וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: לפי מידע חדש, הגרעין האירני - צבאי

לדברי מזכ"ל סוכנות הגרעין אמאנו, מידע חדש "מצביע על קיום היבטים צבאיים אפשריים בפעילויות מסוימות". הוא לא חשף מהו בדיוק המידע. בדבריו ביקר גם את סוריה: "לא משתפת פעולה"

ביקורת הולכת וגוברת של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) על אירן. בחודשים האחרונים כבר הביעו בדו"חות של הסוכנות חשש מאופיה הצבאי של תוכנית הגרעין האירנית, והיום (שני), אומר זאת מזכ"ל הסוכנות, יוקיו אמאנו, בצורה מפורשת.

בדברים שנשא היום בווינה בפני 35 חברי מועצת הנגידים של הסוכנות, אמר אמאנו כי מידע חדש שהגיע לידי פקחיו "עוסק בפעילויות מסוימות הנעשות באירן, ומצביע על קיומם של היבטים צבאיים אפשריים. לפי האינדיקציות הללו, כמה מהפעילויות הללו נמשכו עד לאחרונה". אמאנו לא חשף מהו בדיוק המידע החדש, ומה מקורו.

העולם נגד הגרעין האירני - כותרות אחרונות:
אירופה "תחריף משמעותית" את הסנקציות על אירן
אחמדינג'ד: סבב שיחות גרעין נוסף ייערך בטורקיה
אירן: טילים מצפון קוריאה? אנחנו מסתדרים לבד

בכל מגעיה עם הקהילה הבינלאומית בנושא הגרעין, טוענת אירן בתוקף כי תוכניתה הגרעינית מיועדת לצרכים אזרחיים בלבד - הפקת אנרגיה, מדע ורפואה. זה כמה שנים שהגרעין האירני נמצא תחת פיקוח של סבא"א, אך בתקופה האחרונה, ובייחוד מאז החליף אמאנו בתפקיד את המזכ"ל הקודם, מוחמד אל-בראדעי, נוקטת הסוכנות גישה פחות סלחנית, וממצאיה מהשנתיים האחרונות אף הובילו לכמה סבבי סנקציות על אירן, שהטילו האו"ם, ארצות הברית והאיחוד האירופי.

"לסורים ניתן די והותר זמן"

היום אמר אמאנו כי בחודש שעבר כתב מכתב לראש ועדת האנרגיה הגרעינית האירנית, פריידון עבאסי-דוואני, ובו "הביע את דאגתה של הסוכנות לנוכח הימצאותם של מאפיינים צבאיים בתוכנית הגרעין". כמו כן, חזר על הדרישה לאפשר לפקחים "גישה מיידית" לכל מתקני הגרעין. תשובתו של עבאסי-דוואני, לדבריו, הייתה "בלתי מספקת", ובעקבות זאת שלח לו אמאנו מכתב נוסף, ב-3 ביוני: "חזרתי שוב על דרישותיה של הסוכנות מאירן".

אמאנו לא חסך שבטו היום גם מסוריה, וחזר על ההאשמות לפיהן ניסתה לבנות כור גרעיני סודי במתקן בדיר א-זור, שלפי פרסומים זרים הופצץ בידי ישראל ב-2008. כמו כן, גינה את חוסר נכונותה הנמשך לאפשר לפקחי הסוכנות לבקר במתקניה. "לשלטונות הסוריים ניתן די והותר זמן כדי לשתף עמנו פעולה כנדרש בנושא דיר א-זור, אך הם לא עשו זאת", אמר. "בכל זאת, הצלחנו לשים ידינו על מספיק מידע כדי להסיק מסקנה. אנחנו בטוחים במסקנה הזו, ואני מצפה להמשיך במגעים עם סוריה כדי לפתור את הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully