וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום הזעם": רבבות הפגינו בסוריה, עשרות נהרגו

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

22.4.2011 / 15:15

נראה שהחתימה על ביטול חוקי החירום, לא עשתה רושם על אזרחי סוריה שיצאו להפגין ברחבי המדינה נגד משטרו של בשאר אסד לאחר תפילות יום השישי. עד כה, דווח על עשרות הרוגים ופצועים

"יום הזעם" שהוכרז בסוריה מראה את אותותיו. רבבות בני אדם הפגינו היום (שישי) ברחבי המדינה, לאחר ביטול חוקי החירום שאסרו על הפגנות מאורגנות. על פי הדיווחים, כוחות הביטחון משתמשים בגז מדמיע ואף יורים לעבר המפגינים. עד כה דווח על 49 הרוגים ועשרות פצועים. על פי דיווח נוסף של ארגוני זכויות אדם במדינה נהרגו עד כה 70 מפגינים.

עד ראייה דיווח לסוכנות הידיעות רויטרס, כי כוחות הביטחון ירו לעבר מפגינים בעיר חמה, ובכך מנעו מהם להגיע לבניין המפקדה של מפלגת השלטון. "ראינו שני צלפים על הבניין. לאף אחד מאתנו לא היה נשק. ככל הנראה, ישנם שני הרוגים", אמר עד הראייה. רשת "אל-ערביה" דיווחה כי מספרם של ההרוגים הגיע ל-38.

הפגנה נגד שלטונות סוריה מחוץ לשגרירות סוריה בעמאן, ירדן, 17 באפריל 2011. רויטרס
הפגנות נגד משטרו של אסד מחוץ לשגרירות סוריה בבירה הירדנית/רויטרס

רשת "אל-ערביה" דיווחה כי הפגנות גדולות פרצו גם בלב דמשק, במהלכן קראו המפגינים לכונן דמוקרטיה במדינה. על פי הדיווחים, כוחות הביטחון הסורים עושים שימוש בגז מדמיע כדי לפזר את המפגינים. במהלך הלילה התפרש צבא סוריה ברחבי העיר חומס, שם נערכו בימים האחרונים הפגנות רבות נגד השלטון, וזאת במטרה למנוע מהמפגינים לצאת לרחובות לאחר תפילת הצהריים.

עד ראייה נוסף דיווח כי לפחות שלושה מפגינים נפצעו מאש כוחות הביטחון במהלך הפגנות שנערכו בפרבר הגדול ביותר של דמשק, דומא. "אלפים הפגינו ברחובות דומא", סיפר עד הראייה, "אני בעצמי סייעתי לסחוב שלושה בני אדם שנורו ברגלם". אלפים הפגינו גם בעיר דרעא שבדרום המדינה.

הפגנה נגד השלטון בעיר בניאס, סוריה, 20 באפריל 2011. רויטרס
במהלך הלילה התפרש צבא סוריה ברחבי העיר חומס, שם נערכו בימים האחרונים הפגנות רבות נגד השלטון, וזאת במטרה למנוע מהמפגינים לצאת לרחובות לאחר תפילת הצהריים/רויטרס

אמש נרשם שקט יחסי בסוריה, אולם התקבל דיווח בודד על הפגנה קטנה בעיר חסקה שבצפון המדינה, נגד השלטונות ולמען דמוקרטיה. עד ראייה מסר כי עשרות צעירים התקהלו סמוך לאוניברסיטה, קראו סיסמאות למען חופש והביעו הזדהות עם המפגינים נגד השלטון בערים אחרות. עוד דיווח העד, כי המשטרה המקומית סגרה את שערי האוניברסיטה כדי למנוע מסטודנטים להצטרף להפגנה.

למעלה מ-200 בני אדם נהרגו עד כה בהפגנות האופוזיציה נגד משטרו של הנשיא אסד. ההפגנות פרצו לראשונה לפני כחודש בדרעא שבדרום המדינה, בדרישה לשחרר תלמידים שריססו כתובות גרפיטי על קירות בית ספרם. בהמשך התפשטו ההפגנות לרחבי המדינה, וזכו לתגובה אלימה מצד כוחות הביטחון. בניסיון לפייס את הציבור, כבר הכריז אסד על ביטול חוקי החירום, וכן על רפורמה כלכלית, שתכלול העלאת משכורתו והוספת מקומות עבודה. כמו כן, הודיע אסד על פיטורי הממשלה והחלפתה. על אף כל אלה, הצעדים לא הביאו לרגיעה במהומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully