וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה תקיפה בלוב

מועצת הביטחון של האו"ם הכריזה על שמי לוב כאזור האסור לטיסה ואמרה כי "תשתמש בכל האמצעים האפשריים" כדי להגן על אזרחי לוב. בנו של קדאפי: לא פוחדים מהחלטת האו"ם

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה הלילה (שישי) בעד ההצעה להכריז על שמי לוב כאזור האסור לטיסה. זאת על מנת להגן על האזרחים במדינה מפני הפצצות של כוחותיו של שליט לוב מועמר קדאפי. עוד הוחלט כי יינקטו "כל האמצעים האפשריים" על מנת להגן על תושבי לוב, החלטה שפירושה אישור מתקפה אווירית על כוחות הביטחון תומכי קדאפי. 10 מדינות, בהן ארה"ב, הצביעו בעד, וחמש מדינות נמנעו בהן, רוסיה, סין וגרמניה. אף מדינה לא הצביעה נגד ההחלטה.

סייף אל-איסלם קדאפי, בנו של שליט לוב מועמר קדאפי, אמר בתגובה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם כי לוב "אינה מפחדת" ממתקפה נגדה. "אתם לא תעזרו לתושבי לוב אם תפציצו את ארצנו. אתם רק הורסים את לוב", אמר בראיון לרשת ABC.

לאחר ההצבעה באו"ם, מסר מקור בממשלת איטליה לסוכנות הידיעות רויטרס, כי איטליה תהיה מוכנה להכשיר את בסיסיה הצבאיים לאכיפת האיסור על טיסה מעל שמי לוב. לאיטליה בסיס של חיל האוויר באי סיציליה, שמספק שירותי לוגיסטיקה לצי השישי של צבא ארה"ב. בסיס זה הוא בסיס נאט"ו הקרוב ביותר ללוב שיכול לשמש לתקיפה, ועל פי ההערכות, תקיפה שכזו יכולה להתרחש בתוך מספר שעות.

רשת "אל ג'זירה דיווחה, כי מפגינים מתנגדי משטר בעיר בנגזי הגיבו בשמחה למשמע דבר הצבעת מועצת הביטחון. עוד דווח, כי אלפי מפגינים ירו יריות באוויר, הדליקו זיקוקים ונופפו בדגלים ברחבי העיר.

סטודנטים בבנגזי מפגינים בקריאה לעולם לאכוף אזור אסור לטיסה בלוב. Nasser Nasser, AP
המורדים בלוב קיבלו את הבשורה בשמחה רבה/AP, Nasser Nasser

אך השמחה לא דבקה בתומכיו של קדאפי ושלטונו הגיב במתינות לדברים. סגן שר החוץ הלובי, חאלד קאים, כינס מסיבת עיתונאים זמן קצר לאחר ההצבעה במועצת הביטחון ואמר כי "אנו אסירי תודה לחמש המדינות שנמנעו בהצבעה: סין, רוסיה, הודו, ברזיל וגרמניה. למעשה, לפני החלטת המועצה יצרנו קשר עם מספר מדינות אירופאיות ואמרנו להן שאנחנו נקבל בכל מקרה כל החלטה של מועצת הביטחון".

קאים הוסיף, כי "עם זאת, עלי להתמקד בשני אלמנטים בהחלטה: הראשון הוא ההגנה על האזרחים. אנחנו מברכים על כך. אנו מברכים גם על האלמנט השני בהחלטה שנוגע ליושרה והאחידות הטריטוריאלית של לוב, שהיא חשובה מאוד. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שהאתגר שעומד עכשיו בפני מועצת הביטחון הוא לוודא שהמורדים לא יקבלו תמיכה על ידי חימוש, כיוון שמדינה שתעשה כך, תתמוך במלחמת אזרחים בלוב. לבסוף, אנחנו נתמודד באופן חיובי עם ההחלטה".

שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, שארצו נמנעה בהצבעה, התייחס אף הוא להחלטה ואמר כי היא "מלאת סיכונים", וכי חיילי גרמניה "לא ייקחו חלק במבצע צבאי בלוב".

עדכון ראשון: 8:30.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully