וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי תוקף את מעוז המורדים: "ייכנעו ללא קרב"

מטוסים החלו להפגיז את העיר בנגזי במזרח לוב, בה נמצאת מפקדת המורדים. דיווח: עשרות נשים וילדים נטבחו בעיר אג'דבייה. בניו יורק, מאמץ אחרון של צרפת להוביל החלטה במועצת הביטחון

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

לפי שורת דיווחים שמגיעים היום (חמישי) ממזרח לוב, נראה כי כוחותיו של שליט המדינה, מועמר קדאפי, החלו במתקפה על העיר בנגזי, השנייה בגודלה במדינה, בה יושבת בחודש האחרון מפקדת המורדים נגד שלטונו.

כוחות צבא הנאמנים לקדאפי שכבשו את העיר אג'דבייה במזרח לוב, בתמונות שסיפקו שלטונות המדינה, 16 במרץ 2011. רויטרס
טנק של נאמני קדאפי מתקדם לעבר בנגזי/רויטרס

הטלוויזיה הלובית הממלכתית דיווחה היום כי כוחותיו של קדאפי כבר השתלטו על מסוף הנפט זווייתינה הסמוך לבנגזי, ובמקביל, החלו הפגזות אוויריות של יעדים בעיר, בהם בין היתר שדה התעופה שלה. ארגון הצלב האדום הבינלאומי הודיע הלילה כי הוא מפנה את אנשיו מהעיר, מחשש שתיכבש בקרוב.

מלבד בנגזי, נותרו ממזרח לה עוד שלוש ערים מרכזיות שנמצאות בשליטת המורדים: אל-ביידה, אל-טוברוק ודרנה. במערב המדינה, שולטים עדיין המורדים רק בעיר מיסרתה, השלישית בגודלה במדינה, הנמצאת בשבוע האחרון גם היא תחת מתקפה, ואתמול הופגזה בכבדות. היום דיווחה הטלוויזיה הממלכתית של לוב כי הכוחות הנאמנים לקדאפי השלימו את כיבושה, וכעת הם "מטהרים אותה מגורמים עברייניים וכנופיות חמושות" - אולם מדובר ככל הנראה בדיווח שקרי: שלושה תושבים של העיר מסרו לרויטרס כי היא עדיין מוחזקת על ידי המורדים, והמצב בה אף שקט היום יחסית לימים האחרונים. בהמשך פירסם דובר הממשלה הודעה לפיה "השליטה בעיר תושג עד יום שישי בבוקר".

כוחות צבא הנאמנים לקדאפי שכבשו את העיר אג'דבייה במזרח לוב, בתמונות שסיפקו שלטונות המדינה, 16 במרץ 2011. רויטרס
רויטרס נאמני קדאפי חוגגים ניצחון באג'דבייה/רויטרס

בתוך כך, ממשיכים לעלות דיווחים על מעשי טבח שמבצעים כוחותיו של קדאפי בערים שכבשו. רשת הטלוויזיה "אל ערבייה" דייוחה היום כי בעיר אג'דבייה במזרח לוב, שנכבשה על ידי קדאפי בימים האחרונים, נהרגו בקרבות לפחות 30 נשים, ילדים וזקנים. לדברי עד ראייה שראה את הגופות מובאות לבית חולים, "הם כולם היו אזרחים, לא מורדים". היום דווח על התחדשות הקרבות וההפצצות בעיר, עדות לכך שעוד נותרו בה כיסי התנגדות של המורדים.

"ארה"ב על סף החלטה"

במישור הבינלאומי, החלטה בנושא לוב עדיין מתמהמהת - ויש כבר ספק רב אם יהיה בכלל טעם בה, לנוכח ההתפתחויות המהירות בשטח. מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הודיע אתמול כי מועצת הביטחון מקיימת כעת דיונים ב"נקיטת אמצעים נוספים,
ובכללם הכרזה על אזור אסור לטיסה".

בריטניה וצרפת ממשיכות להוביל את המהלך, והיום הודיעה צרפת כי שר החוץ שלה, אלן ז'ופה, יצא למטה האו"ם בניו יורק כדי לזרז את קבלת ההחלטה. "בהתחשב בדחיפות עבור בני העם הלובי, בייחוד בעיר בנגזי, יצא השר לניו יורק כדי לקדם החלטה מהירה ככל שניתן", נמסר ממשרד החוץ בפריז. בבריטניה, טען שר החוץ וויליאם הייג בנאום בפני הפרלמנט בלונדון כי "דבר אינו עומד בדרכה של ארה"ב לקבל החלטה על אכיפת אזור אסור לטיסה. למעשה, ארה"ב הציעה אף להחמיר את הצעת ההחלטה שגיבשו בריטניה, צרפת ולבנון".

כוחות צבא הנאמנים לקדאפי שכבשו את העיר אג'דבייה במזרח לוב, בתמונות שסיפקו שלטונות המדינה, 16 במרץ 2011. רויטרס
כוחותיו של קדאפי ממשיכים בהתקדמות/רויטרס

ובכל זאת, מארה"ב טרם הגיעה אמירה חד משמעית בנושא. "אנו דנים מאוד ברצינות ומובילים מאמצים במועצה סביב מגוון פעולות שאנו מאמינים שיוכלו להיות אפקטיביים בהגנת האזרחים", אמרה סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם. נדמה כי מי שמציג את המצב באופן המדויק והנואש ביותר הוא סגן השגריר הלובי באו"ם, איברהים דבאשי. "אנו חושבים שהגנרל קדאפי היום יצא מדעתו", אמר אתמול. "אנו מקווים שהקהיליה הבינלאומית תפעל בתוך עשר השעות הקרובות".

אשר לרודן עצמו, הוא ממשיך לפזר הצהרות מלאות ביטחון תחת כל תחנת טלוויזיה רעננה. באחד מכמה ראיונות שערך אמש, הפעם לרשת LBC הלבנונית, הצהיר קדאפי כי הוא משוכנע שבנגזי תיפול לידיו בקלות: "התושבים המתינו זמן רב, נמאס להם. כעת הם אלה שעוזרים להיפטר מהם בכל האזורים. אפילו בבנגזי, האנשים מסייעים להיפטר מהם. אני לא חושב שהולך להיות קרב בבנגזי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully