וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל בכוננות גבוהה לקראת יום אל-קודס

יהושע בריינר

7.6.2011 / 7:15

פעילים פלסטינים מבטיחים לערוך הפגנות וצעדות, וכפי שהגדירו - את "המצעד הגדול ביותר". צה"ל עיבה את כוחותיו בירושלים, ביהודה ושומרון וסמוך לגבול הסורי

כוננות מוגברת בצה"ל ובמערכת הביטחון לקראת אירועי יום אל-קודס שיצוייין היום (שלישי) בקרב הפלסטינים, יום המציין את כיבוש ירושלים על ידי ישראל במלחמת ששת הימים. פעילים פלסטינים הבטיחו בימים האחרונים לציין את התאריך בהפגנות וצעדות לעבר הגבולות, ובקבוצות הפייסבוק שהוקדשו ליום הבטיחו את "המצעד הגדול עד כה".

החשש העיקרי בצה"ל הוא מפני הפגנות ועימותים אלימים בגזרות השונות, כאשר עיקר ההערכות היא בירושלים, ביהודה ושומרון וכן בגבול הסורי סמוך למג'דל שאמס. בגדה המערבית עובו הכוחות לקראת היום וההערכות הן שיהיו מספר הפגנות מחאה במקומות מוכרים כדוגמת מחסום קלנדיה. גם בשכונות בצפון ובמזרח הבירה מתכוננים לעימותים וגם כמות הכוחות בגדה עובתה אל מול החשש להפגנות. במקביל ממשיכים כוחות צה"ל בגבול הצפון להיות בכוננות מוגברת, זאת מחשש כי מפגינים פלסטינים יגיעו אל גבעת הצעקות וינסו פעם נוספת לפרוץ את הגבול.

בצה"ל ממשיכים להבהיר כי לא יאפשרו פגיעה בגבול ובפעילות הכוחות באיזור. שימוש ברימוני הלם וגז מדמיע וכן בירי חי במקרה של ניסיונות לפרוץ את הגבול, עשויים להימשך. במערכת הביטחון מזהים מספר התארגנויות בפייסבוק לפריצת הגבול, אולם הערכות הן כי האירועים בגדה יעברו ללא אירועים חריגים ואילו בצפון מקווים בצה"ל כי השקט יימשך והכוחות ינצרו את הנשקים.

בין יום הנכסה ליום אל קודס
פעילים פלסטיניים נערכים לציון יום כיבוש ירושלים
דיווח: 20 סורים נהרגו בעימותי יום הנכסה
נתניהו מאשים את סוריה ב"ניסיון לחמם את הגבול"

ייתכנו עימותים גם בגבול עם ירדן

חלק מהתיאומים לקראת ההפגנות המתוכננות נערכו בגלוי באינטרנט, במסגרת קבוצת הפייסבוק "האינתיפאדה הפלסטינית השלישית", שפעיליה יזמו את אירועי "יום הנכבה", וחברים בה כמעט 30 אלף משתמשים. בדף הבית של הקבוצה נכתב כי היום תיערך מחאה נרחבת בירושלים עצמה, עם תום התפילות במסגדים במזרח העיר. כמו כן, נכתב כי תיערך צעדת הזדהות ממצרים לעבר רצועת עזה, וצפויות הפגנות גם בערי הגדה המערבית. עד כה הוקמו בפייסבוק קבוצות שקוראות לארגן מחר הפגנות ברמאללה, טול כרם, חברון וסלפית. לכל אחת מהן הצטרפו מאות בני-אדם.

עם זאת, בדף הבית של "האינתיפאדה השלישית" לא נמסרו פרטים לגבי ניסיונות נוספים לחדור לישראל מכיוון הגבול הסורי או זה הלבנוני, אך אחד הפעילים המרכזיים בקבוצה פרסם אתמול תזכורת לכל הפעילים כי מחר צפוי להיערך "המצעד הגדול והחזק ביותר". בחשבון הטוויטר של הקבוצה, שמתעדכן כל מספר דקות, התפרסמו תמונות של ההרוגים בעימותים בגבול הסורי, ונכתב כי מספר השאהידים צפוי לעלות בימים הקרובים ועשוי אף להגיע למאות – רמז לכך שצפויים עימותים נוספים.

בעוד שבאירועי "יום הנכבה" ו"יום הנכסה" היה הגבול הסורי מוקד העימות העיקרי, היום ייתכנו עימותים גם לאורך הגבול עם ירדן, שנשאר שקט עד כה: קבוצה של סטודנטים מאוניברסיטאות בעמאן הקימו קבוצה בפייסבוק תחת השם "ה-7 ביוני, אנחנו שבים לירושלים", שקוראת לצעוד לעבר ירושלים החל ממחר בשעות הבוקר.

"הרעיון המקורי שלנו היה לפעול ביום הנכסה, אבל אחרי דיונים הגענו למסקנה שאנחנו לא פועלים רק למען שחרור הגדה המערבית ורצועת עזה, אלא למען שחרור פלסטין כולה, מהים לנהר, ולכן החלטנו להעביר את המחאה ליום בו נכבשה ירושלים", הסבירו מארגני הקבוצה בעמוד שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully