וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח וואלה! ביפן: "בתיה"ס מנסים לפעול כרגיל"

על אף הוראת הממשלה להמשיך בפעילות רגילה במוסדות החינוך, הנוכחות בבתי הספר בטוקיו נשארת דלילה והעסקים בעיר גם הם שוממים. "הם מנסים להרגיע אותנו, אבל אנחנו לחוצים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

על רקע בהלת האסון הגרעיני וניסיונות השיקום מרעידת האדמה והצונאמי, הרשויות ביפן מנסות לשדר "עסקים כרגיל". בתי הספר הציבוריים נשארו היום (רביעי) פתוחים בטוקיו הבירה, זאת לפי הוראת הממשלה. אף על פי כן, ככל שעוברים הימים, יורד מספר התלמידים הפוקדים את בית הספר. בנוסף, ישנם הרבה מורים ששקלו בעצמם בריחה מהירה דרומה או מערבה, אולם נשארו בעיר בגלל התלמידים. בעלי העסקים, כמו המורים, לא מפקירים את "ילדיהם" – גם בימים קשים אלה.

טאקאמה וואגאקי, מורה לאנגלית בן 32, התגורר בקנדה עד לפני שמונה שנים. חטיבת הביניים בה הוא מלמד ממשיכה לפעול כסדרה אך להורים ניתנה הזכות שלא לשלוח ילדיהם ללימודים. "החבר'ה הקטנים לא התרגשו מי יודע מה מהרעידה, אבל כמות התלמידים הממוצעת שלי יורדת בתלמיד אחד בכל יום מאז האסון. חלק מהילדים מתבדחים ואומרים לי: 'חבל שזה לא קרה בדיוק בטוקיו, ככה בכלל לא היינו חייבים להגיע לכיתה".

הפער התפישתי בין היפנים לשאר העולם מובן היטב לטאקאמה, שחונך בתור ילד בעולם המערבי, ומחנך כעת במזרח הרחוק. "כשהיינו ילדים בקנדה תמיד היו אומרים לנו – אנרגיה גרעינית זה הדבר הכי מסוכן בעולם. ביפן הילדים יודעים שמרבית האנרגיה של המדינה מבוססת על אנרגיה גרעינית – ובגלל זה גם הילדים וגם המבוגרים בטוקיו לא מפחדים כל כך מהשפעות הפיצוצים בכור". טאקאמה מודה כי שקל ברצינות את האפשרות להגר מטוקיו, אבל החליט להישאר לצד תלמידיו האהובים.

"כולם יושבים בבית"

סמוך לבית הספר של טאקאמה, ניצב בית קפה ותיק המנוהל על ידי יושיקו טאנאקא. היומיים הראשונים אחרי רעידת האדמה דווקא מילאו את המקום בלקוחותיה הקבועים של טאנאקא – אנשי צווארון כחול מהסביבה, הנוהגים לבלות את שעות הפנאי שלהם במקום. אולם היום, הבילוי פינה את מקומו לפחד והימלטות, ובית הקפה נשאר שומם.

"המצב מאוס בעסק כבר מיום רביעי", אומרת יושיקו, "כולם יושבים בבית ואני והבת שלי רק עסוקות במחשבות ובצפייה בטלוויזיה", סיפרה. נוזומי, בתה בת ה-16, מנסה ל"נצל" את ההפוגה בעיסוקיה של אמה המוטרדת ומנסה לשכנעה לצאת לקניות ברחוב. יושיקו מסרבת ומפצירה בה לחזור לספסל הלימודים, אם לא בבית הספר – אז בבית.

יסקו קוקוגו, לקוחה קבועה בבית הקפה, כבר לא מאמינה לממשלה. "הם מנסים להרגיע אותנו שלא ניכנס לפאניקה – אבל למרות פנינו הרגועים, אנחנו לחוצים". שני ילדיה הקטנים של יסקו, ריי בן 8 ויוטאקה בת ה-11, לא הולכים לבית הספר מאז התרחשה רעידת האדמה. "הם נשארים בשמחה רבה בבית, רואים כל היום טלוויזיה ומשחקים במחשב. הם לא לוקחים את רעידת האדמה הזאת כל כך ברצינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully