וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלה ביפן: הקרינה הולידה ארנב בלי אוזניים?

הרשויות ביפן הודו לראשונה כי ב-3 כורים בפוקושימה התרחש "היתוך מלא", וכי הקרינה שנפלטה הייתה כפולה משחשבו. לבהלה מוסיף סרטון יוטיוב של "ארנב מוטנטי" שנולד לכאורה לאחר האסון

האם האסון הגרעיני ביפן היה חמור משסברו בתחילה? מאז הצונאמי ב-11 במרץ, שגרם נזקים קשים לארבעה מששת הכורים של תחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י", חזרו הרשויות היפניות וטענו כי כמות הקרינה שנפלטה בגלל התקלות לא הייתה משמעותית, ולא סיכנה את בריאותם של תושבי האזור. אולם תמונת המצב הזו מתחילה להתערער: השבוע הודו הרשויות היפניות כי הקרינה הייתה למעשה רבה ומסוכנת יותר, וברקע לכך, בהלה גוברת בציבור היפני בעקבות הפצתו של סרטון באתר יוטיוב, בו נראה ארנב "מוטנטי" ללא אוזניים, שנולד באחרונה - כך נטען - באזור פוקושימה.

הבשורה העיקרית המגיעה מהדו"ח האחרון של המטה הלאומי היפני לטיפול במשבר הגרעיני, שפורסם ביום שלישי ויוגש בקרוב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, היא הודאה ראשונה בכך שבשלושה מהכורים בתחנה (כורים 1,2 ו-3) אירע, מיד לאחר הרעש והצונאמי, היתוך מלא שכלל לא רק את ליבות הכורים אלא גם המעטפת שלהם שנפרצה לחלוטין - מצב הנקרא "melt-through", הנחשב חמור יותר מהיתוך "רגיל" (meltdown). עד כה התייחסו הרשויות היפניות למצב כזה כאפשרות בלבד, וכעת הן מודות לראשונה כי זה מה שאכן קרה.

תינוק עובר בדיקה לאיתור קרינה בעיר פוקושימה, יפן, 24 במרץ 2011. רויטרס
בדיקות קרינה לתושבי האזור/רויטרס

הדו"ח הגיע יום אחרי הודעה שמסרה בנושא גם סוכנות הבטיחות בגרעין ביפן, שמצאה כי בשבוע הראשון שלאחר האסון הייתה הקרינה למעשה יותר מכפולה מכפי שפורסם עד כה, והגיעה להיקף של 770,000 טרה-בקרל. ביפן מדגישים כי בכל מקרה רמת הקרינה ירדה משמעותית מאז וכעת אין שום סכנה למי שלא נכנס לרדיוס הפינוי סביב התחנה (העומד על 30 קילומטרים), אולם גובר החשש כי עבור מי שהיה באזור התחנה בימים האחרונים שאחרי האסון - הנזק כבר נגרם.

"ארנב בלי אוזניים? כך ייראו הילדים שלנו"

אך יותר מכל הודעה רשמית, נראה שהדבר שהצליח להפחיד את היפנים בשבוע האחרון הוא מה שעשוי להיות העדות הראשונה לנזקים שנגרמו ליצורים חיים עקב הקרינה: סרטון שהעלה גולש בשם "יונוסאטו" לאתר יוטיוב, תחת הכותרת "ארנב נטול אוזניים שנולד לאחר התאונה בפוקושימה". בסרטון נראה כלוב ובו כמה ארנבים, שאחד מהם הוא אכן נטול אוזניים (מלבד זאת הוא נראה בריא ונמרץ למדי).

"לאחר התאונה, הממשלה והתקשורת הדגישו שאין כל השפעה מיידית על הבריאות", כתב יונוסאטו, "אבל בעיירה נאמי טסושימה, שנמצאת מחוץ לטווח הפינוי שברדיוס 30 ק"מ מהתחנה, זה קרה... הארנבים הללו אוכלים עשב בר, שגרם לארנב להיוולד עם המום הזה. מחזור החיים של ארנבים קצר מזה של בני אדם. אני תוהה אם בני אדם יהיו הקורבנות הבאים...".

מלבד הסרטון, עד כה לא פורסמה שום הוכחה לקיומו של הארנב ה"מוטנטי" באזור פוקושימה, ובכל מקרה ברור שאין דרך להוכיח כי המום אכן נגרם בגלל הקרינה, אך הסרטון, שכבר הגיע לכמעט 2 מיליון צפיות, בהחלט הצליח להגביר את הדאגה הציבורית, כפי שמשתקף בתגובות הרבות שנכתבו לסרטון. "המצב רק מחמיר מיום ליום", כתב אחד מהם. "כך ייראו גם הילדים היפנים בעתיד הקרוב", כתב אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully