וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המהפכה במצרים: האנטישמיות שולטת במערכת החינוך

26.6.2011 / 18:33

לפני הדחת מובראק הוצעה תכנית רפורמה חדשה שתהיה נקייה מגזענות ואנטישמיות. לאחר המהפכה הנוצרים והיהודים עדיין מוצגים ככופרים, והאיסלם ממשיך להנחיל את הזהות הלאומית של מצרים

הדי המהפכה שפקדה את מצרים לפני כחצי שנה מסרבים להישכח, ונראה כי המאבק על פניה החדשות טרם הוכרע. בתוך כך, עולות שאלות לגבי אופי החינוך במדינה, כמי שנודעת לו חשיבות רבה בעיצוב דורותיה הבאים של מצרים. דו"ח חדש של מכון אימפקט ס.א, מכון ישראלי המפרסם מדי שנה מספר דוחות מחקר וביקורת על מצב הסובלנות בחינוך ובתכניות לימודים של מגזרים ומדינות, העוסק בנושא החינוך במצרים מצא כי גם בשנת 2011-2010 תכניות הלימוד וספרי הלימוד מכילים הערות גזעניות ואנטישמיות כלפי יהודים.

עוד בנושא מצרים:
תנועת "האחים המוסלמים אושרה כמפלגה"
אלפים במצרים דורשים: "דמוקרטיה עכשיו"
הרוגים בין מוסלמים לנוצרים במצרים

"מצרים חייבת לערוך רפורמה יסודית בתכניות הלימוד שלה בבתי הספר, המנחילות זהות לאומית הנשלטת באופן בלעדי על ידי דת האיסלם", כך מסביר ד"ר יוחנן מנור, ראש מכון המחקר אימפקט ס.א. לחקר הסובלנות והשלום וחוקר בקבוצת המחקר של מצרים. ד"ר מנור מוסיף כי המצרים מלמדים את ילדיהם כי התנ"ך והברית החדשה הם ספרים קדושים שזויפו על ידי היהודים והנוצרים, וכי "מאמיני דתות אחרות, כולל הנוצרים הקופטים, מוצגים ככופרים".

האחים המוסלמים שוללים רפורמה

תקיפת הקופטים במצרים, שהגיעה לשיא בחצי שנה האחרונה, מהווה עדות להשלכות שיש למערכת החינוך על החברה המצרית. דוגמה לתקיפה כזו באה לידי ביטוי בפצצה שהונחה בכנסיה הנוצרית קופטית באלכסנדריה בחג המולד, שהביאה למותם של 21 נוצרים ועשרות פצועים ובהתקפות ובהתנכלויות חוזרות ונשנות בחודשי מרץ ואפריל 2011. "מצד אחד, זהו חינוך מתנשא שהשימוש בכינוי כופרים כלפיהם מהווה מתן רשות לפגוע בהם ומצד שני זה גם חינוך המחבק הקופטים לאור חלקם במאבקים לעצמאות מצרים לאורך כל ההיסטוריה", מסביר ד"ר מנור.

שנה לפני הדחתו של חוסני מובארק הודיע המשטר המצרי על רפורמה מקיפה על מנת "לטהר את תכניות הלימוד וספרי הלימוד מפרשנויות, מטעויות ומחומרים המסיטים לאלימות ולקיצוניות", מספר ד"ר מנור. עם זאת, נראה כי חוץ מתיקונים סמנטיים תכנית הלימוד המצרית ממשיכה להנחיל זהות לאומית הנגזרת באופן בלעדי מדת האסלאם והנשלטת על ידה.

ד"ר מנור מדגיש כי טרם בוצעה הרפורמה היסודית במערכת החינוך במצרים שתשנה את היחס העוין והפוגע לאחר, לנוצרים הקופטים, ליהודים ולמערב. נראה כי ישנה עוד דרך ארוכה, היות ועדיין מתחולל ויכוח על אופייה החדש של מצרים. מצד אחד, האחים המוסלמים שוללים בתוקף את כוונת הרפורמה האפשרית הזו, ומנגד קולות רבים דורשים לחדול מההסתה נגד נוצרים ויהודים. מהפכת הצעירים קראה נכון את התמונה, ולראשונה אין האשמה של המערב אלא הבנה שהשינוי חייב להתחיל בתוך מצרים. השאלה היא מי יזכה להכתיב את הטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully