וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ נגד ועדות הקבלה: "יש שכנים פחות נחמדים"

גלעד גרוסמן

1.2.2011 / 16:08

לקראת הדיון בכנסת בחוק שנועד להכשיר ועדות קבלה ליישובים, קיים בג"ץ דיון בשתי עתירות שעוסקות בנושא. הנשיאה ביניש מתחה ביקורת: "לכל אחד יש שכנים שאולי הם פחות נחמדים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

"לכל אחד מאיתנו יש שכנים שאולי הם פחות נחמדים. אז מה לעשות?", כך אמרה היום (שלישי) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, במהלך דיון בעתירה שהגישו בני זוג ערבים ואדם בעל נכות נפשית, נגד ועדות הקבלה של היישובים הקהילתיים. מחר ייערך בכנסת דיון בחוק שנועד להכשיר את הוועדות.

עתירה אחת הוגשה על ידי זוג ערבים, אדריכלים המתגוררים בכרמיאל, שבקשתם להתגורר ביישוב רקפת שבמועצה האזורית משגב, אולם בקשתם נדחתה בשל "חוסר התאמה חברתית". בעתירה, שהוגשה באמצעות ארגון "עדאלה", נטען כי לא רק אזרחים ערבים נפסלים בשל קריטריון זה, אלא גם אתיופים, מזרחים, משפחות חד-הוריות, רווקים, הומוסקסואלים ולסביות.

את העתירה השנייה הגישו האגודה לזכויות האזרח ודוד קמפלר, הסובל מנכות נפשית בעקבות היותו בן לניצולי שואה, שביקש לעבור להתגורר יחד עם אשתו בהרחבה הקהילתית של קיבוץ מעין ברוך. אחת הסיבות שבקשתם נדחתה הייתה כי הוועדה התרשמה שבקשתם להתגורר בשכונה נובעת מרצונם להימלט מקשיים חברתיים וכלכליים, איתם נאלצו להתמודד במקום מגוריהם.

"מה עוד יש לשקול כאן?"

בדיון, הבהירו השופטים כי לא ידונו בנושא העקרוני של ביטול ועדות קבלה, היות והנושא נמצא כרגע בדיונים בכנסת, אולם הם מתחו ביקורת על ההחלטות נגד העותרים.

"כשקראתי את חוות הדעת, לא מצאתי מה אי ההתאמה המדוברת. הרי לא מדובר ביישוב בעל אופי חרדי מיוחד אלא יישוב קהילתי. מה הפגם האישי באנשים אלה? אני לא ראיתי שום אי התאמה. אני לא מבינה מה עוד יש לשקול כאן?", אמרה השופטת ביניש. השופט אליקים רובינשטיין הוסיף כי, "אנו ממש לא היינו רוצים כי תיק זה יהפוך לעוד מלחמה בדבר האם הערבים והיהודים יכולים לגור יחד".

השופטים קבעו כי על ועדות הקבלה האזוריות לשוב ולבחון את עניינן של שתי המשפחות ולמסור את תשובותיהן לבית המשפט עד חודש מאי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"המקרים הללו מייצגים היטב את התופעה בכללותה, של יישובים פרווריים שאין בהם חיי קהילה יוצאי דופן ושל אפליה נגד כל מי שנראה קצת 'אחר', תוך שימוש בנימוקים מעורפלים של 'אי התאמה חברתית'", אמרה פרופ' נטע זיו מהתכנית לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, המייצגת את בני הזוג קמפלר ואת האגודה לזכויות האזרח.

דוד קמפלר הביע אכזבה מהדיון. "אחרי שלוש שנים של טרטורים ותשובות מקוממות מוועדת הקבלה, קיוויתי שבית המשפט, במקום לתת פרס למי שמקיים אפליה ולאפשר להם דחיות נוספות, יקבע שאני זכאי לבנות את ביתי בהרחבה הקהילתית, לקחת חלק בחיי הקהילה, לתרום ולהתנדב. אני לא מוכן לעבור שוב את מבחני המיון המשפילים, וטוב שבית המשפט לפחות הבין את הסוגיה הזו".

מחר תדון ועדת החוקה של הכנסת בחוק ועדות הקבלה. אם החוק יעבור, האגודה לזכויות האזרח ויוזמות קרן אברהם מתכוונות לעתור לבג"ץ בדרישה לפסילתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully