וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה וטו על ההצעה לגנות את ישראל באו"ם

14 המדינות החברות במועצת הביטחון הצביעו בעד הצעת הגינוי הפלסטינית, רק ארה"ב התנגדה והטילה וטו בנימוק ש"ההחלטה מסכנת את תהליך השלום". ישראל בתגובה: "מו"מ הוא הדרך היחידה"

14 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הצביעו אמש(שישי) בעד ההצעה הפלסטינית לגנות את ישראל בשל הבנייה בהתנחלויות. ארצות הברית הייתה המדינה היחידה שהביעה התנגדות למהלך, ולבסוף נאלצה להטיל עליו וטו. זוהי הטלת הווטו הראשונה של ארצות הברית באו"ם בכהונת ממשל הנשיא אובמה.

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הלילה לדון בטיוטת ההחלטה שהגישו מדינות ערב בינואר, הדורשת מישראל לעכב את בניית ההתנחלויות המערבית ובמזרח ירושלים. למרות בקשת ארה"ב, החליטה אמש הרשות להגיש לאו"ם את ההצעה.

"מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים היה ועודנו הדרך היחידה לפתרון הסכסוך בין הצדדים", מסר בהודעה דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, בתגובה להצבעה באו"ם "המרחק בין רמאללה וירושלים קצר, וכל שנדרש מהפלסטינים לעשות הוא לשוב אל שולחן המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. רק כך, ולא באמצעות פנייה למועצת הביטחון, ניתן לקדם את תהליך השלום לטובת שני הצדדים ולטובת השלום והביטחון באזור".

פלמור הוסיף עוד כי "ישראל מעריכה את העמדה האמריקאית המקדמת את חידוש התהליך המדיני, ומביעה צער על כי שאר חברות המועצה נמנעו מלתרום לקידום התהליך". ארצות הברית הייתה המתנגדת היחידה להצעה ואף נאלצה להטיל עליה וטו.

"הטלת הווטו אינה משרתת את קידום תהליך השלום, ומעודדת את ישראל להמשיך בבניית ההתנחלויות, תוך התחמקות ממחויבותה לתהליך המדיני", אמר בתגובה דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, והוסיף כי "הווטו ייסבך את המצב במזרח התיכון".

"ההתנחלויות מפרות את החוק הבינלאומי"

"זהו הסכסוך של הישראלים והפלסטינים, וגם הכוונות הכי טובות של גורמים חיצוניים לא יצליחו לפתור אותו", אמרה הלילה סוזן רייס, שגרירת ארצות הברית באו"ם לפני ההצבעה. "כל פעילות פוטנציאלית שגורמים חיצוניים שואפים לנקוט צריכה להיבחן ולהישקל - האם היא תקרב את הצדדים למשא ולמתן? ההצעה הזאת בעיני רק מסכנת את הסכם השלום בין הצדדים".

שגריר בריטניה באו"ם, מארק לייל גרנט, אמר במהלך ההצבעה כי "ההתנחלויות מפרות את החוק הבינלאומי". כמו כן הביע השגריר תקווה כי מדינה עצמאית פלסטינית תצטרף לאו"ם עד חודש ספטמבר הקרוב.

ניסיונות השכנוע האמריקאים לשנות את נוסח ההצעה או להימנע מהגשתה לחלוטין נתקלו בעקשנות פלסטינית, אף שנשיא ארה"ב ברק אובמה שוחח ביממה האחרונה עם יו"ר הרשות אבו מאזן וביקש ממנו להימנע מהמהלך.

גורמים ברשות התנגדו נחרצות לכניעה ללחץ האמריקאי. "זו תהיה קטסטרופה פוליטית לסגת מהחלטה כזו. אנשים יצאו לרחוב ויפילו את הנשיא". גורם אחר ציין כי "אפילו אם ההחלטה תוביל למשבר דיפלומטי עם האמריקאים", בהוסיפו "אין לנו כעת שום דבר להפסיד".

(עדכון ראשון: 23:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully