וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן לקראת אסון גרעיני - מומחים מסבירים

המשבר הגרעיני בכורים בפוקושימה מחריף, ונראה כי יפן נמצאת בדרכה לאסון. מהם התרחישים האפשריים? מה יקרה אם תהיה דליפה רדיואקטיבית? ואיך ניתן לטפל בפגיעות קרינה? מומחים מסבירים

לחוצים מהמתרחש בכור ביפן ורוצים להבין מה קורה ומה יקרה? פרופסור יגאל רונן, מומחה לגרעין, וד"ר יואב יחזקאלי, בוגר קורסים של המרכז האמריקאי לנפגעי קרינה, ומי ששימש בעבר ראש ענף אב"כ בחיל הרפואה, הסבירו לוואלה! חדשות את המשמעויות של הדליפה הגרעינית ואת התרחישים האפשריים בעתיד הקרוב.

לדברי פרופ' רונן, "ישנן למעשה שתי אפשרויות: המשך המצב הקיים, או התכה בכור, בלי דליפה לאטמוספרה: אם מיכל הפלדה העבה, בו נמצאת ליבת הכור, ייפרץ, ישנו עוד מחסום של פלדה ובטון וגם אותו יהיה צריך לפרוץ. רק אם שניהם ייפרצו - אז תהיה דליפה רדיואקטיבית".

לדברי פרופ' רונן, אם מעטפת הכור תיפגע "ייפלטו חומרים רדיואקטיביים לסביבה. כרגע לא ניתן לדעת מה זה אומר ואיזו השפעה תהיה לכך, כיוון שזה תלוי בכמות המים שהיו בכור, בכיוון הרוח ובעוד כל מני משתנים. יכול להיות שיהיו אנשים שייפגעו מיידית. אמנם לא ברור מה בדיוק יקרה, אבל מה שלא יקרה – זה לא יהיה טוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, הוסיף רונן, כי אם הצוותים יצליחו לשמור על רמת החום הקיימת כרגע בכור למשך עוד כשבוע "הם ייצאו בשלום מהעניין. זה תלוי בכמות הזמן שהכור עבד לפני התקלה, וכמה חומרים רדיואקטיביים יצטברו. בכדי שנוכל לצאת מהאירוע בשלום, צריך להמשיך ולקרר את הכורים במשך שבוע, או 10 ימים".

אם התרחיש הראשון, בו תתקיים דליפה רדיוקאטיבית, יתקיים, אנשים רבים ייפגעו כתוצאה מהקרינה הרעילה. ד"ר יחזקאלי מסביר מהו נפגע קרינה, ומה ניתן לעשות כאשר נחשפים לקרינה רדיואקטיבית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מהו נפגע קרינה?

"נפגע קרינה הוא אדם שנחשף לקרינה רדיואקטיבית. אם זה ממקור קרינה חיצוני לגוף או כתוצאה מחשיפת חומרים רדיואקטיביים שנכנסים לגוף בדרך של מערכת הנשימה. פגיעת קרינה יכולה להתבטא בשתי דרכים עיקריות: בחשיפה למנה גבוהה של קרינה האדם יכול לסבול ממחלת קרינה חריפה שהיא מחלה שעלולה להיות קשה ומסכנת חיים ואף קטלנית בתוך ימים עד שבועות ממועד הפגיעה. ההתבטאות השנייה היא בטווח הארוך וכאן הסיכון הוא לעלייה בהסתברות לחלות בסרטן לאורך שנים".

מה הנזקים המיידים?

"אם מדובר בחשיפה למנה גבוהה של קרינה, יכולים להיות סימנים של פגיעה במערכת העצבים המרכזית, במערכת העיכול או במערכת הדם וכל זה אם מדובר במחלת קרינה חריפה. הפגיעה במערכת הדם יכולה לגרום לדיכוי של מח העצם ולהפסקת ייצור כדוריות הדם והפגיעה במערכת העיכול עלולה לגרום לשלשול קשה ואובדן נוזלים. הסיכון לסכנת החיים תלויה ברמת הקרינה. ככל שרמת החשיפה גבוהה יותר, התסמונות שתיארתי יכולות להיות קטלניות. ברמות חשיפה נמוכות יותר, ניתן להציל חיים על ידי תרופות והשתלת מח עצם".

יפן מנסה להתאושש מרעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. AP
"ברמות חשיפה נמוכות יותר, ניתן להציל חיים על ידי תרופות והשתלת מח עצם"/AP

מהם הנזקים לטווח הארוך?

"הנזק יכול להתבטא בעליית הסיכון הסטטיסטי לחלות במחלות הסרטן. כאשר מדובר בתקלה בכור גרעיני החומרים הרדיואקטיביים העיקריים שנפלטים לאוויר ושאליהם עלולים להיחשף הם יוד רדיואקטיבי וצזיום רדיואקטיבי. היוד הרדיואקטיבי מתרכז בבלוטת התריס, שנמצאת בצוואר ואחראית על חילוף חומרים וחשיפה כזאת עלולה לגרום לסרטן בלוטת התריס לאחר שנים. צזיום וחומרים אחרים בדרך כלל מתרכזים בעצמות ועלולים להביא לסוגים אחרים של סרטן במשך הזמן, כגון סרטן הדם".

האם יש משהו שאפשר לעשות?

"ודאי. ראשית מומלץ להיחשף כמה שפחות, על ידי התרחקות ממקור הקרינה או על ידי הגנה על מערכת הנשימה. זאת הסיבה שביפן פינו תושבים מהאזור שקרוב לכור והנחו תושבים רחוקים יותר להסתגר בבתים ולסגור את החלונות. דרך נוספת היא נטילת כדורי יוד שמטרתם מילוי בלוטת התריס ביוד על מנת למנוע את הקליטה של היוד הרדיואקטיבי. טיפול כזה, אם הוא נלקח בזמן, יכול למנוע את הסיכון שקיים לסרטן בבלוטת התריס".

(עדכון ראשון: 20:39, 16.03.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully