וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הבורקה" בתוקף בצרפת: נעצרו נשים עם רעלה

משטרת פריז עצרה שתי נשים שעטו "ניקאב" מחוץ לכנסיית נוטר-דאם - אולם לא בגלל כיסוי הראש, אלא משום שהפגינו באופן לא חוקי נגד החוק השנוי במחלוקת, שנכנס היום לתוקף בצרפת

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

משטרת צרפת עצרה היום (שני) שתי נשים מוסלמיות מחוץ לכנסיית הנוטר דאם שבלב הבירה פריז, ביום בו נכנס לתוקפו במדינה "חוק הבורקה" שיזם הנשיא ניקולא סרקוזי, האוסר על נשים (או בני אדם בכלל) להופיע בציבור כשפניהם מוסתרים לחלוטין - בין היתר על ידי כיסויי ראש מוסלמיים מסוימים, כגון "בורקה" או "ניקאב" - כדי לאפשר את זיהויים על ידי רשויות החוק. סרקוזי, הסובל משפל חסר תקדים בתמיכה בו, שנה לפני הבחירות, הואשם כי יזם את החוק הפוגע בחופש הדת אך ורק כדי לרצות את מצביעי הימין הקיצוני.

הפעילה המסלמית קנזה דרידר בהפגנה מחוץ לכנסיית נוטר-דאם, פריז, צרפת, במחאה על "חוק הבורקה", 11 באפריל 2011. Pascal Le Segretain, GettyImages
הפעילה המוסלמית קנזה דרידא מפגינה היום מחוץ לנוטר-דאם, זמן קצר לפני מעצרה. "בסך הכל מיישמת את זכויות האזרח שלי"/GettyImages, Pascal Le Segretain

שתי הנשים שנעצרו השתתפו בהפגנה שנערכה במקום, ובמשטרת פריז התעקשו כי הן לא נעצרו בגלל כיסוי הראש, אלא בגלל ההפגנה. "לא היו בידיהן האישורים הנדרשים לקיום הפגנה", הסביר דובר המשטרה, אלקסיס מרסאן. הוא הוסיף כי נעצרו גם עוד שתי נשים שלא עטו כיסוי המסתיר את כל הפנים, משום שהיו מעורבות בארגון ההפגנה.

הפגנה נוספת נגד החוק התקיימה היום מחוץ למעונו של סרקוזי בארמון האליזה, וגם שם נעצרו לדבריו שני בני אדם - ראשיד נקאז, פעיל תנועת "אל תיגעו לי בחוקה", ועמו "אשה שעטתה ניקאב". בשבת האחרונה עצרה המשטרה בפריז 59 בני אדם, בהם 19 נשים שעטו רעלות, בגלל שהפגינו באופן לא חוקי נגד החוק.

בכל צרפת: לא יותר מ-3,000 נשים עם בורקה או ניקאב

מוקדם יותר היום, הודיעה המשטרה כי תתחיל לאכוף את החוק החדש - הראשון מסוגו באירופה - "בזהירות רבה", בשל החשש מפני התעוררות גילויי אלימות מצד קיצונים איסלמים. כמו כן, חוששים ברשויות הצרפתיות כי החוק יעורר בעיות מיוחדות עם תיירים ממדינות ערביות כמו ערב הסעודית. אגב, העונש שנקבע לעבריינים הוא קנס של 150 אירו.

נוסעת מוסלמית עוטה ניקאב ברכבת מאביניון לפריז, צרפת, 11 באפריל 2011. רויטרס
כמה שעות קודם: דרידר בדרכה להפגנה היום ברכבת מאביניון לפריז/רויטרס

לקראת כניסת החוק החדש לתוקף, הופץ בשבוע האחרון במשטרת צרפת חוזר המדריך את השוטרים כיצד לאכוף אותו. בין היתר, הובהר כי הם אינם רשאים לדרוש מאשה להסיר את כיסוי הראש ברחוב, וכי עליהם ללוות אותה לתחנה, ושם לתבוע ממנה להסירו לצורכי הזדהות. עוד מוסבר לשוטרים כי החוק אינו תקף בתוך מכוניות פרטיות - שם מותר לעטות בורקה ללא חשש. עם זאת, מזכיר המסמך, בהחלט ניתן לטפל גםן במקרים כאלו - במסגרת חוקי הבטיחות בנהיגה.

יש לציין כי בקרב רבים מהמוסלמים המתונים בצרפת, התקבל החוק בהבנה, וארגונים מוסלמיים רבים אף פעלו למנוע הפגנות היום. "כבר ניהלנו את הוויכוח שלנו על החוק, וכעת עמדתנו ברורה", אמר היום לרויטרס דובר המועצה המוסלמית הצרפתית העליונה. "אנחנו מכבדים את החוק הצרפתי במאת האחוזים". אגב, לפי ההערכות, מתוך כחמישה מיליון מוסלמים בצרפת, רק כ-3,000 נשים לכל היותר עוטות בפועל כיסוי ראש מהסוג המסתיר את כל הפנים.

אשה מוסלמית עוטה כיסוי ראש מסוג "ניקאב" בפרבר סנט דני של פריז, צרפת, 2 באפריל 2011. רויטרס
קניות עם ניקאב בפרבר סן דני של פריז/רויטרס

אולם בכל זאת, עבור מוסלמים צרפתים רבים, מדובר בעניין עקרוני. "זו לא פרובוקציה", הסבירה קנזה דרידר, אחת הנשים שנעצרו, לפני מעצרה. "יש לי תעודת זהות, ואציג אותה אם ידרשו ממני להזדהות. אני רק מיישמת את זכויות האזרח שלי, לא מבצעת פשע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully