וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: מאמצי קירור בפוקושימה, הלחץ בכור 3 עולה

אחרי שאתמול נאלצו להפסיק את קירור ששת הכורים הגרעיניים עקב רמות הקרינה הגבוהות, חזרו המסוקים להמטיר מים על הליבות. מניין ההרוגים והנעדרים באסון עלה ל-14,600 - וממשיך לטפס

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק. קריינות: אביב אברמוביץ')

הרשויות ביפן חידשו הלילה (חמישי) את מאמציהן לקרר את מוטות הדלק הגרעיניים בכורים שנפגעו בתחנת הכוח "פוקושימה דיאיצ'י", בעקבות רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את המדינה. מסוקי צבא יפן חזרו לשפוך מים על הכורים, כשעיקר המאמצים מתרכזים כעת בכורים 3 ו-4 בתחנה (מתוך שישה). החברה הודיעה כי הלחץ בכור מספר 3 - היחיד שמכיל מלבד אורניום גם פלוטוניום, ולכן הסכנה הנשקפת ממנו גדולה במיוחד - שב לעלות. בכור 4, הבעיה היא אחרת - התרוקנה בריכת מי הקירור בה טבולים בדרך כלל המוטות הגרעיניים, והם נחשפים לאוויר ומתחממים.

תמונת מצב: הכורים הפגועים בתחנת "פוקושימה דיאיצ'י" (לחצו להגדלה)

כור פוקושימה ביפן. גרפיקה: דור הרשקוביץ, רויטרס
כור פוקושימה ביפן/רויטרס, גרפיקה: דור הרשקוביץ

חברת "טוקיו חשמל" המפעילה את התחנה הודיעה כי בכוונתה להציב קו חשמל חדש במתקן הגרעיני, שיאפשר להפעיל משאבות להעברת נוזלי קירור לצינון הכורים שנפגעו, כדי למנוע את התכת ליבותיהם. לא נמסר מתי ייעשה הדבר.

בתוך כך, סוכנות הידיעות קיודו דיווחה כי ארצות הברית שלחה מטוס ללא טייס לטוס בגובה רב מעל הכורים הגרעיניים, ולצלם אותם במצלמות אינפרה-אדום. "התמונות שיצלם המטוס יוכלו לספק רמזים טובים לגבי המתרחש בתוך הכור", נמסר.

מסוק אוסף מים לקירור הכור בפוקושימה. רויטרס
מסוק אוסף מי ים כדי לפזרם מעל התחנה/רויטרס

אובמה הבטיח לסייע

מזכיר הממשלה היפנית הודיע כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה שוחח בטלפון עם ראש ממשלת יפן, והצהיר על נכונות ארצו לסייע ליפן בכל דרך אפשרית. ארה"ב הציעה לשלוח מומחי גרעין לתחנת הכוח הגרעינית, כדי לעזור בתיקון התקלה החמורה במקום. כו כן, הביע אובמה את נכונותו לסייע גם בשיקום ארוך הטווח של יפן.

בינתיים, מצפון לכורים בפוקושימה, נמשך המבצע העצום לאיתור ניצולים נוספים באזורים שנפגעו קשות על ידי הצונאמי. ביממה האחרונה אמנם דווח על כמויות גדולות של מזון ואספקה שהגיעו לאזור האסון בהצלחה, אך מנגד, הטמפרטורות צונחות ושלג יורד לסירוגין ומקשה מאוד על מאמצי החילוץ. צוותי הרפואה מדווחים כי הקור מגביר מאוד את התחלואה במקלטים שבהם משוכנים כ-450 אלף פליטים. כ-850 אלף בני אדם עדיין מנותקים מחשמל בקור המקפיא.

משטרת יפן הודיעה הבוקר כי המניין הרשמי של הרוגים ונעדרים באסון הצונאמי עומד כעת על 14,650, כ-1,000 יותר מההערכה הקודמת שניתנה רק כמה שעות קודם. לפי ההודעה, 5,321 גופות כבר זוהו, 2,383 פצועים נספרו, ועוד 9,329 בני אדם מוגדרים נעדרים. עם זאת, מוערך כי המספרים עוד ימשיכו לטפס, ככל שיתברר האובדן באזורים נרחבים שנחרבו לחלוטין ועדיין אין מידע מסודר לגביהם. לפי ההערכות המקומיות באזור האסון, עוד כמה עשרות אלפי בני אדם נעדרים.

יפן מנסה להתאושש מרעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. AP
מימדי ההרס ממשיכים להיחשף/AP

האסון גם ממשיך להשפיע על הכלכלה: מדד הניקיי ממשיך בצניחתו, ועם פתיחת המסחר היום בבורסה בטוקיו, ירד בעוד 3.6%. אחד הסימנים הבולטים ביותר לעומק המשבר ניתן אתמול, כשקיסר יפן אקיהיטו ערך לראשונה בהיסטוריה פנייה טלוויזיונית לעם היפני, בה אמר כי הוא "מודאג ביותר" אך גם קרא לעם "לא לאבד תקווה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully