וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי דיכא הפגנה בטריפולי, כבש את זאוויה

לאחר התפילות יצאו מאות לרחובות בבירת לוב. הצבא פתח עליהם באש - ומנע מעיתונאים לסקר את ההתרחשויות. קרבות קשים והרוגים בעוד מוקדים במדינה. מנהיג המורדים: "נילחם עד המוות"

האם היום (שישי) החלה המערכה על טריפולי? מאות ממתנגדיו של שליט לוב, מועמר קדאפי, יצאו בצהריים מהמסגדים בעיר הבירה, המעוז האחרון שבו עדיין מחזיק שליט לוב הנאחז בכסאו - אך דוכאו ביד ברזל על ידי כוחות צבא שפתחו עליהם באש. לא ברור כמה בני אדם נפגעו באירוע. יש לציין למרות המחאה העממית שהתעוררה היום בעיר, כוחות המורדים במזרח המדינה עדיין נזהרים מהכרזה על תקיפתה, והיום הודיעו כי ימתינו קודם כל להכרזה בינלאומית על אזור אסור לטיס בשמי המדינה.

המפגינים בטריפולי התקהלו בשכונת טג'ורה, מעוז האופוזיציה בעיר. "קדאפי הוא אויבו של אלוהים", קראו המפגינים, על פי עדי ראייה. "זה הסוף של קדאפי", אמר אחד המפגינים. "40 שנות פשעים הסתיימו". עד מהרה, על פי הדיווחים, כותרו המפגינים על ידי כוחות צבא שירו עליהם גז מדמיע, ובהמשך עברו לירי חי. "אנשים נמלטים לכל עבר", דיווח אחד העדים לסוכנות רויטרס.

מפגינים נגד שליט לוב מועמר קדאפי נמלטים מגז מדמיע שנורה לעברם בטריפולי. AP
ההמונים נסים מהגז המדמיע, היום בטריפולי/AP

הקריאה לצאת ולהפגין בעיר לאחר התפילות התארגנה מראש, בין היתר באמצעות הרשתות החברתיות באינטרנט. המפגינים צפו כי השלטונות ישכאו את ההפגנות ביד קשה, אך בכל זאת היו נחושים להוציא את תוכניתם לפועל. "אין לנו נשק", אמר הבוקר לרויטרס תושב טג'ורה, שבה כבר היו השבוע עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון. "אבל אנחנו בכל זאת נקרא להדחת קדאפי".

לא ברור כמה נפגעו באירוע, שכן סיקור האירועים בטג'ורה נמנע לחלוטין. כבר בשעות הבוקר, חסמו כוחות צבא את כל הכבישים המובילים לשכונה, ומנעו גם מעיתונאים זרים להגיע למוקדי ההפגנות. בצהריים אף מנעו מכתבים לצאת מהמלון בעיר בו מרוכזת רוב התקשורת הזרה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
כוחות מורדים הלוחמים נגד נאמני קדאפי באזור העיר ברגה במזרח לוב. רויטרס
הפגזה אווירית של כוחות קדאפי סמוך לעיר ברגה במזרח לוב, אתמול/רויטרס

יום קרבות קשה ברחבי לוב

כ-50 קילומטרים מערבה מטריפולי, בעיר זאוויה שנכבשה לפני שבוע בידי המורדים, תקפו היום כוחותיו של קדאפי שוב בכמה מוקדים, ולקראת הערב נמסר כי הצליחו לכבוש מחדש את העיר. לפי הדיווחים הראשוניים מהעיר, לפחות 50 בני אדם נהרגו בקרבות הקשים, ועוד מאות נפצעו. "כוחותיו של קדאפי הפגיזו את העיר בכבדות, והיו נפגעים רבים", אמר דובר של המורדים.

גם במזרח המדינה, שם שולטים המורדים ברוב הערים, דווח היום שוב על תקיפות והפצצות של נאמני קדאפי, בין היתר בערי הנפט ברגה וראס לנוף, ובעיר אג'דבייה שבה בסיס צבאי גדול. לפי הדיווחים, המורדים הדפו את ההתקפות, מלבד אזור ראס לנוף, שם נמשכים קרבות עזים. "מתנהלים חילופי אש כבדים", דיווחו בצהריים גורמים מקרב המורדים לסוכנות רויטרס, "כולל ירי טילים". כמו כן דווח על ירי ארטילרי כבד באזור. בשעות הערב נמסר כי כוחות המורדים הצליחו לכבוש את שדה התעופה בעיר, שהיה עד כה בידי אנשי קדאפי.

המפקדה ההרוסה של מועמר קדאפי בשדה התעופה של בנגזי, 3 במרץ 2011. רויטרס
המפקדה של קדאפי בשדה התעופה בבנגזי, אחרי שנבזזה בידי המורדים/רויטרס

ההמונים באל-ביידה: "היעד הבא - טריפולי"

ראש המועצה הלאומית של המורדים בלוב, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, אמר היום כי המורדים מתכוונים להמשיך להילחם נגד שלטונות של מועמר קדאפי "עד הניצחון או המוות". בנאום בפני קהל תומכים בעיר אל-ביידה, אמר עבד אל-ג'ליל, שר המשפטים לשעבר: "אנחנו אנשים שנלחמים ולא נכנעים. לא נעצור עד שנשחרר את המדינה כולה. זמנה של הצביעות עבר". עוד הוסיף: "אנחנו נשלח מסר לכל העולם - לוב תהיה מדינה דמוקרטית". הקהל השיב לו בקריאות: "לוב חופשית, קדאפי חייב ללכת. הסיבוב הבא - בטריפולי".

אולם בהנהגת המורדים עדיין מהססים להכריז על תקיפה קרובה של הבירה. דובר המועצה הצבאית של המורדים, עבדאללה אל-מהדי, אמר היום לרשת "אל-ג'זירה" כי המורדים יתקפו את טריפולי ברגע שהקהילה הבינלאומית תאכוף אזור אסור לטיסה בשמי המדינה. יש לציין כי גורמים רבים בעולם, בהם בריטניה וצרפת, הביעו תמיכה בהפעלת אזור אסור לטיסה, אך דווקא בארצות הברית הביעו הסתייגות מכך בימים האחרונים. מזכירת המדינה הילרי קלינטון אמרה כי הכרזה כזו "עדיין רחוקה", ושר ההגנה רוברט גייטס הסביר כי לשם כך, נדרש תחילה לתקוף ולהשמיד את חיל האוויר של קדאפי.

עדכון ראשון: 14:58

מפגינים נגד משטר קדאפי מאיימים עם אקדח על מי שהם חושבים כתומך של המשטר, 3 במרץ 2011. רויטרס
כוחות מורדים שתפסו שכיר חרב אפריקאי שפעל בשירותו של קדאפי, בין הערים ברגה וראס לנוף במזרח לוב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully