וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: "לא ברור מתי תושג שליטה במשבר הגרעין"

מים רדיואקטיביים שדלפו מהכורים בפוקושימה לים אילצו את העובדים לצמצם את הזרמת המים לקירור. מנכ"ל החברה המפעילה את התחנה אושפז עקב "עייפות ולחץ". ארה"ב שולחת רובוטים לסיוע

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

עובדי תחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י" שביפן החלו הלילה (רביעי) לערום שקי חול ולהניח מחסומי בטון סביב תעלות ניקוז מי הקירור של הכורים, שמים רדיואקטיביים החלו לדלוף מהם אל הים. המים בשלושה מתוך ששת הכורים החלו להציף אותם והם קרבים גם לחדרי המשאבות, אותן מנסים עובדי הכור לתקן מאז שנפגעו ברעידת האדמה והצונאמי. קרוב לשלושה שבועות מתחילת המשבר הגרעיני, סיומו עדיין לא נראה באופק. "אנחנו לא במצב שבו ניתן לקבוע מתי המצב יהיה תחת שליטה", אמר הלילה מזכיר הממשלה היפני, יוקיו אדאנו.

עדות נוספת לחומרת המצב ניתנה היום עם הודעת חברת החשמל של טוקיו (TEPCO) המפעילה את תחנת הכוח, כי מנכ"ל החברה, מסטאקה שימיזו, אושפז בבית חולים עקב "עייפות ולחץ". לא נמסרו פרטים נוספים על מצבו הרפואי, מלבד זאת שמצבו נובע מ"עבודה מוגזמת". שימיזו לא נראה בציבור מאז 13 במרץ, יומיים אחרי האסון, אז התנצל בפומבי על הנזקים בתחנה.

חברת TEPCO הודיעה היום כי תתייעץ עם הממשלה וכן עם התושבים המקומיים, כדי להחליט אם להפעיל מחדש את כורים 5 ו-6 בתחנה, כמו גם את ארבעת הכורים בתחנה השכנה, "פוקושימה דיאיני", שנסגרו לאחר הצונאמי ולא ניזוקו. יו"ר החברה, טסונהיזה קטסומאטה, הוסיף כי הכורים 1-4 בתחנת "דיאיצ'י" ייסגרו לצמיתות לאחר שיסתיימו המאמצים הנמשכים לצנן אותם.

תינוק עובר בדיקה לאיתור קרינה בעיר פוקושימה, יפן, 24 במרץ 2011. רויטרס
בדיקות לאיתור קרינה באזור פוקושימה/רויטרס

בינתיים, ארצות הברית וצרפת נרתמות כדי לסייע ליפנים להילחם במשבר. פיטר ליונס, הממונה על הגרעין במשרד האנרגיה האמריקאי, אמר אמש בדיון בסנאט בוושינגטון כי רובוטים לזיהוי קרינה יישלחו ליפן ויופעלו בתחנץ פוקושימה. דובר של המשרד הוסיף כי המערכות הרובוטיות, הנמצאות דרך קבע במעבדה באיידהו, תישלח ליפן עם כמה מצלמות חסינות קרינה. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, יהיה מחר המנהיג הראשון המבקר ביפן מאז האסון. יצטרפו אליו שני מומחי גרעין צרפתיים שייעצו לחברת TEPCO. בתוך, כך, עודכן היום המניין הכולל של הרוגים ונעדרים באסון הצונאמי, שחצה את גבול ה-28,000.

פי 3,355 יוד רדיואקטיבי במי הים

לפי הדיווחים מהיממה האחרונה, המים המוזרמים לכורים בניסיון לקרר את מוטות הדלק הגרעיניים מכילים פי ארבעה מכמות הקרינה אליה מורשים להיחשף העובדים הממוגנים במהלך שנה שלמה. הנזילה החמורה ביותר היא בכור מספר 2 בתחנה, בו המים מילאו את תעלות הניקוז עד לגובה מטרים ספורים מהסף העליון. אתמול נעשה ניסיון להפחית את כמות המים בהם נעשה שימוש לקירור, אך בעקבות זאת עלתה בו הטמפרטורה.

צילום ארכיון מ-2010 של חדר הבקרה של כור מספר 3 בתחנת הכוח פוקושימה דיאיצ'י, יפן. AP
ישנים במדרגות, תחת שמיכת עופרת. עובדי התחנה/AP

במי הים שבאזור התחנה נמדדה כמות יוד רדיואקטיבי בריכוז הגבוה פי 3,355 מהכמות המותרת - אולם הרשויות הרגיעו כי הדיג באזור פסק מאז האסון. למרות זאת, הנתון זה מהווה מקור לדאגה עבור מדינה שחלק ניכר מהמזון שאוכלים תושביה מגיע מהים. מקור נוסף לדאגה הוא הפלוטוניום שהתגלה בימים האחרונים באדמה באזור התחנה.

בעקבות ההתפתחויות האחרונות החליטו הרשויות היפניות להפחית מעט את כמויות המים המוזרמים לכורים, אם כי נמסר שקירור הכורים עדיין נמצא בראש סדר העדיפויות, גם תוך נטילת סיכון לזיהום מי הים. "העדיפות העליונה שלנו היא קירור הדלק על מנת למנוע נזק נוסף", אמר בכיר ברשות הבטיחות הגרעינית. "אנחנו יכולים לנסות לווסת את כמות המים על מנת להגביל את הדליפה".

המשלחת הישראלית ביפן אחרי רעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. דובר צה"ל
הרס באזור שנפגע מהצונאמי, שתועד על ידי משלחת הסיוע של צה"ל/דובר צה"ל

בתוך כך, פורסמו בימים האחרונים עדויות קשות לגבי תנאיהם של מאות העובדים בתחנה. לפי פרטים שפירסם קאזומה יוקאטה, מפקח של סוכנות הבטיחות בגרעין, העובדים ישנים בחדרי הדיונים, במסדרונות ובחדרי המדרגות, עם מזרנים ושמיכות עופרת כדי לחסום קרינה, ואוכלים רק שתי ארוחות צנועות ביום. "בכי הוא חסר תועלת", כתב אחד העובדים באימייל. "אנחנו בגיהנום עכשיו, וכל שנותר לנו הוא לנסות ולזחול מעלה אל גן העדן".

עדכון ראשון: 4:25

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully