וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-IRA הוא כבר לא ארגון טרור

טלי גולדשטין

3.9.2008 / 16:59

מדו"ח חדש עולה כי המחתרת האירית התפרקה כליל מנשקה. ה-IRA לא מתכנס יותר על מנת להתוות אסטרטגיה או קמפיינים פוליטיים חדשים

המחתרת האירית, ה-IRA, התפרקה והיא כבר לא נחשבת כארגון טרור, כך עולה מדו"ח של הוועדה לפיקוח בינלאומי (IMC). המשרד לענייני צפון אירלנד (NIO), משרד בממשלת בריטניה האחראי לעניינים הקשורים לצפון אירלנד, ושרי ממשלה הדגישו את חוסר הפעילות של ה-IRA באחרונה ואת העובדה שאין סימן לגיוסים מחודשים, לאיסוף מידע מודיעיני או לפעילות טרור אחרת בתוך הצבא האירי הרפובליקני. עם זאת, מהדו"ח עולה כי הגוף השולט ב-IRA, המועצה הצבאית, לא פורקה – דרישת מפתח של הממשלה בצפון אירלנד.

אתמול (שלישי) אמר מפכ"ל המשטרה של צפון אירלנד סר יו אורד כי בעוד ה-IRA עדיין קיים כארגון, הוא לא מתכנס יותר על מנת להתוות אסטרטגיה, קמפיינים פוליטיים או פעילות חדשה. פיטר רובינסון, העומד בראשות ממשלת האחדות במדינה בצפון אירלנד, התנה את התפרקות הנשק של המועצה הצבאית כצעד הראשון לקראת העברת סמכויות משפטיות וניהוליות מממשלת בריטניה לממשלת צפון אירלנד. למרות שקיבל את מסקנת אורד כי שבעת חברי המועצה לא נפגשים יותר למטרות טרור, אמר רובינסון: "אנו דורשים את פרוק המועצה הצבאית של ה-IRA, דרישה אותה הבהרנו כבר בעבר". רובינסון הוסיף כי צעד כזה יבנה אמון בקהילה ואת ההסכמה לכך שבעתיד, שר ממפלגת השין פיין יוכל לפקח על ענייני ביטחון.

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון קיבל את הדו"ח בברכה. "אני מאמין כי הדו"ח מספק את הערובה ואת התקווה לכל מי שרוצה לראות את הפרק הזה בהיסטוריה של צפון אירלנד סגור", אמר. בראון הוסיף כי הגיע הזמן שכל המפלגות הפוליטיות ישתפו פעולה כדי להשלים את השלבים האחרונים של הסכם השלום.

ה-IRA נוסד ב-1919 בידי מייקל קולינס ושימש כזרוע הצבאית של מפלגת השין פיין הקתולית. ה-IRA מהווה שם כולל המאגד בתוכו מספר ארגונים לאומנים אשר שאיפתם הייתה לאחד את חלקי אירלנד תחת שלטון אירי עצמאי. ה-IRA התנגד לשלטון הבריטי בצפון אירלנד ופעל נגדו באמצעים פוליטיים אך גם באמצעים אלימים כגון לוחמת גרילה ופעולות טרור כנגד אזרחים ומוסדות בריטיים. מספר ההרוגים על ידי הIRA בשלושת העשורים בהם פעל מוערך בכ-3,600. גל האלימות הסתיים עם החתימה על הסכם "יום שישי הטוב" ב-1998.

במהלך יולי 2005 ה-IRA יצאו בהצהרה פומבית כי המלחמה בינם לבריטים הסתיימה, תוך נתינת הוראה ברורה לכל הפלגים והארגונים המאוגדים תחת השם IRA, להניח נשקם ולהשמיד את מצבורי הנשק שברשותם. הממשלה הבריטית מצדה הגיבה להצהרה חיובית זו בפירוק הבסיסים הצבאיים אשר נותרו בצפון אירלנד.

מפלגת השין פיין הודיעה בעבר כי תעזוב את ממשלת האחדות בצפון אירלנד אם סמכויות ניהוליות ומשפטיות לא יעברו למדינה מבריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully