וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחוב הסורי מאוכזב מאסד: "לא לדיאלוג עם הרוצח"

ניר יהב

20.6.2011 / 15:20

מיד לאחר שהנשיא אסד הבטיח רפורמות משמעותיות במספר תחומים, יצאו מפגינים לרחובות וקראו להמשיך במחאה נגד המשטר. "אנשים מחכים שהוא יביא שינוי אבל הוא לא עושה שום דבר, הכל שקרים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכת וידאו: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

הרחוב הסורי לא מוכן להפסיק את מחאתו בעקבות נאומו של הנשיא בשאר אסד בצהריים (שני) בדמשק. על פי כמה דיווחים, במספר מוקדים ברחבי המדינה פרצו בעקבות הנאום הפגנות של צעירים שקראו להמשיך במחאה נגד משטרו של הנשיא אסד. "לא לדיאלוג עם הרוצח", קראו חלקם. ההפגנות הגדולות ביותר נערכות בפרברי הבירה דמשק ובעיר הנמל לאטקייה. המפגינים מגנים את נאומו של אסד, שבו האשים "גורמי טרור" בניסיון לעורר אנרכיה במדינה.

גם במחנה בטורקיה, בו משוכנים כ-10,000 פליטים סורים שנמלטו מהדיכוי במדינתם, עקבו אחרי הנאום. "כל הדברים האלה הם שקרים", אמר לרויטרס אחד הפליטים בעיר הטורקית הטאי. "האנשים מחכים שהוא יביא שינוי, אבל הוא לא עושה שום דבר. הכל שקרים".

במקביל אמרה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, כי האיחוד מדגיש כי השימוש באלימות "בלתי מקובל בשום צורה שהיא". בנוסף קראה למשטר הסורי "להפסיק את השימוש באלימות". שר החוץ האלג'יראי, מוראד מודלסי, תקף אף הוא את אסד באמרו כי ארצו "מודאגת" מהמצב בסוריה. "לא מקובל עלינו המשך אי הסדר במדינה", הוסיף. "אין זה מתפקידה של אלג'יריה לומר אם אסד איבד את הלגיטימיות שלו או לא. יחד עם זאת, לעם הסורי יש
זכות לקבל החלטה בנושא זה".

בתוך כך, הטלוויזיה הסורית הממלכתית דיווחה בצהריים על קבר אחים נוסף שנחשף באזור ג'יסר א-שורור שבצפון המדינה, שם, לטענת השלטונות הסורים, נקברו אנשי כוחות הביטחון והמשטרה "שנרצחו על ידי ארגוני טרור חמושים". על פי הדיווח, קבר האחים הוצג לראווה בפני 70 דיפלומטים ערבים וזרים וכלי תקשורת רבים.

עוד בנוגע להתפתחויות בסוריה:
טורקיה לאסד: יש לך שבוע להפסיק שפיכות הדמים
דיווח: אירן העבירה לסוריה ציוד למאבק בהפגנות

"המשטר החל בתהליך של פתרון הבעיות"

בנאום שנשא בצהריים באוניברסיטת דמשק, בהופעתו הפומבית הראשונה זה כחודשיים, הבטיח אסד לערוך בחודשים הקרובים שורה של רפורמות בחקיקה, בפוליטיקה ובתקשורת ועל עריכת בחירות לפרלמנט באוגוסט הקרוב, הביע את תנחומיו למשפחות ההרוגים במהומות, הודיע על קיומו של "דיאלוג לאומי" בין השלטון לאופוזיציה במדינה, וקבע כי "על המדינה להיענות לדרישות הציבור".

לדברי אסד, המשטר כבר החל בתהליך של פתרון הבעיות ומתן מענה לדרישות "הלגיטימיות" של הציבור. הוא ציין, עם זאת, כי "יש להבחין בין דרישות לגיטימיות של הציבור לבין אלו שמנסים לנצל את המצב".

"כולנו רוצים רפורמות, גם אני", אמר. "השאלה היא מה כוללות אותן רפורמות". בין היתר, לדבריו, יחוקק בשבועות הקרובים חוק מפלגות חדש, "שיעשיר את החיים הפוליטיים מדינה ויעניק לאזרח אחריות רבה יותר" (החוק החל כיום מקבע את מעמדה של מפלגת השלטון, הבעת', כמפלגה מרכזית בחברה ובמדינה). חבילת הרפורמה תושלם לדבריו בספטמבר, עם עריכת שינויים בחוקה על ידי ועדה מיוחדת שתבחן את הנושא ותגיש את מסקנותיה "בתוך חודש".

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully