וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח תחת איום: בדרום מתפללים לחג נקי מרקטות

רמי שני

18.4.2011 / 0:01

לאחר שבוע של שקט יחסי, שהופר לרגע בסוף השבוע, מקווים תושבי מערב הנגב כי חג הפסח יעבור ללא הפרעה. מרבית התושבים מבטיחים לחגוג כרגיל - למרות המתח והחשש

יותר מהכל, מייחלים תושבי מערב הנגב לשמור על כך שחג הפסח הנוכחי לא יהיה שונה מקודמיו – ש-"רעשי המשנה" אחרי המטחים הגדולים בשבוע שעבר, לא יפריעו לאירועי החג, אם בכלל יהיו. "אנחנו נחגוג ברוב עם ועדה, בשמחה ובששון. יהיו כאן לפחות 750 איש, שיחגגו בסדר שלנו", סיפרה עדה שזר, האחראית על החג בקיבוץ בארי. "פה ושם יש חשש, אבל לא מפחדים. אנחנו מכינים למעשה סדר כמו בהפקות של פעם. המקהלה תשיר, יש המחזה של חלק מההגדה, יהיו קטעי ריקוד ונגינה. יהיה שמח. החג רגיל, אבל הוא יהיה הפעם יותר שמח. יש יותר משתתפים מהקיבוץ", אמרה.

ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, גם הוא מקיבוץ בארי שעל גבול הרצועה, מדגיש כי על חיי התושבים להמשיך, למרות המתח הרב. "עברנו תקופה די קשה ועדיין יש פה מתח. אבל אנחנו לא מפסיקים לחיות בגלל זה" הסביר. "בקיבוצים יחגגו את הסדר המסורתי בחדרי האוכל. במושבים - בבתים של המשפחות וביתר היישובים ימשיכו לחגוג. יש חשש, אבל צריך להחליט איך מתנהלים: האם החשש מנהל אותנו או אנחנו מנהלים את החיים. אנחנו רוצים לנהל את החיים ולהמשיך לשמוח כי אחרת אין לנו זכות להיות פה", אמר ילין.

"צריך לדעת, שהטבע והאביב והחג מחזיקים אותנו פה. עם ישראל היה 40 שנה במדבר, אנחנו נמשיך להיות פה", אמר ילין. לדבריו, "בסוף, כולי תקווה שיחד עם הפריחה יגיע גם השלום והאסימון ייפול בצד השני והם יבינו שעם קסאמים הם לא ישיגו את זה".

חידדו ההנחיות לתושבים

בקיבוץ השכן, נחל עוז, חוגגים את הפסח כבר שנים בחיק המשפחות. הקיבוץ ספג בתקופה האחרונה ובעשור האחרון, עשרות רבות של פצצות מרגמה. ההתחממות בגבול הרצועה השנה, הביאה רבים מהחברים והתושבים, לשנות את הכוונה לחגוג בביתם את הסדר: "זה לא בגלל המצב הביטחוני. זה מה שהחברים רוצים", סיפרה ינינה למדן, דוברת הקיבוץ. "יש משפחות שחוגגות כאן, אבל ככל שאני יודעת, חלק מהמשפחות שעשו תכניות כן לחגוג בקיבוץ עם אורחים, עשו תכניות אחרות והן יחגגו מחוץ למשק".

גם בקיבוץ ניר עם לא ייערך סדר מרכזי. לדברי עופר ליברמן, חבר הקיבוץ, "הסדר מצוין אצל כל משפחה בדרכה שלה". ליברמן סיפר, כי יש משפחות שיצאו לעשות את החג במקומות אחרים, אבל לא ממש בגלל המצב הביטחוני. "אנחנו רגילים למה שקורה כאן ובתקופה האחרונה, היינו קצת מחוץ לתחום של הרקטות והפצצות ולא ספגנו פגיעות. יש חשש, אבל זה לא ממש מפריע לנו", אמר ליברמן.

בקיבוץ כפר עזה, הנמצא גם הוא בתחום הפגיעה של פצצות המרגמה החליטו לא לוותר על חג ציבורי גדול. "ברור שיש קצת חשש, אבל זה לא יפריע" הבהיר דורון סלומון, חבר הקיבוץ. "יהיו בחג 450 איש וביניהם משפחות מקיבוצים שכנים, עולים חדשים וגם שגריר יפן בישראל ובני משפחתו".

במרבית הבתים ובמקומות ציבוריים באזור,קיימות מערכות להתראה מפני התפוצצות של רקטות. התושבים והאורחים מקבלים הנחיות קצרות להתנהגות בעת אירוע של ירי רקטות לעבר ישובים. לפני כשלוש שנים, הופרע סדר הפסח באזור כאשר מחבלים ניסו להחדיר מכונית תופת לתוך מתחם מעבר כרם שלום. הדי הפיצוץ נשמע במרחק רב. במערכת הביטחון הביעו בשבוע שעבר הערכה כי המכה שספגו הפלסטינים ברצועה, תמנע מהם לשוב ולירות רקטות לעבר האזור. יחד עם זאת, הירי של הרקטה לעבר אשדוד בסוף השבוע וירי הרקטות לעבר אזור המועצה האזורית חוף אשקלון, חידד את הצורך שבנקיטת אמצעי מנע וריענון ההנחיות להתנהגות בשעה כזאת בקרב התושבים.

(עדכון ראשון: 21:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully