וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בין-דתיים בצפ' אירלנד: "הקשים זה עשור"

13 שנה אחרי הסכם השלום, שוב בוערים רחובות בלפסט: מאות פרוטסטנטים, בהם רעולי פנים רבים, פשטו על השכונות הקתוליות והשליכו לבנים, בקבוקי תבערה וחזיזים. היו גם תקריות ירי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

רחובותיה של העיר בלפסט, בירת צפון אירלנד, בערו הלילה (שלישי), בעימותים בין-דתיים בין מאות תושבים קתולים ופרוטסטנטים. במשטרה המקומית כבר הגדירו את האירועים "המהומות הקשות ביותר שאירעו בעיר בעשר השנים האחרונות".

במשטרה המקומית התקשו לקבוע מה הביא לגל האלימות הנוכחי וסירבו לומר איזה צד החל בעימות, אך הודו כי התקיפות מהצד הפרוטסטנטי נעשו ללא ספק באופן מאורגן: מאות צעירים פרוטסטנטים, רבים מהם רעולי פנים, יצאו במקביל וחצו את "מחסומי השלום" לכמה מוקדים בשכונות הקתוליות בעיר, והחלו ליידות אבנים, לבנים, בקבוקי תבערה וחזיזים לעבר בתיהם של התושבים הקתולים במזרח העיר.

הקתולים, מצדם, לא נותרו חייבים, וכוחות המשטרה הגדולים שהגיעו למקום נקלעו לאש בין הצדדים, שכללה גם ירי מנשק חם. על פי הדיווחים עד כה, מספר בני אדם נפצעו בתקרית, בהם שני פרוטסטנטים שנפצעו ברגליהם מיריות, ושוטר שנפגע בעינו - ככל הנראה כתוצאה מ"עטי לייזר" בהם השתמשו המתפרעים כדי להפריע לשוטרים. כמו כן, חוקרת המשטרה דיווח על ניסיון לחטוף אוטובוס במהלך הלילה.

הפוליטיקאים משני הצדדים מאשימים אלה את אלה בליבוי היצרים שהביא לפרוץ האלימות. "זה נבנה במשך זמן מה, ואני חושב שהקהילה הרגישה את זה בא", אמר
רב מקרטני, מראשי הקהילה הפרוטסטנטית. "רשויות החוק היו מודעות לזה, אבל לא ננקטו בצעדים הנדרשים".

אלכס מסקי, חבר הפרלמנט הצפון-אירי מטעם מפלגת "שין פיין" הקתולית, שהיה בשטח בזמן האירועים, טען היום בראיון ל-BBC כי בהתקפה על בתי הקתולים השתתפו אנשי המיליציה הפרוטסטנאית UVF. "אין ספק שהם היו הצד התוקפני", אמר. "הם יצאו להתקפה מתואמת על הקהילה הקתולית".

אירלנד נקרעת זה שנים ארוכות בין שני הפלגים הנוצרים - הפרוטסטנטים ה"לויאליסטים" התומכים בשמירת המצב הקיים, בו מסופחת צפון אירלנד לבריטניה, והקתולים הנאמנים לאירלנד. למרות הסכם השלום שנחתם בין הצדדים ב-1998 (הסכם "יום שישי הטוב") , במזרח בלפסט עדיין מתרחשים מפעם לפעם עימותים אלימים בין הצדדים, כשהמתיחות גואה במיוחד לקראת "עונת המצעדים הפרוטסטנטיים" בעיר.

הסכסוך בצפון אירלנד - תקציר הפרקים הקודמים:
יוני 2010: בריטניה התנצלה על הטבח ב"יום ראשון הארור"
סבב האלימות הקודם בבלפסט - יולי 2009
מרץ 2009: שוטר בצפון אירלנד נהרג בפיגוע ירי
ספטמבר 2008: ה-IRA הקתולי - כבר לא ארגון טרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully