וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח בזאוויה: קדאפי הפגיז, עשרות אזרחים נהרגו

כוחות קדאפי כבשו מחדש את רוב העיר, הסמוכה לבירה טריפולי, אך המורדים מתבצרים בכיכר המרכזית. רבים נהרגו, בהם עשרות אזרחים: "הם ירו ללא אבחנה". דיווח: המורדים עצרו מאנשי קדאפי

הכוחות הנאמנים לשליט לוב, מועמר קדאפי, הצליחו לכבוש היום (שישי) בחזרה מידי המורדים חלקים נכבדים מהעיר זאוויה, הנמצאת כ-50 קילומטרים ממערב לבירה טריפולי. מהעיר, שהופגזה במשך כל היום על ידי כוחותיו של קדאפי, מגיעים דיווחים על טבח אכזרי - לפחות 50 הרוגים, בהם לפחות 30 אזרחים, ועוד מאות רבות של פצועים. "בית החולים מלא", סיפר הערב תושב העיר לסוכנות רויטרס. "אין מקום לכל הנפגעים. הם ירו ללא אבחנה באזרחים". בתוך כך דיווחו כלי תקשורת ערבים כי המפגינים באזור העיר זאוויה הודיעו כי עצרו אנשים מכוחות הביטחון הכפופים לקדאפי.

מורדים וכוחות צבא עריקים בעיר זאוויה בלוב, 1 במרץ 2011. רויטרס
כוחות מורדים השבוע בזאוויה, אחרי כיבושה הראשון מידי אנשי קדאפי/רויטרס

קרב קשה במיוחד, לפי הדיווחים, התנהל בפאתי העיר, בעיירה חארשה - שם נהרג מפקד המורדים בזאוויה. נמסר כי המורדים מינו במקומו מפקד חדש. הקרבות ממשיכים להתנהל בעיר גם בשעות הערב, והמורדים מדווחים כי הם עדיין מחזיקים בכיכר המרכזית. דובר של ממשלת לוב הודיע הערב כי השלטונות מקווים להשיג שליטה מלאה בעיר "עוד הלילה".

לפי הדיווחים המגיעים מלוב, התרחשו בה היום ככל הנראה כמה מהקרבות הקשים ביותר מאז תחילת ההתקוממות. גם במוקדים רבים במזרח המדינה, שם מחזיקים המורדים ברוב הערים, התנהלו היום חילופי אש כבדים, בין היתר סביב הערים אג'דבייה, ברגה וראס לנוף.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מתנגדיו של שליט לוב מועמר קדאפי בהלוויה של הרוג באג'דבייה. AP
הלוויה של הרוגים בקרבות, היום בעיר אג'דביה במזרח לוב/AP

טריפולי: "הצבא ירה, אנשים נמלטו לכל עבר"

לצד זאת, פרצו היום, אחרי התפילות במסגדים, הפגנות עממיות נגד קדאפי בבירה טריפולי, אחד המעוזים האחרונים בו עדיין מחזיק השליט בצורה מלאה - והן דוכאו ביד ברזל בידי השלטונות. המפגינים התקהלו בשכונת טג'ורה, מעוז האופוזיציה בעיר. "קדאפי הוא אויבו של אלוהים", קראו המפגינים, על פי עדי ראייה. "זה הסוף של קדאפי", אמר אחד המפגינים. "40 שנות פשעים הסתיימו".

עד מהרה, על פי הדיווחים, כותרו המפגינים על ידי כוחות צבא שירו עליהם גז מדמיע, ובהמשך עברו לירי חי. "אנשים נמלטים לכל עבר", דיווח אחד העדים לסוכנות רויטרס. לא ברור כמה בני אדם נפגעו באירוע, בעיקר משום שכוחות הביטחון מנעו לחלוטין מעיתונאים זרים להגיע למקום ולסקרו.

מפגינים נגד שליט לוב מועמר קדאפי נמלטים מגז מדמיע שנורה לעברם בטריפולי. AP
ההמונים נסים מהגז המדמיע, היום בטריופלי/AP

יש לציין למרות המחאה העממית שהתעוררה היום בטריפולי, כוחות המורדים במזרח המדינה עדיין נזהרים מהכרזה על תקיפתה, והיום הודיעו כי ימתינו קודם כל להכרזה בינלאומית על אזור אסור לטיס בשמי המדינה. עם זאת, לא ברור עד כמה הצעד הזה ריאלי בעתיד הנראה לעין. גורמים רבים בעולם, בהם בריטניה וצרפת, אמנם הביעו תמיכה ברעיון, אך דווקא בארצות הברית הביעו הסתייגות מכך בימים האחרונים. מזכירת המדינה הילרי קלינטון אמרה כי הכרזה כזו "עדיין רחוקה", ושר ההגנה רוברט גייטס הסביר כי לשם כך, נדרש תחילה לתקוף ולהשמיד את חיל האוויר של קדאפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully