וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמלאים התנדבו לכור ביפן: "עדיף שזקנים ייפגעו"

קמיקזה בימינו? 250 מהנדסים בדימוס דורשים לאפשר להם להחליף את הצעירים הנלחמים בדליפת הקרינה בתחנת פוקושימה דיאיצ'י. "גם כך לא נותר לי זמן רב לחיות", הסביר ראש הקבוצה, בן 72

הערבות ההדדית היפנית המפורסמת, שזכתה לשירי הלל בכל העולם מאז אסון הצונאמי ב-11 במרץ, שוברת שיאים חדשים: 250 פנסיונרים, מהנדסים ובעלי מקצועות נוספים שכולם חצו כבר את גיל 60, התנדבו השבוע באופן מאורגן להצטרף למאמצים בשטח לתקן את הנזקים שנגרמו באסון לתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י", שארבעה מששת הכורים שלה נפגעו, ובשלושה מהם התרחש היתוך, והם ממשיכים לפלוט קרינה מסוכנת. "עדיף שאנחנו נספוג את נזקי הקרינה, ולא הצעירים", הם אומרים.

בראש הקבוצה עומד יסוטרו ימאדה, מהנדס בן 72. בראיון ל-BBC, סיפר השבוע כי את הרעיון קיבל כשצפה בחדשות בטלוויזיה - והגיע למסקנה כי הגיע הזמן שהדור שלו יתייצב מול הסכנה. במשך שבועות יצר קשר עם מכרים ותיקים, שלח מאות אימיילים והפיץ הודעות בטוויטר, ואט-אט הרכיב את הקבוצה שהתייצבה מאחוריו. הקבוצה כוללת מהנדסים ועובדי כורים גרעיניים לשעבר, כמו גם בעלי מקצועות נוספים, בהם גם שני טבחים וזמר - שלדבריו יסייעו בהאכלת הקבוצה ובשמירה על המורל. הוא איתר גם 900 בני אדם שהסכימו לתרום כספים למטרה הנעלה.

מבט אווירי על תחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דיאיצ'י, יפן, 24 במרץ 2011. רויטרס
מבט אווירי על ארבעת הכורים שניזוקו/רויטרס

לטענת ימאדה, שחלה בעבר בסרטן והחלים, אין מדובר כלל במעשה גבורה. "אני בן 72, כך שלפי הממוצע, נותרו לי 13 עד 15 שנים לחיות", הוא אומר. "אפילו אם איחשף לקרינה, ייקח לסרטן עוד 20 או 30 שנה להתפתח. לפיכך, אנחנו הזקנים מצויים בסכנה פחותה".

הסיבות להצטרפות ליוזמה מגוונות. קזוקו ססאקי, שותפתו של ימאדה לייסוד הקבוצה, בת 69, אמרה בראיון ל-CNN כי בין מניעיה יש גם רגשות אשמה: "הדור שלי הוא שקידם את הקמתן של תחנות הכוח הגרעיניות. אם אנחנו לא ניקח אחריות, מי ייקח? כשהיינו צעירים לא חשבנו על המוות. אבל ככל שמזדקנים, המוות הופך למכר קרוב, בעודו ממתין מעבר לפינה. אנחנו פחות מפחדים מהמוות, ככל שאנחנו מזדקנים".

מאמצי השכנוע מחלחלים: "אנחנו לא קמיקזות"

בתחילה, סירבו להתייחס אליהם ברצינות. חברי הקבוצה קוראים לעצמם "חיל הוותיקים המיומנים", אך יועצו המיוחד של ראש ממשלת יפן לעניין המשבר הגרעיני, גושי הוסונו, המרכז את הטיפול במשבר, הגדיר אותם השבוע "חיל הקמיקזה" - על שם הטייסים היפנים המתאבדים ממלחמת העולם השנייה - לפני שדחה בנימוס את הצעתם. "הממשלה אסירת תודה", אמר להם, "אך בשלב זה אין בהם צורך". גם בחברת TEPCO המפעילה את התחנה אמרו כי מודים למתנדבים, אך אין להם צורך בעובדים נוספים, מעבר ל-1,000 העובדים, לפי ההערכות, שכבר מועסקים בתיקון התקלות במערכות הקירור של הכורים.

צוות סבא"א מבקר בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דיאיצ'י, יפן, 27 במאי 2011. רויטרס
"לא העריכו נכון הסכנות". פקח סבא"א מבקר השבוע בתחנה, ולצדו עובד TEPCO/רויטרס

בעקבות הדברים התעורר בימים האחרונים דיון ער בתקשורת היפנית בנושא, וגם כמה פוליטיקאים הצטרפו ליוזמה ודרשו מהממשלה לאפשר לקבוצה להשתתף במאמצים. ימאדה דוחה בתוקף את ההשוואה לטייסים המתאבדים: "הקמיקזה היו משהו משונה, ללא כל ניהול סיכונים הגיוני. הם הלכו כדי למות, אבל אנחנו נחזור".

נכון לעכשיו, נראה שהקמפיין מתחיל להוליד תוצאות. ביום שני האחרון כינס היועץ המיוחד הוסונו מסיבת עיתונאים בנושא, לאחר שנפגש עם ימאדה, וכבר נשמע פחות פסקני. "פתחנו בדיון, ואנחנו מצפים לצעדים פרקטיים בהמשך", אמר. ימאדה עצמו בטוח שלא יחלוף עוד זמן רב בטרם יחלו חברי קבוצתו לעבוד בכורים. הסיבה לכך, לדבריו, פשוטה למדי: "הם צריכים אותנו".

"היו צריכים לבנות חומה גבוהה יותר"

בתוך כך, פורסם הלילה באו"ם דו"ח שהכינה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), בעקבות ביקור שערכו בחודש שעבר פקחיה בתחנת פוקושימה. הדו"ח קבע כי ממשלת יפן, כמו גם חברת TEPCO, המעיטו בהערכת הסכנות הנשקפות לתחנה במקרה של רעש אדמה וצונאמי, וכי בעתיד, יהיה צורך להתחשב בצורה רצינית יותר בפגעי טבע בעת תכנון כורים גרעינים.

הדו"ח, שהוגש היום לממשלת יפן, מציג את החולשות בתוכניות החירום של הכורים, ומפנה אצבע מאשימה כלפי הנהלת תחנת הכוח, שהתעלמה מאזהרותיהם של מדענים מפני סכנת הצונאמי, והימנעותה מבניית חומת הגנה חזקה יותר סביב הכורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully