וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: 10 הרוגים מירי לעבר אבלים בהלוויות

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

23.4.2011 / 14:53

עשרה בני אדם נהרגו מירי כוחות הביטחון בהלוויות שנערכו בדרעא, באיזרע ובפרבר של דמשק. המפגינים קוראים "להפיל את בשאר אסד הבוגד". אתמול נהרגו כ-90 מפגינים בעימותים

לפחות עשרה מפגינים נהרגו בצהרים (שבת) מירי אש חיה לעבר המשתתפים בהלוויות ההרוגים מאמש בעיר דרעא, בכפר איזרע ובפרבר של דמשק – דומא. כך מדווחת רשת אל ערביה. עשרות אלפי בני אדם משתתפים בהלוויות ההרוגים במהומות בסוריה, שעל פי דיווח של ארגוני זכויות אדם במדינה, מניינם הגיע לכ-90. טקסי הקבורה נערכים בבירה דמשק ובכפר איזרע. המשתתפים קוראים: "בשאר אסד אתה בוגד, יחי סוריה, להפיל את בשאר, להפיל את השלטון".

עדי ראייה סיפרו כי כוחות הביטחון פתחו באש חיה נגד המפגינים במקומות שונים ברחבי המדינה. "ראיתי שלושה אנשים מתמוטטים על הקרקע, אחד מהם שתת כולו דם. לא יכולתי לראות אם הוא נפגע בבטן או בחזה", סיפר אחד ממשתתפי הלוויה בדרעא לסוכנות הידיעות רויטרס. עד נוסף סיפר כי נושאי הארונות בלוויה נאלצו להניח אותם ולרוץ לתפוס מחסה מפני האש. גם בכפר איזרע התקבלו דיווחים על ירי של כוחות ביטחון לעבר המשתתפים בהלוויות.

בתוך כך, גורם צבאי סורי בכיר צוטט באמרו כי כוחות הצבא יפעלו בנחישות נגד כל מי שינסה לתקוף את חיילי צבא סוריה. "הכוחות החמושים ירדפו אחרי כל מי שיבצע את המתקפות ופעולות הטרור הללו ויעמידו אותם לדין", אמר לסוכנות הידיעות הסורית הרשמית 'סאנא'. במקביל, בניסיון נוסף להרגיע את המחאה נגדו, הורה היום נשיא סוריה אסד על מינויו של עבד אל-קאדר עבד א-שייח' למושל מחוז לאטקייה במקום הקודם שפוטר.

פעילי זכויות אדם בסוריה הגדירו את אירועי היממה האחרונה כ"מרחץ דמים", לאחר שכוחות הביטחון הסורים ירו לעבר מפגינים שהתאספו ברחבי המדינה. כ-88 מהם נהרגו, ורבים אחרים נפצעו. מוקדי העימותים העיקריים היו בלטקיה, בחומס, בחמה ובפרברי דמשק, כמו גם בעיר הדרומית איזרע.

גינוי בינ"ל למשטר אסד

דיכוי ההפגנות האלים בסוריה זכה לגינויים נרחבים בזירה הבינלאומית. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, קרא בהצהרה שפורסמה היום להפסיק את האלימות במדינה באופן מיידי. "רק דיאלוג כולל ויישום הרפורמות לפי הדרישות הלגיטימיות של העם הסורי יכול להבטיח שלום וסדר חברתי", אמר באן והוסיף כי צריכה להיות חקירה עצמאית, שקופה ויעילה של מקרי ההרג.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, גינה אף הוא בחריפות את האלימות שמפעיל בשאר אסד כלפי המפגינים נגד שלטונו. בהצהרה שפרסם הבית הלבן, נמסר כי אובמה "קורא לאסד לחדול מיד מהשימוש באלימות המקוממת כלפי המפגינים נגד המשטר הסורי". כמו כן, טען אובמה כי לקשריו של אסד עם אירן זיקה ישירה ליד הקשה שמפגין הנשיא הסורי כלפי עמו.

גם בריטניה גינתה אמש את המהומות בסוריה. שר החוץ וויליאם הייג אמר כי הוא "מודאג מאוד" מהדיווחים על האלימות, וקרא לדמשק לנהוג באיפוק כלפי המפגינים. הייג קרא "לקדם רפורמות דמוקרטיות בסוריה ללא דיחוי", ואמר כי "יש להסיר את תקנות החירום במדינה בפועל - ולא רק באמצעות דיבורים".

(עדכון ראשון: 12:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully