וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ אירע בכור ביפן: "סכנת היתוך גרעיני"

80,000 פונו מאזור פוקושימה, שם קרסו בעקבות הרעש מערכות הקירור בשני כורים גרעיניים. התושבים הונחו להתגונן מפני קרינה. מניין ההרוגים והנעדרים בצונאמי: לפחות 1,400 וממשיך לעלות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק; קריינות: יונתן שם-טוב)

האם אסון הטבע ביפן הוביל לאסון גרעיני? כיממה לאחר רעידת האדמה החזקה ביותר שנמדדה אי פעם במדינה וגלי הצונאמי ששטפו אותה, מגיעות החדשות המדאיגות ביותר מהעיר פוקושימה, שם לא מצליחות הרשויות להשתלט על התחממותם של שני כורים גרעיניים, בגלל תקלות שאירעו במערכות הקירור שלהם, שהוצפו במים. באחד הכורים אף אירע הבוקר פיצוץ חזק, ואחד המבנים בו קרס ועולה ממנו עשן לבן וסמיך. במקום דלפה קרינה גרעינית, ולפי הדיווחים ישנה סכנה להיתוך גרעיני.

פיצוץ בכור הגרעיני פוקושימה דיאצ'י ביפן. רויטרס
רגע הפיצוץ בכור "פוקושימה דאיצ'י", הבוקר/רויטרס

הדיווחים מהמקום עדיין מקוטעים, ונראה כי גם הרשויות היפניות מתקשות עדיין לבסס תמונת מצב מלאה. בין היתר, דיווחו כלי התקשורת היפניים כי מאחד הכורים דלף קיטור גרעיני, וכי באזור אותר החומר הרדיואקטיבי צזיום. עוד דווח כי מחוץ לכור "פוקושימה דאיצ'י", שכבר אתמול הוכרז בגללו במדינה "מצב חירום גרעיני", נמדדה רמת קרינה גבוהה פי 20 מהרגיל, ואילו בחדר הבקרה של אחד המחוללים שלו נמדדה קרינה גבוהה פי 1,000 מהרגיל. הבוקר אף אירע בו פיצוץ עז, שבעטיו נפצעו כמה מהעובדים. עשן לבן וסמיך עולה מהמחולל מספר 1 בכור. הרשויות ביפן דיווחו כי הן חוקרות מה התרחש, אך טרם סיפקו תמונת מצב מלאה.

הבוקר דווח כי גם בכור השני בעיר, "פוקושימה דיאני", שבתחילה חשבו כי שרד את האסון ללא תקלות, חדלו שלוש מתוך ארבע מערכות הקירור לתפקד, והוא החל להתחמם בצורה מסוכנות. כמה מכלי התקשורת היפניים דיווחו הבוקר כי עקב ההתחממות הנמשכת, קיימת סכנה ממשית להיתוך גרעיני - תגובה רבת עוצמה הדומה לזו המתרחשת בפצצת מימן.

כ-80,000 תושבים פונו מאזור ברדיוס של עשרה קילומטרים סביב הכורים. כלי התקשורת ביפן משדרים הנחיות לתושבים להגן על עצמם מקרינה - לכסות את פניהם במסכות או במגבות רטובות, להימנע מאכילת ירקות טריים ושתיית מי ברז, להימנע מיציאה מהבית ולהתרחץ היטב עם כניסתם הביתה, במידה ושהו בחוץ. לדברי הרשויות, מדובר בשלב זה באמצעי זהירות בלבד.

הבוקר שאחרי רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. AP
הרס בעיר סנדאיי, שספגה את הפגיעה הקשה ביותר/AP

ארה"ב: נזק לנמלים, הרוג אחד

בתוך כך, מתבססת הבוקר ביפן תמונת מצב מלאה יותר לגבי מימדי האזון בכללותו. מניין ההרוגים הרשמי הועמד הבוקר על 398, ועוד לפחות 1,000 מוגדרים נעדרים. ההערכה לגבי מספר ההרוגים הסופי, על פי התקשורת היפנית, עומד כעת על "מעל 1,400".

רוב הנפגעים בנפש נמנו באזורים שנפגעו על ידי גלי הצונאמי, ובמרכזם עיר החוף סנדאיי, שבה כמיליון תושבים. שם, בין היתר, ירדה רכבת עמוסה בנוסעים מהפסים והתרסקה. באזורים שנפגעו רק על ידי הרעש, אף שהיה רב עוצמה ביותר, הוכיחה עצמה האדריכלות היפנית הערוכה היטב למצבים כאלו, וכמעט ולא דווח על קריסה של מבנים או על אסונות קשים רבים. עם זאת, הנזקים הם עדיין כבדים, ולפחות 215,000 בני אדם נאלצו לעזור את בתיהם, רבים מהם בבירה טוקיו. נתונים נוספים: כ-5.6 מיליון בתים במדינה מנותקים מחשמל, וכמיליון מנותקים ממים.

רכבת שהתרסקה ברעידת האדמה סמוך לעיר סנדאיי ביפן, 12 במרץ 2011. AP
הרכבת שהתרסקה ליד סנדאיי/AP

לעומת זאת, ביתר חופי האוקיינוס השקט שאליהם הגיעו גלי הצונאמי - מהפיליפינים ועד אמריקה - כבר נשמעות היום צפירות ההרגעה. בחוף המערבי של ארה"ב, הגלים אמנם היכו בחוף בעוצמה רבה לאחר שהשלימו מסע של אלפי קילומטרים באוקיינוס השקט, ואף גרמו נזק מסוים בכמה נמלים, אך בסך הכל הנזק לא היה גדול, בין היתר הודות לכך שהגל הגיע בשעת שיא השפל, ושרוב תושבי החוף התפנו מבעוד מועד. בקליפורניה, נסחפו לים שלושה בני אדם שנותרו על החוף כדי לצלם את הגלים. שניים מהם הצליחו לשחות חזרה, אך השלישי נסחף וטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully