וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים: "הפיצוץ בנתניה - תוצאה של חבלה מכוונת"

אריאל נוי

17.6.2011 / 18:37

מומחים טוענים כי הנזק הרב שנגרם מהפיצוץ מעיד על חבלה בצינור גז ראשי, וסבורים כי הגז דלף במשך שעות. הפיצוץ עצמו, לדבריהם, נגרם כנראה מתאונה: "מספיק שמישהו הצית סיגריה"

הפיצוץ שאירע בבניין בנתניה בו נהרגו ארבעה בני אדם אירע ללא ספק כתוצאה מחבלה מכוונת בצינור הגז - כך הסבירו היום (שישי) מספר מומחים בשיחה עם וואלה! חדשות. עופר בן חיון, טכנאי ראשי בחברת "דור גז" חדרה, הסביר כי "גז הוא חומר נפיץ שתופס מקום ולכן הוא נקרא גז נפחי. גז נפיץ הוא גז שמתפוצץ באוויר ולכן הפגיעות שלו הן קטלניות מבחינת ההדף והעוצמה. הפיצוץ אתמול ללא ספק נגרם מחבלה בצנרת על פי הנזק שנגרם".

לדבריו, אין ספק שהייתה במקום דליפת גז ממושכת: "על פי הפיצוץ ועוצמת ההדף, ניכר שהייתה דליפה במשך שעות רבות עוד לפני הפיצוץ. הסכנה היא דליפה בתוך הבניין מכיוון שלגז אין לאן להתחמק ואם מישהו למשל מצית סיגריה זה יכול לגרום לפיצוץ, כמובן, אחרי המון שעות של דליפה. בחצרות בתים, אם יש דליפה היא מסוכנת, אבל לא קטלנית כי ברוב המקומות היא באוויר הפתוח".

בן חיון סיפר כי גניבת נחושת הינה פשע נפוץ בישראל: "אנחנו נתקלים המון בגנבי מתכות שחותכים את צינורות הנחושת ומשאירים את הגז דולף. על פי הראיות, הפיצוץ בנתניה היה ככל הנראה כי חתכו צינור ראשי של גז. הגז דלף אל תוך הבניין ולכן היה ריח של גז במשך כמה שעות ולכן היו תלונות מתושבי הדירות. זה ריח נוראי שקשה להתעלם ממנו". בן חיון הדגיש כי הסכנה כפולה כשגנבי מתכות חותכים את צינורות הנחושות שמובילים בבניין מאשר צינורות גז שנגנבים מחצרות בתים: "המדד של הגז במיכל בחצר פרטית הוא 30 מב"ר ואילו בבניין המדד הוא 3,000 מב"ר כך שזה פי 100 מסוכן יותר ולכן ההדף הוא עוצמתי".

עוד על הפיצוץ בנתניה:
בלעדי: רגע פיצוץ בלון הגז בנתניה בתיעוד וידאו
הפיצוץ בנתניה: הוארך מעצר הטכנאי וגנב המתכות
ההרוג בפיצוץ בלון הגז: עובד מסעדה שעמד להתחתן
4 הרוגים ועשרות פצועים בפיצוץ בלון גז בנתניה

"כוח ההרס של הצטברות גז כזו הוא עצום"

גיל כץ, ד"ר להנדסה כימית ויו"ר הוועדה לאנרגיות מתחדשות ודלקים אלטרנטיביים, סיפר על צעדי הבטיחות שיש לנקוט בעת גילוי דליפת גז: "האף הוא הרגש הכי קריטי אפילו שיש מערכות לגילוי. מצד שני, יש סנסורים לגילוי שתמיד מומלץ להתקין. צובר הגז צריך להיות סגור בשרשרת שרק מישהו מוסמך יוכל להיכנס".

לדבריו, "פיצוץ כתוצאה מגז ביתי הוא דבר נפוץ ויש הרבה מאוד מקרים של פיצוץ כך שאם מדובר בצובר גדול או מספר מיכלים, כוח ההרס הוא עצום". ד"ר כץ הוסיף כי "החוק מאוד מאוד רגיש ומחייב בדיקה. חברות אספקת הגז אחראיות ויש פקחים שאחראים על פיקוח על כל המערכות. המודעות עלתה בצורה חריפה ב-10 השנים האחרונות. לתוך הגז מוסיפים חומרים המעניקים לו ריח. לפי גודל ההרס, כמות הגז צריכה הייתה להצטבר במרוכז ולהיות גדולה מאוד.
מישהו שחרר גז שנכלא בתוך המבנה ומשהו היה חייב להצית אותו. ההסתברות שזה כתוצאה מתאונה יותר גדולה. בן אדם שהיה נכנס לא סביר שהיה מדליק סיגריה. החוק דורש הרחקה של חיבורים חשמליים מהמקום".

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully