וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בחמאס: הכל על המחלוקת בצמרת הארגון

24.5.2011 / 16:45

בתקופה האחרונה, מאז חתימת הסכם הפיוס הפלסטיני, מתגלעת מחלוקת בין ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל לבכיר חמאס מחמוד א-זהאר. מה מקור הוויכוח המתנהל, במפתיע, בפומבי?

המאבק המעניין ביותר המתנהל בזירה הפלסטינית בימים אלו הוא דווקא לא פתח נגד חמאס אלא חמאס נגד חמאס. בארגון הפלסטיני, שידוע דווקא בקו האחיד שהוא מנסה להציג לעולם, התגלעו בימים האחרונים חילוקי דעות חריפים בין ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, לבין אחד ממנהיגי הארגון ברצועה, ד"ר מחמוד א-זהאר. מה שיותר מפתיע הוא שבמקום לכבס את הכביסה המלוכלכת בתוך הבית, בחרו השניים לכבס אותה ברחוב, לעיני כל.

הכול החל לפני כשבועיים. משעל נאם בטקס חתימת הסכם הפיוס בין פתח לחמאס בקהיר והפתיע את שומעיו כשאמר שיש לתת ארכה למשא ומתן עם ישראל. לו היה אומר את הדברים גורם זוטר בחמאס, רבים היו ודאי מתנפלים עליו בזעם. אך מי שאמר את הדברים הוא מנהיג הארגון ומי שבשנים האחרונות מתווה את המדיניות שלו ממשרדיו בדמשק. לכן רבים נדהמו כששמעו את א-זהאר מבהיר בכל ראיון שדבריו של משעל אינם מקובלים על חמאס.

"אנחנו לא מסכימים למשא ומתן שמנהל אבו מאזן עם ישראל ואיננו מעודדים זאת", אמר א-זהאר, כשהוא רותח מזעם, בראיון לעיתון פלסטיני שהתפרסם לאחר נאומו של משעל. "לא הסכמנו לנאום של משעל והופתענו ממנו מאד. בכל מה שקשור לנושא ה-'התנגדות' – אין שום שינוי בעמדתו של חמאס. זו האפשרות היחידה העומדת לרשותנו".

בראיון נוסף שהעניק לפני מספר ימים לעיתון לבנוני היה א-זהאר נחרץ אף יותר: "לא ידענו שמשעל עומד להגיד את הדברים. הוא לא התייעץ עם אף אחד. העמדה הזו אינה נכונה. מעולם לא נתנו לארגון פתח אישור או ייפוי כוח לנהל משא ומתן בשמנו או בשם העם הפלסטיני".

משעל הזועם לא נשאר חייב ובצעד חריג ויוצא דופן, החליט לשגר את מקורבו, עיזת א-רישק, אל כלי התקשורת שם תקף במילים קשות ביותר את א-זהאר. "דבריו של האח מחמוד א-זהאר הם טעות", אמר א-רישק, היושב אף הוא בדמשק. "הוא לא מייצג את עמדת הארגון ואת מוסדותיו. הוא פוגע במסורת הארגון ואין לו שום רשות לפרסם דברים נגד ראש הארגון ומנהיגו".

"האח ד"ר מחמוד א-זהאר אינו מורשה להגיב על דבריו של ראש הארגון או לתקן אותם", הוסיף ועקץ את א-זהאר. "הלשכה המדינית של חמאס היא הגורם היחיד שמורשה להבהיר או לתקן הצהרות של מנהיגי הארגון, אם אכן יש צורך בכך".

המהפכות בעולם הערבי הביאו לשינוי גישה

האם המשבר בין השניים פרץ על רקע אידיאולוגי או על רקע אישי? ומדוע דווקא עכשיו? פרופ' אברהם סלע, מומחה לחמאס מהמחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, סבור כי משעל וא-זהאר חלוקים על רקע תפיסת עולמם. "בשנים האחרונות א-זהאר מצטייר באופן עקבי כסמן ימני רדיקלי שמביע עמדות תקיפות נגד הרשות הפלסטינית ונגד שיתוף פעולה עם ראש הממשלה סלאם פיאד", אמר לוואלה! חדשות. "חמאס הוא לא מקשה אחת. א-זהאר אינו הניה, הניה אינו משעל. א-זהאר מייצג את הגישה השמרנית שאופיינית לחמאס של פעם".

לדברי פרופ' סלע, המהפכות בעולם הערבי השפיעו אף הן על תפיסותיו של משעל: "אני חושב שהעימות הנוכחי בין משעל לא-זהאר מייצג הבדלי השקפות, בנוסף לכל הפערים האופייניים בין דמשק לעזה. בהקשר הספציפי הזה אולי יש משהו שאופייני גם לתקופה החדשה של המהפכות בעולם הערבי. ייתכן וההנהגה בדמשק חשה יותר את השינויים בעולם הערבי ומוכנה יותר לקבל גישה של פשרה, בין אם זה עם הרשות, בין עם מצרים ובין במגעים לשחרור גלעד שליט. א-זהאר, מנגד, מייצג גישה שקרובה לעמדות הנוקשות של השטח, שמיוצגות על ידי הזרוע הצבאית של חמאס".

אך לא כולם חושבים שהעימות בין משעל לא-זהאר צריך לעורר כל כך הרבה הדים. "בניגוד למה שחושבים, חמאס הוא ארגון מסודר ודמוקרטי ומושמעות בו עמדות לכאן ולכאן", הסביר לוואלה! חדשות עיתונאי מעזה שסרב להזדהות בשמו. "בתוך חמאס אנשים יכולים לומר את דעתם בחופשיות. אין לא-זהאר ממה לחשוש. הוא אמר משהו, משעל השיב לו, וזהו. זה לא עניין רציני. זה דבר טבעי".

העיתונאי העזתי סבור אמנם כי העימות בין משעל לא-זהאר הוא שגרתי, אלא שהכותרות הראשיות שעימות זה מקבל בכלי התקשורת הפלסטינים והערבים מרמזות על כך שמדובר באירוע נדיר שמבטא שתי תפיסות, שתי השקפות עולם ושני כיוונים של מדיניות שאליהם ינסו א-זהאר ומשעל למשוך. בחמאס, אגב, מנסים לשדר מסרי הרגעה ואחדות. "אין שום מחלוקת בתוך חמאס. החלטותיו אחידות ומאוחדות", הבהיר השבוע א-רישק.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully