וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעד החדש של גנבי המתכות: אתרי המורשת

קובי מנדל

18.6.2011 / 17:33

התכנית הממשלתית לשימור אתרי המורשת העלתה כנראה את המודעות של גנבי המתכות להזדמנות שממתינה להם שם. המועצה לשימור אתרי מורשת: "מדובר בתופעה חמורה, אלו פיסות ההיסטוריה שלנו"

בשנה האחרונה חלה עלייה במספר הגנבות ומעשי החבלה במתחמים המיועדים לשימור ברחבי הארץ, כך אמר היום (שבת) רן חדוותי , מנהל מחוז דרום-חיפה במועצה לשימור אתרי מורשת. לדבריו, "רק בשנה האחרונה גנבו באזור אלמונים אבנים, חלקי בניינים, וגנבי מתכות גנבו מכונות יקרות ערך לצורך סחר בברזל. בנוסף, הוסרו אבנים מיוחדות המשמשות כספי חלונות וספי דלתות , אריחים, חלקי תנורים ורצפות יקרות ערך. דומה כי 'אין דין ואין דיין' ולצערי מגמת הגנבות רק עולה. התופעה חמורה ביותר כיוון שמדובר במבנים שמהווים פיסות מההיסטוריה האישית והקולקטיבית שלנו" .

אחד המקומות בו מבוצעות גניבות חוזרות ונשנות הוא אתר המושבה הוותיקה בעתלית. לדברי אחת המתנדבות באתר, השודד הוא אדם שמזה שלוש שנים נוהג לבזוז אבנים שנועדו לשימור במבני חצר המשק המקוריים של מושבת עתלית. "ביום שני האחרון נתקלתי בו באקראי תוך שהוא ממלא טנדר באבנים מהמתחם ההיסטורי, בקשתי ממנו שיפסיק ויחזיר את האבנים למתחם תוך כדי שאני מצלמת אותו ומזעיקה את המשטרה. הוא סירב והחל לגדף ואף להתערטל בפומבי. המשטרה שהגיעה למקום עצרה אותו עוד באותו יום". בעקבות התקרית, חוששת המתנדבת לחייה.

המושבה עתלית הוקמה ב-1903, על אדמות שרכש הברון דה-רוטשילד שנים ספורות קודם לכן ובמימונו. גרעין המתיישבים הראשון כלל 10 איכרים שהגיעו מזכרון יעקב ומהמושבה הסמוכה בת שלמה. בתי המושבה הראשונים, המכונים "מושבה א'", נבנו מאבן כורכר מקומית במתכונת המקובלת של מושבות הברון, לאורך רחוב המייסדים הניצב למצוק הכורכר.

"זהו מקרה חמור של ונדליזם קיצוני שלצערנו קורה מעת לעת באתרים ומבנים לשימור שסובלים מגניבות, הריסות, פלישות והצתות", אומר עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, "אני שמח שמשטרת ישראל עשתה את המוטל עליה ועצרה את האיש בו מדובר. יש לקוות שבעתיד נהנה מחוק שימור רחב שיאפשר למשטרה להפעיל סעיפים נוספים בחוק כגון גנבה ממתחם היסטורי לשימור. יש לציין לטובה את פעולתם של נאמני השימור שלנו שפועלים ברחבי הארץ. עתלית היא דוגמא נהדרת לעז רוחם ואומץ ליבם של נאמני השימור שהקשר היומיומי עמם מאפשר לנו לדעת, בין השאר, על פעולות כמו בעתלית, להביאם לידיעת הציבור ולגנותם" .

עוד בנושא:
שיעור מולדת: המאבק על שימור אתרי המורשת
לכבוד יום העצמאות: 63 אתרי מורשת נפתחו בחינם
צה"ל מציג: מורשת קרב וטיולים ברמת הגולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully