וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מפנה עורף לעוד שותף במזה"ת: נשיא תימן

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי בשבוע האחרון חל מהפך בעמדת הממשל כלפי עלי עבאללה סאלח, שותף נאמן למלחמה באל-קאעדה, וכעת סבורים שם כי הוא לא יצליח להביא בעצמו רפורמה, ועליו לפרוש

זה סופו של כל מנהיג ערבי? כמו במקרה של נשיא מצרים חוסני מובארק לפניו, ארצות הברית מפנה עורף לעוד אחד מבעלי בריתה הקרובים ביותר במזרח התיכון: נשיא תימן, עלי עבדאללה סאלח. כך מדווח היום (שני) ה"ניו יורק טיימס", המצטט גורמים רשמיים, הן בארה"ב והן בתימן. לפי הדיווח, בוושינגטון הגיעו למסקנה שסאלח, שכסאו מתנדנד לאחר יותר מחודשיים של התקוממות נגד המשך שלטונו בן ה-32 שנים ושרשרת פרישות של בכירים בממשל ובצבא, לא יצליח לממש את הרפורמות שדורשים המפגינים במדינה, ולכן עליו לסיים את תפקידו.

עד כה נמנעו בממשל האמריקאי מהבעת ביקורת פומבית על סאלח או מתמיכה גלויה בהתקוממות נגדו, בעיקר בשל היותו שותף צמוד ונאמן במלחמה נגד התעצמות אל-קאעדה במדינה. היחס הסלחני לתימן - כמו גם לבחריין, בעלת ברית צבאית נוספת של ארה"ב - עורר ביקורת בינלאומית על ארה"ב, שהואשמה בצביעות על רקע הפניית העורף למובארק או המתקפה הצבאית על שליט לוב, מועמר קדאפי. אולם על פי הדיווח, הלוך הרוחות בוושינגטון החל להשתנות בשבוע האחרון.

הגישה הזו אמנם טרם זכתה לביטוי פומבי, אולם בשיחות דיפלומטיות, גורמים אמריקאיים מבהירים כעת לעמיתיהם בעולם כי ארה"ב סבורה שסאלח צריך לפרוש. גורם רשמי בתימן הסביר כי הגישה האמריקאית השתנתה לפני כשבוע, כשסאלח עצמו החל במגעים עם האופוזיציה על מציאת דרכים להעברה מסודרת של השלטון. המגעים הללו, בינתיים, מצויים במבוי סתום.

צעדת המחאה הלילית הסתיימה בפציעתם של מאות

בשטח, בינתיים, נמשכות ההפגנות ההמוניות נגד שלטונו סאלח, ולפחות 409 בני אדם נפצעו הלילה בעיר חודיידה שבמערב המדינה, כאשר כוחות הביטחון פיזרו באלימות צעדה המונית. אלפי בני אדם מחו בעיר על מותם של שני מפגינים שנהרגו אתמול, ועדי ראייה דיווחו כי לעבר הצועדים נורתה אש חיה, וכי השוטרים השתמשו נגדם בגז מדמיע. אחרים הוכו באלות ופונו לבית החולים כשהם סובלים מחבלות חמורות.

הפגנה נגד שלטונות תימן מחוץ לאוניברסיטת צנעא, 30 במרץ 2011. רויטרס
ההפגנות נמשכות כבר יותר מחודשיים/רויטרס

הצעדה תוכננה לשעה 02:00, ויצאה לעבר הארמון הנשיאותי בעיר השוכנת על שפת הים האדום. מארגניה מחו על מותם של שני המתים שנורו מאש שוטרים בעיר תאיז, בהפגנה שבה נפצעו אתמול מאות בני אדם נוספים. הארמון בחודיידה הוא אחד ממשכניו הרבים של הנשיא עלי עבדאללה סאלח, נגדו קמה מחאה עממית לפני כחודשיים בדרישה לסיום שלטונו בן 32 השנים. ההפגנות נגדו הובילו למותם של כמאה בני אדם עד כה. ככל הנראה, סאלח לא שהה בארמון בעת שצעדו לעברו המפגינים.

עדי ראייה דיווחו לסוכנות הידיעות רויטרס כי כוחות הביטחון נערכו בחודידה כדי למנוע מהצועדים מלהגיע אל הארמון. "הם החלו לירות באוויר", אמרו, וסיפרו כי רבים מהשוטרים עטו לבוש אזרחי, ונחשפו רק לאחר שהחלו לרסס את המפגינים בגז מדמיע. רופאים בבית החולים בעיר אמרו כי לפחות תשעה אנשים נפצעו מירי ו-350 אחרים נפגעו משאיפת גז מדמיע. להערכת הרופאים, חמישים אחרים, שנפגעו מאלות, הוכו על-ידי השוטרים הסמויים שהסתוו בין אלפי הצועדים.

עדכון ראשון: 4:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully