וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפניקה מאסון גרעיני מסיטה תשומת הלב מהניצולים”

בזמן שגורמים שונים בעולם מתריעים כי יפן על סף קטסטרופה גרעינית, במדינה טוענים כי ישנם איומים גדולים יותר על הניצולים מרעידת האדמה והצונאמי, כמו הקור הכבד והגישה למים נקיים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

בזמן שהמומחים ביפן ממשיכים במאמצים לטפל בבעייה בכור, באמצעים שונים, מומחי בריאות מזהירים כי הפניקה מפני דליפה רדיואקטיבית עלולה להסיט את תשומת הלב מפני איומים גדולים יותר על הניצולים מרעידת האדמה והצונאמי, כמו הקור הכבד והגישה למים נקיים.

מלבד החרדה הגרעינית, ממשיכה יפן להיות שקועה במבצע ההצלה באזור האסון, בניסיונות למצוא עוד ניצולים בין ההריסות ובניסיון לספק מזון וציוד חימום למאות אלפי הפליטים. במרכזי הפינוי מצטופפים המונים בתנאים קשים, והחשש הגדול הוא מפני אסון הומניטרי נוסף.

יפן מנסה להתאושש מרעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. AP
החשש הגדול הוא מפני אסון הומניטרי נוסף/AP

שליח וואלה! ביפן, בועז ווליניץ, דיווח אתמול כי למרות שהרשויות היפניות מנסות לשדר תחושה של שליטה במצב, ולהפעיל את המשק ואת מערכת החינוך כסדרן, בפועל, האזרחים מרגישים בהלה וחשש גדול, ורבים מהם ממשיכים במנוסתם הרחק ככל האפשר מאזורי הדליפה. "הם מנסים להרגיע אותנו שלא ניכנס לפאניקה – אבל למרות פנינו הרגועים, אנחנו לחוצים", אמרה לוואלה! חדשות יסקו קוקוגו, אם לשניים מטוקיו.

"אנשים רבים איבדו את התרופות שלהם בצונאמי", הסביר אתמול לרויטרס ד"ר טקנורי ווטנבה, רופא בצלב האדום. "קר היום, אז חלק מהאנשים חלו ולוקים בשלשול ובמחלות אחרות". איומו ימזאקי, ניצולה מהצונאמי, סיפרה על שגרת יומה: "אנחנו מקבלים קערת מרק או פרוסת לחם וחולקים אותה בין שלושה אנשים, וגם כמה חטיפים. לעתים נדירות אנו מקבלים אורז לבן, אז אני קצת מודאגת לגבי הבת שלי שלא מקבלת תזונה מספקת, אבל זה טוב יותר מלא לאכול דבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העולם מתריע: "יפן על סף קטסטרופה גרעינית"

שישה ימים אחרי הרעש והצונאמי, ויפן עדיין לא מצליחה להתגבר על התקלות בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י". הממשלה אמנם ממשיכה להדגיש כי הקרינה שדלפה עד כה אינה מהווה כל סכנה, אבל מנגד, סכנת ההתכה עדיין קיימת, ועלולה לגרום לדליפה עתידית של קרינה בכמויות גדולות בהרבה. נכון לאתמול, עובדי תחנת הכוח כבר עומלים על צינון, בעזרת מי ים, של כל ששת הכורים בתחנה: לאחר התקלות בכורים 1 עד 4, היום דווח כי גם בכורים 5 ו-6 נעשים מאמצי קירור, אולם לא הוסבר מדוע.

החברה המפעילה את התחנה הודיעה אתמול כי העדיפות הגבוהה ביותר ניתנת כעת למאמצים לצנן את כור מספר 3, משם נפלטות כמויות הקרינה הגבוהות ביותר. גם בכור מספר 4, נמסר, המצב עדיין בעייתי, משום שהפיצוץ שאירע בו אתמול פער שני חורים במעטפת שלו וחשף את הדלק הגרעיני לאוויר. עוד נמסר, כי רמת הלחץ בכור מספר 2 ירדה, אך עדיין לא ברור אם הדבר נובע מהתקררות, או מכך שגם בו נפער חור.

אולם אמש הודיעו מפעילי המתקן בפוקושימה כי כשלו הניסיונות לצנן מהאוויר בעזרת מסוק את כור מספר 3. טייסי המסוק קיבלו הוראה לחזור לבסיסם, בשל רמות גבוהות של קרינה שנפלטו מהאתר, ומחר הם ישובו למקום, בניסיון נוסף להטיל מים על מעטפת הכור הלוהטת, בניסיון לצנן אותה ולמנוע את התכתה.

"התסריט הגרוע ביותר אינו רק אפשרי, אלא אף סביר"

הרשויות היפניות ממשיכות להדגיש בכל לשון שאין כל סכנה עקב הקרינה שדלפה, אך בעולם, כך נראה, מתחילים יותר ויותר לפקפק בכך. כמה וכמה מדינות הורו היום לאזרחיהן לעזוב את יפן, תוך הדגשת האסון שעלול עדיין להתרחש, ואת הדברים סיכם נציב האנרגיה של האיחוד האירופי, גונתר אוטינגר, שבדברים שנשא בפרלמנט האירופי העריך כי העניינים יוצאים מכלל שליטה: "ייתכן אירוע קטסטרופלי בשעות הקרובות, שיהווה איום על חיי האנשים במדינה. מערכות הקירור עדיין אינן עובדות, וכתוצאה מכך, אנחנו עומדים בין אסון לאסון גדול".

שרת איכות הסביבה בממשלת צרפת, נטלי קושוסקו-מוריזה, נקטה אף במילים חריפות יותר: "התסריט הגרוע ביותר בתחנת הכוח בפוקושימה אינו רק אפשרי, אלא אף סביר"

לעומתם, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוקייה אמאנו. אמר טרם צאתו ליפן כי אמנם "הבעיה מאוד רצינית", אך ציין כי הוא זקוק ליותר מידע מהרשויות על מנת להעריך את הנזק. כמו כן אישר מנכ"ל סבא"א כי נגרם נזק לליבתם של שלושה כורים במתקן בפוקושימה. כשנשאל אמאנו מה תגובתו להתבטאות של נציב האנרגיה של האיחוד, אמר כי "מוקדם מדי לקבוע שהאירועים יצאו מכלל שליטה. מפעילי האתר הגרעיני עושים כל שביכולתם על מנת להחזיר את הביטחון לאזור".

במקביל, הפנטגון הודיע כי ארצות הברית המליצה לאזרחיה המתגוררים ברדיוס של 80 ק"מ מפוקושימה להתפנות, או לתפוס מקלט בתוך הבית. גם בריטניה המליצה לאזרחיה המתגוררים בטוקיו ומצפון לה לשקול לעזוב את האזור.

(עדכון ראשון: 22:49, 16.03.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully