שיוצרת נטל חברתי וכלכלי: היא גורמת לתמותה בטרם עת, לנכויות ולמוגבלויות ולהזדקקות לשירותים רפואיים וגוררת סבל, פגיעה באיכות החיים ואובדן שנות חיים פוטנציאליות.

ילדים ערבים נפגעים יותר מילדים יהודים

הסיבות המובילות לתמותה בגין היפגעות לא מכוונת, לפי הדו"ח, הן תאונות דרכים (כ-57%), טביעות (11%), וחנק (7%). נתון קשה נוסף שעולה מן הדו"ח מצביע על כך ששליש מפעוטות שמתו מהיפגעות לא מכוונת היו פעוטות בני 4-1 שנים.

"היפגעות ילדים מהווה סיבה מרכזית לנכות וגורמת לסבל ולהוצאות גבוהות לילדים ולמשפחות". כך אמר ד"ר יצחק ברלוביץ', מנהל המרכז הרפואי וולפסון ויו"ר מועצת הבריאות לקידום בטיחות, בית ופנאי. לדברי ברלוביץ', "כל מאמץ לצמצם היפגעות בגיל זה הינו משמעותי, הן מבחינה ערכית והן מבחינה כלכלית". ד"ר ברלוביץ' התייחס לדו"ח שפורסם היום ואמר כי "המצב מחייב מענה וטיפול מיידי". עוד ציין כי לרשויות המקומיות ולמשרדי הממשלה תפקיד חשוב בהובלת המשך המגמה של ירידה בתמותה ובהיפגעות ילדים כתוצאה מתאונות בית ופנאי, וקרא להם לפעול ביתר שאת בנושא.

שיעור התמותה של בנים כתוצאה מהיפגעות גבוה במידה ניכרת משיעור התמותה של בנות. שיעור התמותה מהיפגעות לא מכוונת בקרב בנים עומד על 6.7 מקרים ל- 100,000 לעומת 2.8 מקרים ל- 100,000 בקרב בנות. עוד עולה מן הדו"ח כי ילדים ערבים נפגעים יותר מילדים יהודים: שיעור התמותה מהיפגעות לא מכוונת בקרב ילדים ערבים גבוה פי 3.3 מהשיעור המקביל בקרב ילדים יהודים. גם נתוני האשפוז מצביעים על "ייצוג יתר" של ערבים בקרב הילדים שאושפזו עקב היפגעות ובנוסף נמצא כי חומרת הפגיעות של ילדים ערבים גבוהה מחומרת הפגיעות של ילדים יהודים.

מקרי היפגעות ילדים:
ילד בן 5 טבע בבריכה בים המלח, מצבו קשה מאוד
פעוט נדרס על ידי אוטובוס במודיעין עילית, מצבו קשה
בן 4 טבע בבריכה בקיבוץ רמת רחל, מצבו אנוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully