וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת מפנה 5: בכנסת תרגלו, בצפון נזכרו בקטיושות

פנחס וולף

22.6.2011 / 13:10

בשעה 11:00 בדיוק נשמעה צפירה עולה ויורדת ברחבי הארץ. בעוד שבכנסת מילאו הח"כים אחר ההוראות, בשאר חלקי הארץ התרגיל התקבל בפחות התלהבות

דניאל בוק

(צילום: ערן גילווארג, שי מכלוף, דניאל בוק, שינאווי בכר, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות אביב אברמוביץ')

כל הארץ תרגלה הבוקר (רביעי) כניסה למרחבים מוגנים במסגרת תרגיל המוכנות הלאומית של פיקוד העורף "נקודת מפנה 5". בשעה 11:00 נשמעה אזעקה ברחבי הארץ וגם במשכן הכנסת תרגלו כניסה למרחב המוגן. ישיבת מליאת הכנסת החלה כאשר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, השיב על שאילתות של חברי כנסת. כשנשמעה האזעקה, ביקש משמר הכנסת מיו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, ומחברי הכנסת האחרים, לגשת למרחב המוגן שמאחורי אולם המליאה, ולשם כך הופסקה הישיבה לכ-10 דקות. גם מבקרים וחברי כנסת שלא נכחו במליאה הוכנסו על ידי משמר הכנסת למרחבים המוגנים.

ריבלין הסביר את חשיבות התרגול ואמר כי "משנשמעת אזעקה, הכנסת מצווה לקיים את הוראות המשרדים הממונים, והמשרד להגנת העורף נתן הוראות. אין הח"כים שונים מאחרים. הכנסת היא מקום מיועד לניסיונות של אויבים לפגוע בה".

השר להגנת העורף, מתן וילנאי, הוסיף כי מטרת התרגיל אינה להפחיד את אזרחי המדינה, אך אין ברירה אלא להיות מוכנים. "כל שנה שואלים אותי: 'למה אתה מפחיד את הציבור?'. אנחנו עוסקים בתרגיל שמדמה תסריט שיכול להיות תסריט אמתי, תסריט קיצון, ואנחנו בודקים כיצד צריך להתנהל. אני מצפה שההרתעה והמכה שנוכל להכות את אויבינו היא כזו, שהם לא יעזו להמחיש את התסריט כפי שראינו בתרגיל הזה", אמר וילנאי.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, אמר כי "התרגילים הללו ממחישים שאנחנו נמצאים בסכנה מכל מיני אחמדיניג'דים שלא השלימו עם קיום מדינה יהודית. לפחות מבחינת ההגנה אנחנו מוגנים. מבחינת התקפה, אלו שניסו להתחיל איתנו בעבר למדו את הלקח".

תרגיל פיקוד העורף נקודת מפנה חמש בסניף הביטוח הלאומי בחדרה, יוני 2011. שלומי גבאי
מתרגלים כניסה למרחב מוגן בסניף הביטוח הלאומי בחדרה/שלומי גבאי

"לקוחות ברחו בלי לקבל עודף"

בשאר הארץ התקבל התרגיל בפחות התלהבות. בצפון, התושבים המורגלים לאזעקות מהימים בהם נפילות טילים וכניסה למרחב המוגן היו אירועים יומיומיים, שיתפו פעולה באופן מלא עם התרגיל ומיהרו אל המרחבים המוגנים. בעל קיוסק בטבריה סיפר כי "הלקוחות ברחו ממני בלי לקבל עודף. כנראה האזעקה הזו גורמת לאסוציאציות לא נעימות של מלחמה". דוור בעיר הוסיף כי "הדיירים לא היו מוכנים לפתוח את הדלת, למרות שהגעתי אליהם רבע שעה לפני שנשמעה האזעקה. הם אטמו את הבית ולא שלחו את ילדיהם לבית הספר".

דני פליישמן בעל עסק במרכז חדרה סיפר כי גם שם התושבים התייחסו ברצינות לתרגיל ונכנסו למרחבים המוגנים. "האזעקה תפסה אותי לא מוכן. בדיוק יצאתי מרופא שיניים כששמעתי אותה וחיפשתי את המקלט הקרוב ביותר. ראיתי אנשים רצים לכיוון מקלט אז רצתי אחריהם מכיוון שאני לא מכיר את האזור. עמדנו במקלט עד שנגמרה האזעקה. מזל שהייתי מוכן לקראת התרגיל".

תושב העיר חן ארז, סיפר דווקא כי באזור בו הוא שהה בעת האזעקה התושבים לא שיתפו פעולה באופן מלא וכי האזעקה לא נשמעה כמעט. "אני בכלל הייתי באוטו ולא שמעתי כלום, גם לא ראיתי תנועה מיוחדת של אנשים. אם הייתי שומע כנראה שהייתי רץ למקלט".


עוד על "נקודת מפנה 5":
בגלל תקלה: אזעקה שנייה נשמעה באזור הדרום
כל מה שצריך לדעת לקראת תרגיל העורף הלאומי
בכיר בפיקוד העורף: 85% מבתיה"ס לא ערוכים לחירום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully