וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: נמקו את חוקיות חוק ועדות הקבלה

גלעד גרוסמן

20.6.2011 / 15:43

הרכב מורחב ידון בעתירות שהוגשו נגד החוק שמאפשר לוועדות קבלה ביישובים קהילתיים קטנים, למנוע הצטרפות חברים חדשים. בג"ץ הוציא צו על תנאי המורה לנמק בתוך 60 יום את חוקיות החוק

בג"ץ הוציא היום (שני) צו על תנאי המורה למדינה לנמק בתוך 60 יום את חוקתיותו של חוק ועדות הקבלה. עוד הוחלט כי הרכב מורחב של תשעה שופטים ידון בעתירות שהוגשו נגד החוק. בג"ץ דן בשתי עתירות שהגישו לפני כשלושה חודשים האגודה לזכויות האזרח וארגון "עדאלה" נגד החוק, שאושר יום קודם לכן. החוק, אותו יזמו חברי הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו), ישראל חסון ושי חרמש (קדימה) קובע כי ועדות הקבלה ביישובים קהילתיים בני 400 בתי אב ומטה רשאים למנוע הצטרפות חברים חדשים אם נקבע שהם אינם מתאימים לאופיו של היישוב.

באגודה לזכויות האזרח טענו כי ברוב היישובים הקהילתיים וההרחבות, אורח החיים אינו שיתופי ואין לאוכלוסייה המתגוררת בהם אפיון ייחודי, מלבד הרצון לחיות באיכות חיים גבוהה. לטענתם, הצעת החוק תאפשר את המשך האפליה בקבלה ליישוב, תוך שימוש בקריטריונים העמומים של "התאמה לחיים בקהילה", כדי לדחות מועמדים "בלתי רצויים", דוגמת ערבים, אנשים עם מוגבלות, אמהות חד-הוריות, מזרחיים ודתיים. המדינה טענה מנגד כי מדובר בחוק חוקתי ומאוזן שנועד לשמור על הלכידות של יישובים מתפתחים בפריפריה, ולסייע להם להתפתח.

בדיון עצמו אמר נציג הכנסת כי מדובר בחוק חדש שעוד לא יושם, וכי יש לבחון האם החוק ישמש לאפליה באדמה של אוכלוסיות חלשות לפני שבג"ץ יתערב בנושא. בתום דיון קצר דחו השופטים את טענת המדינה כי יש לדחות את העתירה על הסף, והורו למדינה לנמק בתוך חודשיים את חוקתיות החוק. כמו כן, הוחלט להעביר את הדיון להרכב מורחב של תשעה שופטים, הרכב שמתכנס לדון בתיקים עקרוניים.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח אמר לאחר הדיון כי "בג"ץ יצטרך לקבוע האם הרצון של קהילות מסוימות להיות 'קהילות מגודרות' ולהדיר את מי שאינו לטעמן, גובר על הזכות שלנו האזרחים להתגורר במקום בו נחפוץ ועל זכותנו לשוויון ולכבוד. ועדות הקבלה ביישובים מפלות ומשפילות אנשים כבר שנים ארוכות, ואילו החוק המעגן אותן לא רק שלא צמצם את הפגיעה, אלא החריף אותה בצורה משמעותית".

עו"ד גן-מור הוסיף כי "החוק נותן רישיון לאפליה של אדם רק משום שהוא שונה ולא נמנה על אותו מרקם חברתי של תושבי הישוב, והוא יעגן יצירת קהילות מגודרות וסלקטיביות בקרקע ציבורית ללא כל צידוק". מארגון יוזמות קרן אברהם, הפועל לשילוב ושוויון בין יהודים לערבים, נמסר כי "חוק ועדות הקבלה ממסד את האפשרות להפרדה בין אזרחי המדינה על בסיס אתני-לאומי. זו אכן מטרתם האמיתית של כמה מיוזמי החוק, כפי שהתבטא ח"כ רותם".

עו"ד סוהאד בשארה מארגון עדאלה אמר לאחר הדיון כי הוא מקווה שבג"ץ יבטל את החוק, "המייצר בפועל תת מדינה של אגודות שיתופיות שישלטו על מרחבים רחבים בלמעלה מ-700 יישובים, על פי שיקול דעתם הבלעדית והעצמאית".

עוד באותו נושא:
פשרה בחוק "ועדות הקבלה" - רק בנגב ובגליל
בג"ץ נגד ועדות הקבלה: "יש שכנים פחות נחמדים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully