וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלטון בתימן מתפורר, הנשיא בשלו: "העם איתי"

במחאה על טבח 55 המפגינים ביום שישי, הודיעה שורת שרים, שגרירים וגנרלים על התפטרותם ותמיכתם באופוזיציה - ובהם גם ראש השבט של הנשיא סאלח עצמו, שמסתמך כעת רק על נאמנות הצבא

התפוררות של מוסדות השלטון, בדומה מאוד למה שהתרחש בחודש שעבר בלוב - זה הרושם שמתקבל מפרטי המידע הזורמים בימים האחרונים מתימן, שם נמשכות במלוא העוז ההפגנות הנרחבות נגד שלטונות המדינה הענייה, שאינן פוסקות זה כחודשיים. בזה אחר זה, הודיעו היום (שני) ואתמול שורה של גורמים בכירים במדינה על זניחת הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, ועל תמיכתם באופוזיציה - כשהעילה העיקרית היא מחאתם על טבח 52 המפגינים על ידי הצבא ביום שישי האחרון בבירה צנעא.

הפגנה נגד השלטון בצנעא בירת תימן, 21 במרץ 2011. רויטרס
חייל בצבא תימן שהצטרף למפגינים היום בצנעא/רויטרס

בין המתפטרים: שורה של שרים (אתמול כבר פיטר סאלח את הממשלה כולה ומינה אחרת במקומה), שלושה גנרלים בצבא, סגן יו"ר הפרלמנט ושורה של שגרירים - בין היתר באו"ם, בירדן, בסוריה, בערב הסעודית ובכוויית. אלו מצטרפים לשורה ארוכה של מנהיגים שבטיים ודתיים שכבר הודיעו על תמיכתם באופוזיציה, הממשיכה לתבוע את עזיבתו המיידית של הנשיא בתום 32 שנות שלטון, ואינה מסתפקת באף הבטחה לרפורמה.

על כל אלו נוספה אתמול המכה הקשה ביותר שספג סאלח עד כה: חאדר אל-אחמר, מנהיג שבט חאשד - שבטו של סאלח עצמו - הודיע כי הוא מתייצב גם כן לצד תנועות האופוזיציה בקריאה להתפטרות הנשיא. פרשנים ומומחים לתימן העריכו בימים האחרונים כי סאלח איבד למעשה את כל מוקדי הכוח שלו במדינה, מלבד אחד - הצבא.

הפגנה נגד השלטון בצנעא בירת תימן, 21 במרץ 2011 תימן הפגנה צנעא. רויטרס
צנעא, היום/רויטרס

צרפת: התפטרות סאלח "בלתי נמנעת"

אולם בדומה למצבו של שליט לוב, מועמר קדאפי, גם סאלח ממשיך להיאחז בכוח בכסאו. היום, על רקע שורת הפרישות, אמר סאלח כי הוא "מחזיק מעמד". לפי דיווח רשת "אל ערבייה", סאלח אמר כי "רוב העם" עדיין תומך בו. מעט אחריו דיבר גם שר ההגנה התימני, מוחמד נאסר עלי, והבהיר כי הצבא תומך בסאלח, ויגן עליו "מכל ניסיון הפיכה". במקביל, פרסמה מועצת ההגנה הלאומית, המורכבת מראשי הצבא ומסאלח עצמו, הודעה בה הובהר כי הצבא "לא יהסס לפעול כדי למלא את חובתו, לעמוד מול כל נסיון הפיכה נגד הלגיטימיות החוקתית".

גם במישור הבינלאומי מסלימה הנימה כלפי סאלח: אם עד כה הסתפקו מדינות העולם בדרישה לרפורמה דמוקרטית בתימן וקריאה "לשמור על איפוק", כעת כבר מתחילות להופיע דרישות מפורשות לעזיבתו של סאלח. גם כאן, כמו במקרה לוב, נוטלת צרפת את ההובלה. שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, אמר היום בבריסל כי במצב שנוצר, התפטרותו של סאלח היא "בלתי נמנעת". נותר לראות כיצד תגיב ארצות הברית, שסאלח הוא בעל ברית קרוב שלה במאבק נגד ארגון אל-קאעדה, שקנה אחיזה בחלקים מתימן.

* בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully