וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי משלים כיבוש לוב: "עניין של 48 שעות"

המורדים נותרו מבוצרים בשתי ערים: מיסרתה, שמופגזת היום בכבדות, ובנגזי, שגם אליה קרבים כוחות השלטון. בנו של קדאפי: "גם אם המערב יחליט על סגר אווירי, זה יהיה כבר מאוחר מדי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: רן צימט; קריינות: אביב אברמוביץ')

בעוד מנהיגי העולם מתקשים כבר שבועות להגיע להחלטה מוסכמת בעניין פעולה בלוב, נראה כי בתוך זמן לא רב כבר לא יהיה טעם לפעולה כזו: כוחותיו של השליט מועמר קדאפי הולכים ומשלימים את כיבושה המחודש של המדינה מידי המורדים, המתבצרים בשני מוקדים עיקריים: במזרח - בנגזי, העיר השנייה בגודלה במדינה שאותה הפכו המורדים למפקדתם; ובמערב - מיסרתה, העיר השלישית בגודלה במדינה.

מיסרתה, הנמצאת כ-200 קילומטרים ממזרח לבירה טריפולי, כבר נתונה היום (שלישי) להתקפה רבת עוצמה, והיא מופגזת על ידי טנקים וארטילריה. דווח כבר על לפחות חמישה הרוגים בהפגזות. "מפגיזים אותנו משלושה צדדים", אמר אחד התושבים לרויטרס, "אך הם טרם נכנסו לעיר".

מורדים לוביים יורים אש נגד מטוסים בעודם נמלטים מאג'דבייה לבנגזי, 15 במרץ 2011. רויטרס
כוחות מורדים יורים אש נגד מטוסים תוך שהם נסוגים מאג'דבייה לבנגזי, אתמול/רויטרס

אשר לבנגזי, כוחותיו של קדאפי טרם הגיעו אליה, אולם הם ככל הנראה קרובים. סייף אל איסלם קדאפי, בנו של השליט, אמר היום בראיון לתחנת טלוויזיה צרפתית כי הכוחות הנאמנים לשלטון קרובים לעיר, וכי "הכל ייגמר בתוך 48 שעות". בהתייחסו לאפשרו שמעצמות המערב יחליטו בכל זאת על אכיפת אזור אסור לטיסה במדינה, אמר כי "גם אם יוחלט על כך, זה כבר מאוחר מדי".

השלטונות מבטיחים חנינה למורדים שייכנעו

בימים האחרונים הגיעו לבנגזי אחרוני כוחות המורדים שנסוגו מהערים האחרות במזרח המדינה, שנכבשו מחדש על ידי קדאפי בזו אחר זו - ראס לנוף, ברגה, ואתמול נפלה גם אג'דבייה. צבא לוב פרסם היום הודעה הקוראת לתושבי בנגזי להניח את נשקם, ואף פיזר בעיר עלונים המבטיחים לתושבים חנינה אם ייכנעו - אך האווירה בעיר נחושה, וכמה וכמה תושבים שהתראיינו היום אמרו כי יילחמו לצד המורדים "עד הניצחון", גם אם הדבר יהיה כרוך במרחץ דמים. עקב הלחימה העזה במזרח המדינה, הודיע היום ארגון "רופאים ללא גבולות" הבינלאומי כי הוא מפנה את אנשיו מבנגזי.

שליט לוב מועמר קדאפי בנאום טלוויזיוני, 15 במרץ 2011. רויטרס
"רוצים לתקוף אותנו? רק תנסו". קדאפי מתראיין לטלוויזיה האיטלקית, אתמול/רויטרס

במישור הבינלאומי, נמשכים הגינויים הפומביים מכל עבר למהלכיו של קדאפי - אך ללא כל פעולה מעשית. אתמול הסתיימה פסגת שרי החוץ של מעצמות הג'י-8, עדיין ללא החלטה על אזור אסור לטיסה בלוב - והצרפתים, שמנסים להוביל את המהלך, מתחילים להתייאש. "כבר מאוחר מדי", הודה היום שר החוץ הצרפתי לשעבר, ברנאר קושנר. "אנחנו יודעים כבר שלושה שבועות על גורלו העגום של העם הלובי, ועל כל האנשים שמתים - ולא עשינו כלום".

קדאפי גיחך אתמול על הכישלון הבינלאומי להגיע להחלטה בנושא, בראיון לתחנת טלוויזיה איטלקית, והמשיך לנגח במיוחד את את צרפת: "לתקוף את לוב? אנחנו נהיה אלו שתוקפים אתכם! ניצחנו אתכם באלג'יריה, ניצחנו אתכם בווייטנאם. רוצים לתקוף אותנו? רק תנסו".

פליטים שנמלטו מלוב חולפים בסופת חול בגבול טוניסיה, 15 במרץ 2011. AP Photo/Emilio Morenatti, AP
פליטים שנמלטו מהקרבות חולפים בסופת חול בגבול לוב-טוניסיה/AP, AP Photo/Emilio Morenatti

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully