וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: לפחות 21 מפגינים נהרגו, 17 מהם בחומס

מוקד המהומות במדינה עובר לעיר המרכזית שמצפון לדמשק, בעקבות מותו של מנהיג מקומי בכלא. "חומס רותחת", סיפר פעיל זכויות אדם מקומי. "אזרחים רבים יצאו לרחובות, והם נורו בדם קר"

סוריה מתחממת מחדש - אחרי יומיים רגועים באופן יחסי, לאחר יום שישי הסוער, נרשמה היום (שני) שוב שפיכות דמים בהיקף נרחב, כשהמוקד הפעם בעיר המרכזית חומס, מצפון לבירה דמשק, שם נהרגו בשעות הלילה והבוקר לפחות 17 מפגינים מאש כוחות הביטחון, בשתי תקריות עיקריות - אחת בעיר עצמה ונוספת בכפר סמוך. לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם, עוד ארבעה מפגינים נהרגו במהלך הפגנות בערים לאטקייה ואידליב שבצפון המדינה, ובסך הכל עומד מספר ההרוגים היום בסוריה על לפחות 21.

היום בשעות הצהריים התקיימו בעיר מסעות ההלוויה של שמונת ההרוגים. "מסמטה לסמטה, מבית לבית, אנחנו רוצים להפיל אותך בשאר", קראו משתתפי ההלוויות, שהפכו גם הן למפגן מחאה נגד השלטון. לפי הדיווחים, בקרב תושבי העיר שוררת היום חרדה קשה. "רבים מהפצועים מעדיפים לא להגיע לבתי החולים, משום שהם חוששים שאנשי כוחות הביטחון ישלפו אותם ממיטות האשפוז", סיפרה היום כתבת רשת "אל-ג'זירה" בסוריה, רולה אמין. "כמו כן, יש בעיר מחסור חמור במנות דם".

פעיל זכויות אדם בחומס הסביר לרויטרס כי המהומות בעיר פרצו בעקבות מותו של מנהיג מקומי בכלא. "חומס רותחת", אמר. "כוחות הביטחון והביריונים של השלטון מתגרים בשבטים החמושים כבר חודש. גם אזרחים רבים יצאו לרחובות הלילה, והם נורו בדם קר".

הפגנה נגד השלטון בעיר סווידא, סוריה, 17 באפריל 2011. רויטרס
מפגינים נגד אסד, אתמול בעיר סווידא/רויטרס

ההפגנות בחומס, מסביר הפעיל, גברו מאוד מאז שבת, אז העבירו הרשויות את גופתו של השייח באדר אבו מוסא, מנהיג שבט פווארה, לידי משפחתו. אבו מוסא נעצר שבוע לפני כן, לאחר שהשתתף בהפגנה נגד השלטון. "הוא היה אדם בריא כשעצרו אותו, וגופה כששוחרר", אמר הפעיל. "ידוע שכוחות הביטחון מתמודדים באלימות עם המפגינים, אבל זה יותר מדי".

הלווייתו של אבו מוסא, באותו יום, הפכה להפגנה סוערת שבה נורה למוות ילד בן 12, ומאז ממשיכה העיר לסעור. השלטונות טוענים כי מאחורי גל האלימות בעיר אי השקט עומדים גומרים חמושים שמתסיסים את הרוחות. "אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שהיו חמושים בין המפגינים", הסביר הפעיל, בהתייחסו לטענות. "השבטים חשים מושפלים והם רוצים נקמה. אבל אנשי כוחות הביטחון פשוט מסתובבים במשאיות ויורים באזרחים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

החייל שנהרג עבר עינויים?

אתמול, יום העצמאות הסורי, נהרגו לפחות שלושה בני אדם במהומות, גם כן באזור העיר חומס. לפי הדיווחים, השלושה נורו על ידי חיילים בהפגנה מחוץ לכפר טלביסה, מצפון לעיר. במקביל, נהרג אתמול חייל במהומות בעיירה אל-חיראק, סמוך לעיר דרעא, שם פרצה המחאה לראשונה בחודש שעבר.

הפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר בניאס, 17 באפריל 2011. רויטרס
"רוצים חופש". מפגינים אתמול בעיר בניאס/רויטרס

אלפים צעדו אתמול בהלווייתו של החייל, עלי רדואן אל-קומן, שנערכה בדרעא, והאשימו את כוחות הביטחון בעינויו טרם מותו (נמצאו עליו סימני התחשמלות). אלפי בני אדם מילאו את רחובות העיר במסע ההלוויה. בצילומים שפורסמו היום, נראים ההמונים מניפים את דגלי סוריה, קוראים קריאות נגד השלטון, "אללה אכבר" ו"בשאר החוצה".

גם בעיר הדרומית סווידא הפגינו אתמול אלפים נגד השלטון, וכך גם בעיר המרכזית חלב, שלא התבלטה במהומות עד השבוע האחרון. גם בעיר בניאס, שהייתה בין מוקדי המהומות בשבוע האחרון, המשיכו אתמול להפגין כ-2,000 בני אדם בקריאות "העם רוצה להפיל את בשאר".

הפגנה נגד שלטונות סוריה מחוץ לשגרירות סוריה בעמאן, ירדן, 17 באפריל 2011. רויטרס
מפגינות נגד שלטונות סוריה, היום מחוץ לשגרירות סוריה בעמאן בירת ירדן/רויטרס

ההפגנות נמשכות למרות הודעתו של הנשיא בשאר אל-אסד שלשום, כי בכוונתו לבטל את חוקי החירום במדשינה - אחת הדרישות המרכזיות של המפגינים נגד השלטון. אסד גם הודיע בשבוע שעבר על מינוי ממשלה חדשה, בניסיון לפייס את ההמונים. "ממשלה חדשה מזרימה דם חדש ותקוות חדשות", אמר. "עלינו להמשיך לחדש באמצעות רעיונות ולא רק פרצופים חדשים בשלטון. עלינו לעמוד בקצב השינויים באזור".

עדכון ראשון: 13:19

הפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר בניאס, 17 באפריל 2011. רויטרס
מכונית שהועלתה באש במהומות בבניאס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully